Alternatív történelem, avagy mi lett volna ha?
Célcsoport: 9-12. évfolyam
rövid leírás
Történelem, magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret, informatika tantárgyakra épülő távtanulási formában megvalósítható projekt a 9–12. évfolyam számára.
részletes ismertető
Az osztály tagjai forgatókönyvírók és filmesek. Feladatuk, hogy ragadjanak ki – az adott évfolyamon tanult – történelmi korszakból egy markáns fordulópontot, és írják át a tényeket, hamisítsanak történelmet, vagyis fordítsák a visszájára a lezajlott eseményeket, és persze gondolják át a következményeket. Az opcionális, hogy mekkora időtávlatot adunk a diákoknak: Pl.: Hogy alakult volna a változtatást követő 50 év? Napjainkra milyen hatása van?
Dolgozzák ki az alternatív történelem megfilmesítésének forgatókönyvét, majd forgassák le az alapján a játék- vagy dokumentumfilmjüket, készítsenek televíziós/rádiós/hírlapi tudósítást vagy rádiójátékot. (Távoktatásban nyilván korlátozottabbak a lehetőségeik, hiszen nem tudnak csoportos jeleneteket felvenni, de megoldás lehet a filmek narrációja, képregények készítése. A képzeletbeli tévés/rádiós tudósítások választása esetén nem probléma az idősíkok egymásra játszatása. Az, hogy Mátyás idejében nem léteztek a mai értelemben vett tömegkommunikációs eszközök, ők mégis tudósítanak róla a „reneszánsz udvari tévében”, kreatív energiákat szabadíthat fel. Ugyancsak opció az online újság (blog) készítése, ebben az esetben írásos tudósítások születhetnek.)
A projekt eredményeképp a tanulókban tudatosul, hogy a történelmi eseményeknek hosszú távú következményei lehetnek a társadalomra, az emberek életviszonyaira és életmódjára. A problémaközpontú és elemző tevékenységek hozzájárulnak a társadalmi, közösségi konfliktusok hátterének mélyebb megértéséhez, a napjainkban felmerülő problémák, jelenségek történeti gyökereinek felismeréséhez.
Az ötletet népszerű sorozatok és színházi előadások pl. Az ember a fellegvárban, Összeesküvés Amerika ellen, Pintér Béla Kaisers TV, Ungarn című rendezése, illetve a HÉVÍZ művészeti folyóiratnak az 1956-os forradalom 60. évfordulójára kiadott antológiája adta.
Az ötlet eredeti megjelenését a hivatkozott kiadványban olvashatják.
A kiadvány nyomtatható változata is letölthető.
Célok
- A környező világhoz való kritikus viszonyulás erősítése
- A felelősségérzet fejlesztése
- Szövegértés, szövegalkotás fejlesztése
- Kommunikációs készségek fejlesztése
- Adaptív gondolkodás fejlesztése
- Kreativitás, szóbeli és vizuális kifejezőkészségek fejlesztése
- Problémamegoldás, reflektív gondolkodás fejlesztése
- Együttműködési készség, empátia fejlesztése
- A digitális kompetencia fejlesztése
Tevékenységek
- projektmegbeszélés: feladatok ismertetése (közösen, kontaktórán)
- csoportok megalakítása (jelentkezés alapján, hagyjunk erre gondolkodási időt)
- csoportok véglegesítése, feladatok megbeszélése, kiosztása (online kontaktóra)
- csoportok megbeszélései, ötletelés (korszak kiválasztása, film/rádiójáték stb. tervezése, otthoni foglalkozások)
- forgatókönyvek elkészítése, filmek/stb. forgatása, elkészítése (folyamatos, otthoni munka)
- publikáció, közzététel más osztályok, tanárok, szülők számára
- közös értékelés, a projekt zárása (online kontaktóra)
Eredmény, termék/produktum
- forgatókönyvek
- játékfilmek/dokumentumfilmek/rádiójátékok
- rádiós, tévés tudósítások/online újságban szöveges tudósítások (blog)
Értékelés
Áttekintő táblázatok:
- a választható feladatokhoz
- forgatókönyvekhez
- a filmekhez/egyéb opcionális produktumokhoz
Értékelőlisták, szempontrendszer:
- a forgatókönyvek értékeléséhez (együtt alkossuk meg a tanulókkal az értékelési szempontokat, és előre tisztázzuk!)
- a filmek/rádiójáték/stb. értékeléséhez (együtt alkossuk meg a tanulókkal az értékelési szempontokat, és előre tisztázzuk!)
Technológia
- Szervezéshez: megosztott Excel táblázat/MS Tervező/Trello
- Forgatókönyvek írásához: Word vagy közös Google Docs
- Filmek, animációk készítéséhez: PowerPoint/Windows MovieMaker/OpenShot Video Editor/Powtoon
- Videófeliratozáshoz: amara.org
- Bloghoz: Blogger.com, Tumblr, WordPress.com, Kidblog
- Rádiójátékok készítéséhez: Audacity, Anchor
- Értékeléshez: Mentimeter/MS Forms vagy Google Forms
Az intézmény által választott online tanulási keretrendszer pl. Office365, Google Classroom
Források: Wakelet-gyűjtemény a projektötlethez