A növények anyagcseréje
Célcsoport: 7-8. évfolyam
rövid leírás
A diákok változatos, játékos tevékenységek során mélyítik el ismereteiket a témakörben, miközben folyamatosan reflektálnak a saját tanulási folyamatukra. A visszajelzéseik a pedagógust is segítik az egyéni tanulási utak nyomon követésében, ezáltal a személyre szabott támogatás nyújtásában.
részletes ismertető
Az órákon a tanulók önállóan, illetve egymással kollaborálva dolgozzák fel a tananyagot. A cél az, hogy ne csak ismeretszerzés, hanem a megszerzett tudás elmélyítése, újraalkotása, vagyis valódi tudásépítés történjen. Ehhez különböző digitális eszközöket használnak: képregényt készíthetnek StoryBoardThat programban, feladatokat, teszteket LearningAppsben. Az önálló tanulást egy online, megosztott Google-táblázat támogatja: ebben szerepelnek a tananyag legfontosabb fogalmai, a tananyag elérhetőségei, a feladatok. A megosztott dokumentumban a tanuló visszajelzést ad arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. A program színekkel jelzi az elsajátítás szintjét, így a pedagógus már az óra közben láthatja, hogy kinek van szüksége segítségre egy-egy fogalom, összefüggés megértésében. A táblázat segítségével az óra végi ellenőrzés, az értékelés is leegyszerűsödik. A tematikus egység tanulása során a tanulók pontokat gyűjtenek különböző, általuk választott tevékenységekkel, és ezeket válthatják át a téma végén jegyekre. A tananyag felhasználható szakköri órán vagy tehetségfejlesztő foglalkozáson is.
Az óra/foglalkozás cél- és feladatrendszere
Fejlesztendő attitűdök, készségek, képességek
- szövegértés, szövegalkotás, digitális és szociális kompetencia fejlesztése,
- analóg gondolkodás fejlesztése,
- struktúra-funkció összefüggésének megláttatása, képelemzés gyakorlása.
Elsajátítandó ismeretek (fogalmak, szabályok stb.)
A gyökér, a szár és a levél szöveti felépítése. Az önfenntartó szervek működése (gyökér: anyagok felvétele, rögzítés, szállítás; szár: szállítás, merevítés, a különböző szervek tartása, levél: anyagok felvétele, párologtatás, táplálékkészítés, légzés).
A sejtszintű folyamatok: fotoszintézis, sejtlégzés.
Elérendő fejlesztési szint, tudásszint
A sejtszintű és a szervezetszintű életfolyamatok összekapcsolása a növényi sejt és növényi szervek működésének példáján.
Eszközigény
Technológia – hardver: számítógép/notebook/tablet, okostelefon
Technológia – alkalmazások:
Google Táblázatok, Google Dokumentumok, Google Űrlapok
LearningApps-osztályterem
digitális osztályterem (pl. Edmodo)
vagy megosztott online mappa, pl. Google Drive, ahová a gyerekek beküldhetik a munkájukat
StoryBoardThat – digitális mesemondás
1. óra:
(A Fájl menüre kattintva Excel-táblázat formájában letölthető vagy bejelentkezés után a Fájl menüben másolat készíthető a saját Google Drive mappába.)
A növények anyagcseréje (űrlap)
A növények anyagcseréje másolata (szerkeszthető, menthető űrlap)
(A Google-fiókba való bejelentkezés után el lehet menteni saját meghajtóra az űrlapot, ki lehet küldeni saját diákoknak, majd meg lehet tekinteni a beérkező válaszokat.)
2. óra:
(A Fájl menüben másolat készíthető a saját Google Drive mappába.)
digitális osztályterem:
LearningApps-osztályterem
A beérkezett kész képregényeket a közös blogra töltötték fel a tanulók.
Támogató tartalmak (tutorial videók, cikkek) a technológia használatához
A használt eszközök megismeréséhez ajánljuk a Tempus Közlapítvány A tanulás jövője MOOC 2019 videócsatornáján megnézhető képernyővideókat:
1. digitális szabadulószoba elkészítése:
Digitális szabadulószoba – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)
2. Képregénykészítés:
Digitális történetmesélés – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
3. LearningApps használata:
LearningApps Tankockák – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
LearningApps Tankockák 2 – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
LearningApps Tankocka Matrix – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
4. Digitális osztályterem:
Edmodo Kezdő – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
Edmodo Haladó – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
5. kilépőcédula:
A kilépőcédulához használhatjuk pl. a Socrative kérdőívkészítő alkalmazást, amelyben többféle kérdéstípus alkotható. A válaszadást követően a diákok egyből visszajelzést kaphatnak a helyes megoldásról (tesztfeladat esetén). A kérdőív készítőinek ingyenesen regisztrálniuk kell, azonban a kitöltéshez nem szükséges a regisztráció.
Támogatás a Socrative használatához:
Nádori Gergely: Mi mindenre használhatjuk a Socrative-ot? TanárBlog. 2017. szeptember 17. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
Főző Attila László: Socrative – kvízek és ötletbörzék készítése. Youtube. Digitális Témahét. 2020. márc. 18. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Tusorné Fekete Éva: Barangolások a bolygónkon és a szervezetben (blog). (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)
A növények országa. Sulinet tudásbázis. (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)
Nyomtatott források és eszközök:
Biológia 7. Kerettantervi kiegészítő tananyag. Részekből egész. Mozaik Kiadó. Szerzők: Jámbor Gyuláné, Csókási Andrásné, Horváth Andrásné, Kissné Gera Ágnes
Biológia – egészségtan 7. tankönyv (Rendszertan/Hajtásos növények tananyag) EKE–OFI. Szerző: Kropog Erzsébet, Németh Andrea.