A fogamzástól az elmúlásig
Célcsoport: 8-11. évfolyam
rövid leírás
A tematikus terv akár távtanulási környezetben is megvalósítható. Ebben támogatja a pedagógusokat a tervhez készített letölthető adaptációs összefoglaló.
részletes ismertető
A tananyagegység komplex módon biztosítja az ismeretek, készségek és képességek kreatív és együttműködő elsajátítását, illetve fejlesztését, az egészséges, felelős életmód és önismeret kialakítását, a hatékony önálló tanulás és megismerés fejlesztését.
Az első témától, a nemiség szintjeitől a tudatos családtervezésig minden tanórán szerepet kapnak a digitális eszközök különböző didaktikai formákban, szem előtt tartva az interdiszciplinaritást. Az alkalmazások támogatják az új anyag gyakorlását, az ismeretek megerősítését, a felelősségteljes párválasztással kapcsolatos gondolatok képi és írott megfogalmazását, a csapatban való együttműködést, a saját posztembrionális fejlődés bemutatását, narrációját, illetve az ismeretek rendszerezését. A kifordított osztályterem módszere segíti többek között a méhen belüli fejlődés és a születés (zárójelentés), tudatos családtervezés területén az önálló ismeretelsajátítást, az érvelés lépésenkénti fejlesztését. A tematikus terv támogatja azon pedagógusok munkáját a javasolt oktatóvideó-ajánlásokkal, akik még nem ismerik ezen alkalmazásokat.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
Oktatási célok:
Képesség- és készségfejlesztési célok:
|
Nevelési célok:
|
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
- Előző témakör: Hormonális rendszer
- Maga a témakör az utolsó tanítási egységet jelenti az évben
Tantárgyi kapcsolatok:
- Matematika: mérési skála; linearis időskálák, grafikon értelmezése (7–8. évfolyam: Függvények, sorozatok)
- Informatika: online rendszerek megismerése, használata; információs technológián alapuló kommunikációs formák és az internet használata (7–8. évfolyam: Alkalmazói ismeretek, Médiainformatika)
- Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: életkorok az idővonalon (lineáris időfogalom, tájékozódás térben és időben) (7–8. évfolyam: Az őskor és az ókori Kelet)
- Magyar nyelv és irodalom: szövegértés fejlesztése, irodalmi alkotás (vers) ajánlása, szerepjáték (életkorom jellemzői), szövegértelmezés, mozaikszavak (7–8. évfolyam: Olvasás, szövegértés; Drámai műfajok; A média kifejezőeszközei /A mozgóképi és az írott sajtó szövegeinek rendszerezése/)
- Angol nyelv: olvasott és hallott szöveg értése, mozaikszavak (APGAR) (7–8. évfolyam: Olvasott szöveg értése, Hallott szöveg értése)
Az ellenőrzés-értékelés tervei
Diagnosztikus értékelés:
- Gyakorló LearningApps-feladatok (hátránya: csak a megoldottságot jelzi, ekkor zöld, ha a gyermek csak megnyitotta, ekkor piros). Egy témakör elején a már meglévő ismertek feltérképezésére is alkalmas. Ezért mint diagnosztikus értékelés is megjelenhet. A felület gyakorló feladatai alkalmasak ismeretek megerősítésére, gyakorlására, a nehezebb részek kiszűrésére. Így a diákok kérdéseket fogalmazhatnak meg, hogy mely részek igényelnek további magyarázatot.
Formatív értékelés:
- Önálló információfeldolgozás (Google Webhelyek órai munka): Egyéni haladási ütem biztosítása
- Kreatív alkotó feladatok (Canva-gondolattérkép, Storybird): egyéni értékelés, az adott anyagra egyéni visszajelzés.
- Versenyeztető feladatok: Kahoot!, Quizlet: A tesztek többszöri megoldásával (akár otthoni házi feladatként) az egyes tanulói teljesítmények összehasonlítása a tanuló előző pontszámhoz való egyéni értékelés alapján.
Szummatív értékelés:
- Redmenta online dolgozat
- Google-űrlap (online)
- Feladatlap (papíralapú)
Eszközigény
Technológia – hardver:
- tanári PC vagy latop
- tanulói mobiltelefon vagy tablet vagy laptop
Technológia – alkalmazások:
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Nicola Cook. (rendező, 2011): The Nine Months That Made You (dokumentumfilm). BBC2, London. magyarul: Az a titokzatos kilenc hónap. 2. rész (videa.hu) (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Kvíz! Találd ki, hogy nő vagy férfi ez a modell! nlc. 2016.07.20. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.) (Javaslat: A pedagógus nyissa meg a kivetítőn, a diákok szavazzanak a képekről, ugyanis az oldal reklámokkal teli, diákok számára nem javasolt)
Juhász Gyula: Szerelem – Für Anikó (Vers mindenkinek). YouTube. 2017.10.07. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Férfi nemi szervek. Hímvessző. Yelon (You Are Not Alone). (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Chad Cohen – Arthur F. Binkowski. (rendezők, 2007): Incredible Human Machine (dokumentumfilm). National Geographic, US. magyarul: Lenyűgöző gépezet: A működő emberi test (videa.hu) (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
David Barlow: Human development in two minutes. YouTube. 2014.12.03. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
APGAR Score – MEDZCOOL. YouTube. 2017.05.15. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Human life cycle. Youtube. 2016.11.28. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Robert Waldinger: What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness. Youtube. 2016.01.25. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
YOUR AGE ON OTHER WORLDS. Exploratorium. (Utolsó letöltés: 2020.09.21.)
Segédletek az alkalmazások használatához:
|
Nyomtatott források és eszközök
Kováts Zsófia (2017): Biológia – egészségtan 8. Biológia munkafüzet FI505030802
Kropog Erzsébet (2017): Biológia – egészségtan 8. Biológia tankönyv FI-505030801
Jámbor Gyuláné, Csókási Andrásné, Fehér Andrea, Horváth Andrásné, Kissné Gera Ágnes (2014): Biológia és egészségtan, Az ember szervezete és egészsége 8., Mozaik Kiadó
Gyulai József Természettudományos Műhely : Tanulói munkafüzet 8. évfolyam, TÁMOP-3.1.3.11/2-2012-0026
Jámbor Gyuláné, Csókási Andrásné, Horváth Andrásné, Kissné Gera Ágnes (2000): Biológia és egészségtan, Az ember szervezete és egészsége munkafüzet 8., Mozaik Kiadó
Beverly McMillan (2011): Az emberi test atlasza, Pannon-Literatúra Kft.