A falu – Egy projekt a városban élő gyerekeknek, világlátásuk szélesítésére
Célcsoport: 1-4. évfolyam
rövid leírás
A projekt alsó tagozatos, városban élő gyerekek számára ad élményszerű kitekintést a falu életére, a falvak jellemző életformáira, mindennapi és hivatali működésére. A tevékenység egy keretjáték köré épül, amelyben a gyerekek által elképzelt falu élete, működése, hivatalai és a hivatalok szereplői öltenek testet. Az így szerezett ismeretek az élményeken keresztül épülnek be a napi tanulási folyamatokba. A megvalósítás, az életszerűség leképezéséhez szükségszerű egy testvérfalu, testvérosztály megkeresése. Az együttes tevékenységeken, közvetlen tapasztalatokon keresztül valósítható meg eredményesen a projekt.
A terv adaptálása a pedagógusok kreativitására is ösztönző hatással lehet: a projektet a falvak iskoláiban dolgozó pedagógusok átfordíthatják a városi élet jellemzőivel való ismerkedésre.
részletes ismertető
A projekt tevékenységei beépülnek a tanulási folyamatba, különösen a magyar nyelv és irodalom, matematika, környezetismeret, művészetek témáival ötvöződnek. A viszonylag hosszú időtartamú – 25 órás – projekt egyik erénye, hogy a megvalósítás folyamatában is alakítható, a tanulók és a partnerek igényei szerint. A digitális technológia eszközeinek használata az egész projekt során hangsúlyos, a tevékenységek megvalósítását támogató eszközök és alkalmazások illeszkednek a tartalom és tananyag kompetenciafejlesztési lehetőségeihez. Főként a kritikai és problémamegoldó gondolkodás, a kreativitás, a kommunikáció és az együttműködési készség, a szociális és digitális kompetencia összetevőinek fejlesztése kap hangsúlyos szerepet.
A projekt keretében a gyerekek hivatalokat hoznak létre, polgármester választanak, szerepeket vállalnak a falu életében, ehhez táblákat, címereket készítenek, belehelyezkednek a falu mindennapjaiba, népmesék, versek szövegeinek feldolgozásával, digitális történetmeséléssel gazdagítják az ismereteiket. Kutatómunkát végeznek például híres emberek szülőhelyeiről, furcsa nevű falvakról. Az eredmények felhasználásával kiadványt készítenek, bevonva a családokat is. A gyerekek valós és virtuális vásári forgatagot szerveznek, a falusi mesterségeket feldolgozó virtuális tablót készítenek. A különböző tevékenységekbe bekapcsolódnak a testvérosztály tanulói is, és nem maradthat el a „testvérfalu” meglátogatása sem.
A tartalmi elemek feldolgozásához a gyerekek kiadványszerkesztő és levelezőprogramot, képfeldolgozó, böngésző, multimédiás alkalmazásokat, honlapszerkesztőt és szövegszerkesztőt használnak, valamint blogot is készítenek.
A projekt produktuma egy virtuális kiállítás, amely tartalmazza a tanulók saját élményein alapuló és gyűjtött dokumentumait is.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek
Olvasni tudás, adott szintű szövegértési készség, tanulási motiváció
Tartalmi követelmények
A kulcskompetenciák fejlesztése (a 2012-es kerettanterv alapján a legfontosabbak):
Beszédkészség, szóbeli szövegalkotás és a megértés fejlesztése:
- a tanuló értelmesen és érthetően fejezi ki gondolatait.
Olvasás, az írott szöveg megértése:
- felismeri és megérti azokat a különböző típusú, műfajú szövegeket, amelyekről tanult.
Az irodalmi kultúra, az irodalmi művek értelmezése:
- az olvasmányok tartalmához kapcsolódva a hagyományokat ismeri.
Fogalmazási alapismeretek:
- a tanult fogalmazási ismereteket felhasználja fogalmazás készítéskor.
A tanulási képesség fejlesztése:
- azonosítja az információ forrásait, ismeri azok kezelési módjait.
Az ítélőképesség, az erkölcsi, az esztétikai és a történeti érzék fejlesztése:
- történetek olvasásakor, megbeszélésekor képes elkülöníteni a múltbeli és jelenbeli élethelyzeteket, történéseket;
- képes felidézni kultúránk néhány kiemelkedő alakját, hozzájuk tud rendelni néhány fontos jellemzőt.
Az egészséges életmód alapvető elemeinek alkalmazása az egészségmegőrzés, az egészséges fejlődés biztosítása és a betegségek elkerülése érdekében.
Egy természetes életközösség bemutatása:
- képes adott szempontú megfigyelések végzésére a természetben, természeti jelenségek egyszerű kísérleti tanulmányozására.
Egy konkrét gyártási folyamat kapcsán a technológiai folyamat értelmezése, az ezzel kapcsolatos felelős fogyasztói magatartás ismerete:
- képes az algoritmust felfedezni és elmondani egy adott gyártási folyamatban (pl. tej eladása, sajtkészítés)
A fenntartható életmód jelentőségének magyarázata konkrét példán keresztül, és a hagyományok szerepének értelmezése a természeti környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában, illetve felépítésében:
- képes felismerni konkrét példában a fenntartható fejlődés jellemzőit.
Lényegkiemelés és algoritmikus gondolkodás (matematika):
- tárgyakról, személyekről képes tulajdonságok megfogalmazására;
- képes a lépések sorának felismerésére, megismétlésére;
- képes mennyiségek közötti összefüggések meghatározására;
- képes adatokat leolvasni diagramokról, táblázatokból.
Forrás: A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI-rendelet 1. sz. melléklete: Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyamára
Tanulási célok/Tanulási eredmények
Az alapvető 21. századi készségek kialakulása terén:
Tanulási és innovációs készségek
Kreativitás és innováció
- Nyitottság és fogékonyság új és eltérő nézőpontok iránt
- Eredeti gondolkodás és találékonyság a munka során
Kritikai gondolkodás és problémamegoldás
- A rendszerek közötti összefüggések megértése
- A különböző nézőpontokat tisztázó, jobb megoldáshoz vezető lényegi kérdések azonosítása és feltevése
- Az információk rendszerezése, elemzése és összegzése a problémamegoldás és a válaszok megtalálása érdekében
Kommunikáció és együttműködés
- Közös felelősségvállalás az együttműködés során
Információs, médiaismereti és technológiai készségek
Információs műveltség
- Hozzáférés az információkhoz eredményes és hatékony módon, az adatok hozzáértő és kritikai értékelése, pontos és kreatív információhasználat
Életvezetési és karrierkészségek
Rugalmasság és alkalmazkodóképesség
- Különböző szerepekhez és felelősségi körökhöz való alkalmazkodás
Kezdeményezőkészség és önirányítás
- A saját megértés és tanulási igények nyomon követése
- Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése
Társas és multikulturális készségek
- A csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben
Teljesítmény és elszámoltathatóság
- Szorgalom és megfelelő munkaerkölcs (például pontosság és megbízhatóság)
Vezetői készségek és felelősségvállalás
- A társak erősségeinek felhasználása a közös cél eléréséért
(Forrás: az Intel@Teach Essential képzés tananyaga)
A konkrét tanulási tevékenységek során:
- Az olvasókönyvi szövegekben a falusi és városi életforma megkülönböztetése
- Önálló szövegalkotás képességének fejlesztése
- Digitális eszközök használata a szövegalkotásban
- IKT-kompetencia fejlesztése
A projektmunka során:
- Eredeti gondolkodás és találékonyság a munka során;
- A különböző nézőpontokat tisztázó, jobb megoldáshoz vezető lényegi kérdések azonosítása és feltevése;
- Hozzáférés az információkhoz eredményes és hatékony módon, az adatok hozzáértő és kritikai értékelése, pontos és kreatív információhasználat az aktuális probléma megoldásához;
- Különböző szerepekhez és felelősségi körökhöz való alkalmazkodás;
- Gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése szóban és írásban;
- A digitális technológia és a kommunikációs eszközök és/vagy hálózatok megfelelő használata az információkhoz való hozzáférés, illetve az információk kezelése, integrálása, értékelése és létrehozása céljából a tudásalapú gazdaságban való működéshez.
Eredmények:
- A tanulók tudjanak kooperálni, egy közös cél érdekében felelősen együtt dolgozni (közös felelősségvállalás az együttműködés során), egymás munkáját értékelni.
- Ismerjék meg a magyar falu jellegzetességeit (állatok, növények, épített környezet).
- Tudjanak 15-20 mondatos összefüggő szöveget leírni.
- Képesek legyenek papíralapú és IKT-technológiával készült vizuális alkotást közösen készíteni.
- Tudjanak a megfelelő számkörben pénzt kezelni. Ismerjék a pénz értékét, beválthatóságát.
- Ismerjék a méretarány fogalmát. Készítsenek térképet a tereptárgyak ábrázolásával.
- Kommunikáció: tudjanak beszélni társaikkal a közös munka során, egyszerű előadást prezentálni megadott témában.
- Testi erőnlétük elvárható fokán teljesítsenek a sportjátékokban
- Az internetet kritikus módon használják információszerzésre.
- Legyenek tisztában a hagyományokkal, jeles napokkal.
- Készüljenek esztétikus munkák a gyakorlati feladatok során, a gyerekek ismerjék meg a színeket, a színkeverési technikákat.
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés
Hogyan hatunk egymásra?
Projektszintű kérdés
Hogyan éljünk vidéken?
Miért fogyasszunk hazai élelmiszert?
Mit jelent neked lakókörnyezeted?
Hogyan válasszunk demokratikusan?
Tartalmi kérdések
Hogyan csoportosíthatjuk a megismert történeteket?
Mit érdemes venni a piacon? Honnan származnak ezek az élelmiszerek? Honnan származik, és mire utal a növény elnevezése?
Mitől növekszik a növény?
Hogyan kerül a kenyér az asztalra?
Hogyan készítsünk közös dokumentumot a OneNote alkalmazásban?
Értékelés
A különböző tantárgyi tartalmak feldolgozása során a tanulók különböző értékelő- és önértékelő lapokat használnak. Közös olvasmány feldolgozásakor értékelik egymás csoportban betöltött szerepét. A megtanulandó tananyagtartalom elsajátítását ellenőrző listával értékelik: Scribbless.
A projekt során a tanulók blogot írnak. Ebbe közösen dokumentálják a legfontosabb történéseket, a feladatvégzés során szerzett ismereteket, tapasztalatokat.
Használják az egyes feladatok elvégzése után az önellenőrzési táblát (ennek feladatokra szabott változatait). Adjunk a kezükbe az egyéni tanulás elősegítéséhez áttekintő ellenőrző listákat, melyek arról szólnak, hogy a projekt során milyen volt a tananyaghoz és a társaikhoz való viszonyuk.
A csoportok bemutatják egymásnak és a párhuzamos osztály/évfolyam tanulóinak az elkészült végső produktumot. Ehhez használják a már ismert IKT-eszközöket. A produktumot egy ellenőrző lista segítségével folyamatosan is értékelik a gyerekek. A projekt produktuma egy közös virtuális kiállítás lesz, mely tartalmazza a tanulók saját élményen alapuló és gyűjtött dokumentumait is.
A teljes projekt során használjuk a ClassDojo alkalmazást formatív értékelésre és önértékelésre.
Az értékelés időrendje
A projektmunka megkezdése előtt:
Beszélgetés
Brainstorming
Lino használata
Időterv készítése: Trello
Gondolattérkép: kapcsolati háló – rokonok vidéken és városban
Igazi térkép
A projekt megvalósítása alatt:
Önellenőrzési táblázat az önálló tanulás segítésére
Egymás értékelése értékelőlapokkal a munkafolyamat során (részfeladatok értékelése)
Ellenőrző lista: Scribbless
Megfigyelési tábla: egyéni (tanulók)
Blog
Önértékelő segédanyagok
A teljes projekt során használjuk a ClassDojo alkalmazást (androidos tableten is
A projektmunka befejeztével
A befejező produktum önellenőrzése áttekintő táblázattal
A befejező produktum bemutatása a társaknak
Tanulói értékelés szempontsor alapján
Eszközigény
Technológia – hardver
fényképezőgép, számítógép(ek), digitális fényképezőgép, DVD lejátszó, internet-hozzáférés, nyomtató, projektor, szkenner, videokamera, tablet
Technológia – szoftver
kiadványszerkesztő, levelezőprogram, képfeldolgozó, böngésző, multimédiás alkalmazások, honlapszerkesztő, szövegszerkesztő, egyéb: blog
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
- Sulinet Digitális Tudásbázis
- kapcsolattartásra: Skype
- blogíráshoz: CSVMG blog
- csoportok felületei: Protopage
- digitális történethez: Sway, Powtoon
- rajzoláshoz: InspirArtion
- kutatómunkához, kiadványszerkesztéshez: Youblisher
- verstanuláshoz: Versike
- virtuális tablóhoz: Creatubbles
- kulcsszógyűjteményhez: AnswerGarden
- kérdőíves felméréshez: Google-űrlapok
- a projekt előkészületeihez: Microsoft Office OneNote
Nyomtatott források és eszközök
- A portfólió a projektmódszer megvalósításában. In: Szabó Ákosné (szerk.): Inkluzív nevelés – Projektpedagógia: Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára, Budapest, SuliNova Kht., 2006. 32–35. p., 61–67. p.
- Bandiné Liszt Amália: Fejlesztő értékelés a projektpedagógiában. In: Hegedűs Gábor – Lesku Katalin (szerk.): Projektpedagógia –projektmódszer X. Kecskemét, KF TFK, 2007. 95–106. p
- Dobák Dóra: Digitális portfólió jelentősége a pedagógiai értékelésben. In: Majoros Pál (szerk.): Reformok útján. Budapest, BGF, 2008. 318–326. p.
- Lénárd Sándor – Rapos Nóra: Ötletek tanítóknak a fejlesztő értékeléshez és az adaptív tanulásszervezéshez. In: Magtár tanítóknak 3. Budapest, OKI, 2006.
- Szerencsés György: Oktatási e-portfólió és informatikai kompetencia. In: Iskolakultúra 2007. 4. sz. 24–31. p. 66. Szövegértés –szövegalkotás 5. Tanári útmutató: Projektmappa 7. Budapest, SuliNova Kht., 2007.
- A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI-rendelet alapján: Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyamára [letöltve: 2020. május 16.]
Technika, életvitel és gyakorlat
- OFI tankönyvek: Olvasókönyv 2.o., Nyelvtan-helyesírás 2.o., Matematika 2.o.
- INTEL®Teach Essential képzés tananyaga: Tevékenységleírások és tanulási tevékenységek az Itec-ben [2016. II. 20.]