Ballagási emlékek
Célcsoport: 0-1. évfolyam
rövid leírás
Az ötnapos projekt óvodai nagycsoport számára készült. A gyermekek többsége közeli kapcsolatban van a digitális világgal; fényképezőgépet, tabletet használnak. A projekt célja, hogy megmutassa a gyermekeknek és szülőknek is, hogy játékon kívül másra is lehet használni ezt a technikát 5–7 éves korban is.
Óvodai foglalkozás, melynek során a gyermekek többoldalú képességfejlesztésére – a képességek felsorolását lásd fentebb – kerül sor a digitális eszközök felhasználásával.
részletes ismertető
Az öt nap alatt három fő feladatot hajtanak végre kisebb csoportokban (fényképezés, rajzolás, kollázs készítése), melyek során számos terület fejlesztésére van lehetőség. Azok a gyerekek, akik hamarabb elkészültek a napi feladattal, kiegészítő feladatot végezhettek (Így valósul meg a tehetséggondozás is). Egyedül vagy akár többen is (együtt gondolkodva) játszottak a Vízlabirintussal és a Tankockák közül a memóriajátékkal, mindeközben problémát oldottak meg és döntést hoztak. Egy nap az oviban - fotosorozat készítése - feladat célja egy óvodai nap bemutatása volt. Az elkészült fényképekből (portrékból) Ballagási tablót (kollázst) készítenek, melyet az ünnep előtt nagy méretben kinyomtatva dekorációként használnak fel, illetve kártyaként a ballagó tarisznyába is tesznek. A digitális rajzokból "Rajzaink" címmel papír alapú gyűjtemény is készül.
A jó gyakorlat a következő pedagógai problémák megoldását támogatja:
- közös munka
- együttműködés
- társas kapcsolatok erősödése
- aktív bekapcsolódás a tevékenységekbe
- a csoport munkájába
- kommunikációs problémák kezelése
A jó gyakorlat eredménykritériumai
A tervezett feladatok elkészítése illetve a gyermekek közös munkába való bevonása (mely során komplex képesség - kompetenciafejlesztés zajlott) volt a cél. A témahét utolsó napján a gyermekek egy értékelő táblán illetve szóban elmondták melyik feladat tetszett nekik a legjobban. Közös értékelésre is sor került. Emellett a gyermekek hét folyamán megfigyelhető aktivitásával, motivált tevékenységével is értékelhető a jó gyakorlat sikeressége.
A humánerőforrás-igény
Csoportalakításban, csoportmunkában gyakorlott csoporttal egy pedagógus elegendő. A pedagógus ismerje az alkalmazott IKT eszközök és internetes alkalmazások használatát.
A megvalósításhoz szükséges tárgyi, környezeti és fenntarthatóságot biztosító feltételek
Eszközök:
- Számítógép, projektor, digitális fényképezőgép, okostelefon vagy tablet (a konkrét projektben 24 gyermekre 7 tablet, 2 fényképezőgép, 3 laptop és az interaktív tábla állt rendelkezésre).
Alkalmazások:
- MimioStudio, Shape Collage, Windows Movie Maker, LerningApps, egyszervolt.hu - játékok.
Csoportmunkához alakítható, a fényképezéshez szükséges megfelelő világítással rendelkező helyiség.
Szükséges IKT eszközök megléte vagy biztosításának lehetősége a témahétre. A felhasznált alkalmazások elérhetősége, internetkapcsolat - wifi.
Kipróbálás/adaptáció tapasztalatai és az adaptációt támogató dokumentumok
Egyszer megvalósított a jó gyakorlat gazdája által. Nyilvánosan megjelent jó gyakorlat, de nincs visszajelzése mások adaptációjáról.A témahét foglalkozásai sok-sok tapasztalatot hoztak gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. A gyerekek megmutatták, mennyire rugalmasan gondolkodnak, az új szoftvereken is mennyire hamar kiismerik magukat. Jó volt látni, hogy a kis csapatok mennyire együtt tudnak működni, a tagok segítették egymást.
Az adaptációt támogató szolgáltatás:
A témahét beszámolója elérhető a Cinkotai Huncutka Óvoda honlapján is.
Támogató szolgáltatások
Az óvoda telefonszámán szóbeli tájékoztatás, segítségnyújtás. Online konzultáció lehetséges e-mailes előzetes megbeszélés után. Email elérhetőség: zsuzsanna.sebaly@gmail.com