A növények anyagcseréje

Célcsoport: 7-8. évfolyam

rövid leírás

A diákok változatos, játékos tevékenységek során mélyítik el ismereteiket a témakörben, miközben folyamatosan reflektálnak a saját tanulási folyamatukra. A visszajelzéseik a pedagógust is segítik az egyéni tanulási utak nyomon követésében, ezáltal a személyre szabott támogatás nyújtásában.

részletes ismertető

Az órákon a tanulók önállóan, illetve egymással kollaborálva dolgozzák fel a tananyagot. A cél az, hogy ne csak ismeretszerzés, hanem a megszerzett tudás elmélyítése, újraalkotása, vagyis valódi tudásépítés történjen. Ehhez különböző digitális eszközöket használnak: képregényt készíthetnek StoryBoardThat programban, feladatokat, teszteket LearningAppsben. Az önálló tanulást egy online, megosztott Google-táblázat támogatja: ebben szerepelnek a tananyag legfontosabb fogalmai, a tananyag elérhetőségei, a feladatok. A megosztott dokumentumban a tanuló visszajelzést ad arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. A program színekkel jelzi az elsajátítás szintjét, így a pedagógus már az óra közben láthatja, hogy kinek van szüksége segítségre egy-egy fogalom, összefüggés megértésében. A táblázat segítségével az óra végi ellenőrzés, az értékelés is leegyszerűsödik. A tematikus egység tanulása során a tanulók pontokat gyűjtenek különböző, általuk választott tevékenységekkel, és ezeket válthatják át a téma végén jegyekre. A tananyag felhasználható szakköri órán vagy tehetségfejlesztő foglalkozáson is.

Az óra/foglalkozás cél- és feladatrendszere

Fejlesztendő attitűdök, készségek, képességek

  • szövegértés, szövegalkotás, digitális és szociális kompetencia fejlesztése,
  • analóg gondolkodás fejlesztése,
  • struktúra-funkció összefüggésének megláttatása, képelemzés gyakorlása.

Elsajátítandó ismeretek (fogalmak, szabályok stb.)

A gyökér, a szár és a levél szöveti felépítése. Az önfenntartó szervek működése (gyökér: anyagok felvétele, rögzítés, szállítás; szár: szállítás, merevítés, a különböző szervek tartása, levél: anyagok felvétele, párologtatás, táplálékkészítés, légzés).

A sejtszintű folyamatok: fotoszintézis, sejtlégzés.

Elérendő fejlesztési szint, tudásszint

A sejtszintű és a szervezetszintű életfolyamatok összekapcsolása a növényi sejt és növényi szervek működésének példáján.

Eszközigény

Technológia – hardver: számítógép/notebook/tablet, okostelefon

Technológia – alkalmazások:

Google Táblázatok, Google Dokumentumok, Google Űrlapok

LearningApps-osztályterem

digitális osztályterem (pl. Edmodo)

vagy megosztott online mappa, pl. Google Drive, ahová a gyerekek beküldhetik a munkájukat

StoryBoardThat – digitális mesemondás

1. óra:

órai feladatok leírása 

1. tanulási ösvény

üres tanulás tanulási ösvény 

(A Fájl menüre kattintva Excel-táblázat formájában letölthető vagy bejelentkezés után a Fájl menüben másolat készíthető a saját Google Drive mappába.)

A növények anyagcseréje (űrlap) 

A növények anyagcseréje másolata (szerkeszthető, menthető űrlap)

(A Google-fiókba való bejelentkezés után el lehet menteni saját meghajtóra az űrlapot, ki lehet küldeni saját diákoknak, majd meg lehet tekinteni a beérkező válaszokat.)

2. tanulási ösvény

2. óra:

órai feladatok leírása

a téma értékelése

(A Fájl menüben másolat készíthető a saját Google Drive mappába.)

képregénykészítés

digitális osztályterem:

LearningApps-osztályterem 

Edmodo 

A beérkezett kész képregényeket a közös blogra töltötték fel a tanulók. 

kilépőcédula

Támogató tartalmak (tutorial videók, cikkek) a technológia használatához

A használt eszközök megismeréséhez ajánljuk a Tempus Közlapítvány A tanulás jövője MOOC 2019 videócsatornáján megnézhető képernyővideókat:

1. digitális szabadulószoba elkészítése:

Digitális szabadulószoba – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)

2. Képregénykészítés:

Digitális történetmesélés – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

 

3. LearningApps használata:

LearningApps Tankockák – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

LearningApps Tankockák 2 – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

LearningApps Tankocka Matrix – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

4. Digitális osztályterem:

Edmodo Kezdő – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

Edmodo Haladó – A tanulás jövője MOOC. Youtube. A tanulás jövője – Tempus Közalapítvány. 2019. május 20. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

5. kilépőcédula:

A kilépőcédulához használhatjuk pl. a Socrative kérdőívkészítő alkalmazást, amelyben többféle kérdéstípus alkotható. A válaszadást követően a diákok egyből visszajelzést kaphatnak a helyes megoldásról (tesztfeladat esetén). A kérdőív készítőinek ingyenesen regisztrálniuk kell, azonban a kitöltéshez nem szükséges a regisztráció.

Támogatás a Socrative használatához:

Nádori Gergely: Mi mindenre használhatjuk a Socrative-ot? TanárBlog. 2017. szeptember 17. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

Főző Attila László: Socrative – kvízek és ötletbörzék készítése. Youtube. Digitális Témahét. 2020. márc. 18. (Utolsó letöltés: 2020.08.03.)

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

Tusorné Fekete Éva: Barangolások a bolygónkon és a szervezetben (blog). (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)

A növények országa. Sulinet tudásbázis. (Utolsó letöltés: 2020.07.29.)

Nyomtatott források és eszközök:

Biológia 7. Kerettantervi kiegészítő tananyag. Részekből egész. Mozaik Kiadó. Szerzők: Jámbor Gyuláné, Csókási Andrásné, Horváth Andrásné, Kissné Gera Ágnes

Biológia – egészségtan 7. tankönyv (Rendszertan/Hajtásos növények tananyag) EKE–OFI. Szerző: Kropog Erzsébet, Németh Andrea.