Az élővilág alkalmazkodása a négy évszakhoz

Célcsoport: 7-8. évfolyam

rövid leírás

A változatos feladatokon keresztül a gyerekek megismerkedhetnek azzal, hogyan alkalmazkodik élővilágunk a négy évszakhoz. Az óratervezet megvalósításához a szerző saját honlapot hozott létre, így a feladatok könnyen megtalálhatóak és nyomon követhetőek.

részletes ismertető

Az óraterv legfontosabb célja élővilágunk és a négy évszak közötti összefüggés kutató elemzése, továbbá az önálló tanulási készségek fejlesztése, kialakítása. A tananyag feldolgozásához a szerző saját oldalt hozott létre iskolájának honlapján, így a feladatok könnyen megtalálhatóak és nyomon követhetőek. A felület a tanulók számára magas szintű önállóságot biztosít, hiszen egyénileg is tudnak haladni az anyag feldolgozásában, így saját tanulási utakat is tervezhetnek. A honlap plusz feladatokkal lehetőséget ad a tehetséggondozásra is. Az óratervezet változatos tevékenységei, amelyek egyaránt elérhetőek tabletről és mobileszközről, alkalmasak a diákok digitális kompetenciájának fejlesztésére. A terv izgalmas forrásokkal, linkekkel inspirálja a diákokat a kutatásra, a feladatok pedig kreatív megoldásokat várnak tőlük.

A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere

Célok:

  1. A mérsékelt övezet jellemzőinek megismerése
  2. Az önálló tanulás készségeinek fejlesztése – az egyéni tanulási stílusnak megfelelően, infokommunikációs és hagyományos eszközökkel.
  3. A motiváció fejlesztése az egyéni tanulási jellemzőknek megfelelő tevékenységek választásával.

 

Feladatok:

Oktatási feladatok:

  1. A mérsékelt övezeti biomok fő jellemzőinek megismerése: földrajzi hely, legjellemzőbb előfordulás, környezeti feltételek, jellegzetes növény- és állatfajok.
  2. A fajok közötti kölcsönhatások alapvető ismerete néhány jellegzetes hazai társulásban.
  3. Az élőlények alkalmazkodásának bizonyítása a testfelépítés, életmód, élőhely és viselkedés kapcsolatának elemzésével.
  4. Az emberi szükségletek kielégítésének környezeti következményei, veszélyei feltárása során a globális problémákról való gondolkodás összekapcsolása a lokális, környezettudatos cselekvéssel.

Képzési, nevelési feladatok:

  1. Az interaktív, önálló tanulás elősegítése, a tanulási készségek fejlesztése az egyéni sajátosságok (tanulási stílus, haladási ütem, motiváció, meglévő készségek stb.) figyelembevételével, változatos infokommunikációs, valamint hagyományos eszközök alkalmazásával, egyéni segítségadással.
  • Az egyéni tapasztalatok bővítése az eszköz- és módszerválasztásban: énkép, tanulási önismeret fejlesztése.
  • Az egyéni felelősségtudat, önszabályozás, önállóság erősítése: a feladatok szabad megválasztásával, az intenzitásszint önnálló szabályozásával, az egyes feladatokra fordított idő egyéni meghatározásával.
  • Az önértékelés fejlesztése: a tanulási folyamatba épített többszöri értékelésekkel.
  • Megismerési algoritmus használata.
  1. Motiváció fejlesztése: A természet megismerésével kapcsolatos motiváció erősítése: a sokféleség, változatosság megfigyeltetésével, a feladatok és információforrások viszonylag szabad megválasztásával.

Jellemző módszerek, tevékenységek:

A tematikus terv megvalósításának meghatározó eszköze a kifejlesztett tantárgyi honlap (jankay-biologia.hu). A honlap kialakítása több éven keresztül, tanításban való alkalmazás során történt a békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános iskolában.

A honlap bárki által elérhető (a pedagógus mesterprogram keretében várhatóan 2025.12.31-ig), azonban folyamatos aktualizálása, módosítása várható.

Javaslat a jankay-biologia.hu honlap használatához:

Érdemes a tanulók eszközén (telefon, tablet, laptop) a tálcára vagy az asztalra előre kihelyezni a honlap parancsikonját. Így a tanulók az óra elején erre kattintva rövid idő alatt meg tudják nyitni a Jankay biológiahonlapját. A honlap menüjében a 7./Mérsékelt öv élővilága menüpontban találhatók az egyes tanórákhoz kapcsolódó oldalak. Az egyes leckék feldolgozása során javasolt a honlapon található sorrendben haladni a feladatokon. A tevékenységek általában a következő sorrendet követik:

  1. ráhangolás, előzetes kép kialakítása, célok tudatosítása,
  2. ismétlés/ellenőrzés,
  3. új ismeretek feldolgozása,
  4. gyakorlás/ellenőrzés,
  5. kiegészítő érdekességek.

A felület egyes részeire (szövegre, képre) kattintva újabb oldalak, bejegyzések nyílnak meg.

Az új ismeretek egyéni feldolgozása megfelelő önálló tanulási készségek meglétét feltételezi, emellett céltudatosságot, önfegyelmet igényel. A pedagógus a tanulócsoport ismeretében döntheti el, hogy a tanulók számára mekkora szabadságot biztosít az új ismeretek feldolgozásában. Elképzelhető akár végig frontális munka, amikor az egész osztály minden tevékenységét a tanár irányítja. A honlap ugyanakkor a tananyag teljesen önálló feldolgozását, a személyre szabott tanulási utak megvalósítását, a differenciálást is lehetővé teszi.

Az egyes leckékhez tartozó feladatok mindegyikének megnyitása és elvégzése általában több időt vesz igénybe, mint 45 perc. Ez kényszeríti a tanárt/tanulókat arra, hogy megválasszák, mely feladatokkal foglalkoznak, azokra mennyi időt szánnak, és melyek maradjanak otthoni feldolgozásra.

Az önálló feldolgozás, az egyéni tanulási utak alkalmazása a tanulóktól is megfelő tudatosságot, tanulásmódszertani készségeket, tapasztalatot, önismeretet igényel.

A kipróbálásban részt vevő tanulók többségét megfelelően motiválta a nagyfokú önállóság, a feladatok szabad megválasztása. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a szabadsággal nem tud élni egy-egy tanuló. Számukra továbbra is rendelkezésre állnak a hagyományos tanulási formák, a nyomtatott taneszközök (tankönyv, munkafüzet), a közvetlen tanári irányítás.

Az egyéni munka mellett páros és kiscsoportos formában is dolgozhatnak a tanulók.

Bemutató foglalkozások videofelvételei:

A honlap gyakorlati alkalmazásáról a jankay-biologia.hu „tanári szobájában” megtekinthető három film, amelyek bemutató foglalkozásokon készültek.

A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei

Előző témakör:

Az élőlények változatossága I. Csapadékhoz igazodó élet a forró éghajlati övben (10 óra)

Következő témakör:

Az élőlények változatossága III. Az élővilág alkalmazkodása a hideghez, és a világtenger övezeteihez

A továbbiakban:

Rendszerezés a biológiában. A megismert élőlények rendszertani kategóriákba sorolása.

 

Tantárgyi kapcsolatok

Földrajz:

  • Mérsékelt övezet, mediterrán éghajlat, óceáni éghajlat, kontinentális éghajlat, tajga éghajlat, függőleges földrajzi övezetesség.
  • Időjárási jelenségek, a földfelszín és az időjárás kapcsolata, légköri és tengeri áramlatok (Golf-áramlat, szélrendszerek). Csapadékfajták.

Vizuális kultúra:

  • Vizuális kommunikáció.

Magyar nyelv és irodalom:

  • Szövegértés – a szöveg egységei közötti tartalmi megfelelés felismerése; a szöveg elemei közötti ok-okozati, általános-egyes vagy kategória-elem viszony magyarázata.

Matematika:

  • Algoritmus követése, értelmezése, készítése. Változó helyzetek megfigyelése; a változás kiemelése (analízis). Adatok gyűjtése, rendezése, ábrázolása.

Informatika:

  • Informatikai eszközök használata, alkalmazói ismeretek, infokommunikáció.

Tanulásmódszertan:

  • A tanulás tervezése, különböző információforrások felhasználása, az önálló és egyéni tanulás, a saját tanulási stílus, alapvető és komplex tanulási módszerek, tanulási stratégiák, a tanulás tervezése, célok tudatosítása, külső körülmények, belső optimális állapot kialakítása, pihenés, energetizálás, feszültségoldás. Tanulás egyénileg és párban. IKT-eszközök használata, a leggyakoribb tanulást segítő webalkalmazások használatának ismerete (LearningApps, Redmenta, Socrative stb.).

Az ellenőrzés-értékelés tervei

Önellenőrzés, önértékelés:

A tanulók az egyes órákon egyénileg, önállóan és csoportosan is ellenőrzik előrehaladásuk szintjét online tesztekkel, melyeket többször is megoldhatnak: a tanóra közben és végén.

A téma végén szerepel egy online témazáró teszt (Redmenta-feladat). Az online tesztek osztályzattal való értékelése során érdemes a gyakorló teszteken kisebb változtatásokat végrehajtani (sorrend, másképp fogalmazás, több vagy kevesebb válaszlehetőség).  

A téma lezárása egy csoportos projekt prezentációjának szóbeli bemutatásával, előadásával történik.

Az önellenőrzés tervezett eszközei különböző ingyenesen használható online alkalmazások – főként saját összeállítású – teszjtei:

Emellett néhány esetben a jankay-biológia.hu honlap saját tesztjei is előfordulnak.

Egyes esetekben a munkában való hatékonyság, eredményesség önértékelésére skálákat használunk: valamilyen módon jelzik a tanulók, hogy eredményességüket milyen fokúnak ítélik meg.

 

Tanári ellenőrzés, értékelés:

  • Egyéni ellenőrzés: a munkavégzés módjának, hatékonyságának ellenőrzése az egyes tanulók tevékenységének megfigyelésével.
  • Csoportos ellenőrzés: a tanítási órák végén található tesztek megoldatásával, ezek értékelésével. A tesztek – általában online módon – lehetőséget adnak az osztályszintű eredmények megtekintésére is.

A téma végén a tanulók élőszavas egyéni vagy csoportos bemutatója, illetve az arra történő felkészülés a hagyományos, nem digitális kompetenciák fejlesztését szolgálja.

 

Értékelési rendszer:

Az online tesztfeladatok esetén az iskolában a témazárók esetére meghatározott értékelés alkalmazása, az elért pontszámok (illetve %-értékek) átváltása osztályzatokra:

0–30%: 1

31–50%: 2

51–75%: 3

76–90%: 4

90% fölött: 5

Eszközigény

Technológia – hardver

Minden tanuló számára szükséges a következő eszközök valamelyike: számítógép, laptop, tablet, mobiltelefon (okostelefon), internet (wifi) használatával, fülhallgató. A tanár számára szükséges eszközök: számítógép/laptop, projektor vagy digitális tábla.

Technológia – szoftver

Bármilyen böngészőprogram.

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

Tantárgyi honlap:

A téma kezdő oldala:

A pedagógusokat a honlap „tanári szobájából” elérhető mellékletek is segíthetik.

Online cikkek:

Videófilmek:

Indavideo:

YouTube:

Tesztek:

LearningApps:

Quizlet:

Redmenta:

A tesztek pdf-formátumban megtalálhatók itt.

Socrative:

Kahoot!:

Wordwall:

A Socrative- és a Kahoot!-feladatok alkalmazásához a tanulókkal egyidejűleg a pedagógusnak is be kell lépnie a saját Socrative-fiókjába, ahol a feladat kódját megkapja. A tesztek 2020. március 10-én aktuális változatai pdf-formátumban megtalálhatók itt. Ugyancsak itt találhatók az alkalmazott tesztek megosztási linkjei, melyeket a pedagógusok saját Socrative-, valamint Kahoot!-fiókjukba való belépés után a saját tesztjeik közé helyezhetnek, így tudják saját csoportjaik számára megadni.

Gondolattérkép:

PowerPoint-prezentáció:

Játékleírások:

 

  • Kőrösi Tibor (2019): ABC módszer. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2019): Atomjáték. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2017): Én vagyok a főnök. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2018): Kapd el a botot! EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2017): Párok a háton. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2019): Tapsritmus. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
  • Kőrösi Tibor (2019): Yorknak volt egy hercege. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.

Nyomtatott források és eszközök

  • Csókási Andrásné–Czegléd Anna–Horváth Andrásné Szabó Emőke–Jámbor Gyuláné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Életközösségek, rendszertan. Tankönyv. Mozaik Kiadó (2019)
  • Csókási Andrásné–Czegléd Anna–Horváth Andrásné Szabó Emőke–Jámbor Gyuláné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Életközösségek, rendszertan. Munkafüzet. Mozaik Kiadó (2019)