Az élővilág alkalmazkodása a négy évszakhoz
Célcsoport: 7-8. évfolyam
rövid leírás
A változatos feladatokon keresztül a gyerekek megismerkedhetnek azzal, hogyan alkalmazkodik élővilágunk a négy évszakhoz. Az óratervezet megvalósításához a szerző saját honlapot hozott létre, így a feladatok könnyen megtalálhatóak és nyomon követhetőek.
részletes ismertető
Az óraterv legfontosabb célja élővilágunk és a négy évszak közötti összefüggés kutató elemzése, továbbá az önálló tanulási készségek fejlesztése, kialakítása. A tananyag feldolgozásához a szerző saját oldalt hozott létre iskolájának honlapján, így a feladatok könnyen megtalálhatóak és nyomon követhetőek. A felület a tanulók számára magas szintű önállóságot biztosít, hiszen egyénileg is tudnak haladni az anyag feldolgozásában, így saját tanulási utakat is tervezhetnek. A honlap plusz feladatokkal lehetőséget ad a tehetséggondozásra is. Az óratervezet változatos tevékenységei, amelyek egyaránt elérhetőek tabletről és mobileszközről, alkalmasak a diákok digitális kompetenciájának fejlesztésére. A terv izgalmas forrásokkal, linkekkel inspirálja a diákokat a kutatásra, a feladatok pedig kreatív megoldásokat várnak tőlük.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
Célok:
- A mérsékelt övezet jellemzőinek megismerése
- Az önálló tanulás készségeinek fejlesztése – az egyéni tanulási stílusnak megfelelően, infokommunikációs és hagyományos eszközökkel.
- A motiváció fejlesztése az egyéni tanulási jellemzőknek megfelelő tevékenységek választásával.
Feladatok:
Oktatási feladatok:
- A mérsékelt övezeti biomok fő jellemzőinek megismerése: földrajzi hely, legjellemzőbb előfordulás, környezeti feltételek, jellegzetes növény- és állatfajok.
- A fajok közötti kölcsönhatások alapvető ismerete néhány jellegzetes hazai társulásban.
- Az élőlények alkalmazkodásának bizonyítása a testfelépítés, életmód, élőhely és viselkedés kapcsolatának elemzésével.
- Az emberi szükségletek kielégítésének környezeti következményei, veszélyei feltárása során a globális problémákról való gondolkodás összekapcsolása a lokális, környezettudatos cselekvéssel.
Képzési, nevelési feladatok:
- Az interaktív, önálló tanulás elősegítése, a tanulási készségek fejlesztése az egyéni sajátosságok (tanulási stílus, haladási ütem, motiváció, meglévő készségek stb.) figyelembevételével, változatos infokommunikációs, valamint hagyományos eszközök alkalmazásával, egyéni segítségadással.
- Az egyéni tapasztalatok bővítése az eszköz- és módszerválasztásban: énkép, tanulási önismeret fejlesztése.
- Az egyéni felelősségtudat, önszabályozás, önállóság erősítése: a feladatok szabad megválasztásával, az intenzitásszint önnálló szabályozásával, az egyes feladatokra fordított idő egyéni meghatározásával.
- Az önértékelés fejlesztése: a tanulási folyamatba épített többszöri értékelésekkel.
- Megismerési algoritmus használata.
- Motiváció fejlesztése: A természet megismerésével kapcsolatos motiváció erősítése: a sokféleség, változatosság megfigyeltetésével, a feladatok és információforrások viszonylag szabad megválasztásával.
Jellemző módszerek, tevékenységek:
A tematikus terv megvalósításának meghatározó eszköze a kifejlesztett tantárgyi honlap (jankay-biologia.hu). A honlap kialakítása több éven keresztül, tanításban való alkalmazás során történt a békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános iskolában.
A honlap bárki által elérhető (a pedagógus mesterprogram keretében várhatóan 2025.12.31-ig), azonban folyamatos aktualizálása, módosítása várható.
Javaslat a jankay-biologia.hu honlap használatához:
Érdemes a tanulók eszközén (telefon, tablet, laptop) a tálcára vagy az asztalra előre kihelyezni a honlap parancsikonját. Így a tanulók az óra elején erre kattintva rövid idő alatt meg tudják nyitni a Jankay biológiahonlapját. A honlap menüjében a 7./Mérsékelt öv élővilága menüpontban találhatók az egyes tanórákhoz kapcsolódó oldalak. Az egyes leckék feldolgozása során javasolt a honlapon található sorrendben haladni a feladatokon. A tevékenységek általában a következő sorrendet követik:
- ráhangolás, előzetes kép kialakítása, célok tudatosítása,
- ismétlés/ellenőrzés,
- új ismeretek feldolgozása,
- gyakorlás/ellenőrzés,
- kiegészítő érdekességek.
A felület egyes részeire (szövegre, képre) kattintva újabb oldalak, bejegyzések nyílnak meg.
Az új ismeretek egyéni feldolgozása megfelelő önálló tanulási készségek meglétét feltételezi, emellett céltudatosságot, önfegyelmet igényel. A pedagógus a tanulócsoport ismeretében döntheti el, hogy a tanulók számára mekkora szabadságot biztosít az új ismeretek feldolgozásában. Elképzelhető akár végig frontális munka, amikor az egész osztály minden tevékenységét a tanár irányítja. A honlap ugyanakkor a tananyag teljesen önálló feldolgozását, a személyre szabott tanulási utak megvalósítását, a differenciálást is lehetővé teszi.
Az egyes leckékhez tartozó feladatok mindegyikének megnyitása és elvégzése általában több időt vesz igénybe, mint 45 perc. Ez kényszeríti a tanárt/tanulókat arra, hogy megválasszák, mely feladatokkal foglalkoznak, azokra mennyi időt szánnak, és melyek maradjanak otthoni feldolgozásra.
Az önálló feldolgozás, az egyéni tanulási utak alkalmazása a tanulóktól is megfelő tudatosságot, tanulásmódszertani készségeket, tapasztalatot, önismeretet igényel.
A kipróbálásban részt vevő tanulók többségét megfelelően motiválta a nagyfokú önállóság, a feladatok szabad megválasztása. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a szabadsággal nem tud élni egy-egy tanuló. Számukra továbbra is rendelkezésre állnak a hagyományos tanulási formák, a nyomtatott taneszközök (tankönyv, munkafüzet), a közvetlen tanári irányítás.
Az egyéni munka mellett páros és kiscsoportos formában is dolgozhatnak a tanulók.
Bemutató foglalkozások videofelvételei:
A honlap gyakorlati alkalmazásáról a jankay-biologia.hu „tanári szobájában” megtekinthető három film, amelyek bemutató foglalkozásokon készültek.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
Előző témakör:
Az élőlények változatossága I. Csapadékhoz igazodó élet a forró éghajlati övben (10 óra)
Következő témakör:
Az élőlények változatossága III. Az élővilág alkalmazkodása a hideghez, és a világtenger övezeteihez
A továbbiakban:
Rendszerezés a biológiában. A megismert élőlények rendszertani kategóriákba sorolása.
Tantárgyi kapcsolatok
Földrajz:
- Mérsékelt övezet, mediterrán éghajlat, óceáni éghajlat, kontinentális éghajlat, tajga éghajlat, függőleges földrajzi övezetesség.
- Időjárási jelenségek, a földfelszín és az időjárás kapcsolata, légköri és tengeri áramlatok (Golf-áramlat, szélrendszerek). Csapadékfajták.
Vizuális kultúra:
- Vizuális kommunikáció.
Magyar nyelv és irodalom:
- Szövegértés – a szöveg egységei közötti tartalmi megfelelés felismerése; a szöveg elemei közötti ok-okozati, általános-egyes vagy kategória-elem viszony magyarázata.
Matematika:
- Algoritmus követése, értelmezése, készítése. Változó helyzetek megfigyelése; a változás kiemelése (analízis). Adatok gyűjtése, rendezése, ábrázolása.
Informatika:
- Informatikai eszközök használata, alkalmazói ismeretek, infokommunikáció.
Tanulásmódszertan:
- A tanulás tervezése, különböző információforrások felhasználása, az önálló és egyéni tanulás, a saját tanulási stílus, alapvető és komplex tanulási módszerek, tanulási stratégiák, a tanulás tervezése, célok tudatosítása, külső körülmények, belső optimális állapot kialakítása, pihenés, energetizálás, feszültségoldás. Tanulás egyénileg és párban. IKT-eszközök használata, a leggyakoribb tanulást segítő webalkalmazások használatának ismerete (LearningApps, Redmenta, Socrative stb.).
Az ellenőrzés-értékelés tervei
Önellenőrzés, önértékelés:
A tanulók az egyes órákon egyénileg, önállóan és csoportosan is ellenőrzik előrehaladásuk szintjét online tesztekkel, melyeket többször is megoldhatnak: a tanóra közben és végén.
A téma végén szerepel egy online témazáró teszt (Redmenta-feladat). Az online tesztek osztályzattal való értékelése során érdemes a gyakorló teszteken kisebb változtatásokat végrehajtani (sorrend, másképp fogalmazás, több vagy kevesebb válaszlehetőség).
A téma lezárása egy csoportos projekt prezentációjának szóbeli bemutatásával, előadásával történik.
Az önellenőrzés tervezett eszközei különböző ingyenesen használható online alkalmazások – főként saját összeállítású – teszjtei:
Emellett néhány esetben a jankay-biológia.hu honlap saját tesztjei is előfordulnak.
Egyes esetekben a munkában való hatékonyság, eredményesség önértékelésére skálákat használunk: valamilyen módon jelzik a tanulók, hogy eredményességüket milyen fokúnak ítélik meg.
Tanári ellenőrzés, értékelés:
- Egyéni ellenőrzés: a munkavégzés módjának, hatékonyságának ellenőrzése az egyes tanulók tevékenységének megfigyelésével.
- Csoportos ellenőrzés: a tanítási órák végén található tesztek megoldatásával, ezek értékelésével. A tesztek – általában online módon – lehetőséget adnak az osztályszintű eredmények megtekintésére is.
A téma végén a tanulók élőszavas egyéni vagy csoportos bemutatója, illetve az arra történő felkészülés a hagyományos, nem digitális kompetenciák fejlesztését szolgálja.
Értékelési rendszer:
Az online tesztfeladatok esetén az iskolában a témazárók esetére meghatározott értékelés alkalmazása, az elért pontszámok (illetve %-értékek) átváltása osztályzatokra:
0–30%: 1
31–50%: 2
51–75%: 3
76–90%: 4
90% fölött: 5
Eszközigény
Technológia – hardver
Minden tanuló számára szükséges a következő eszközök valamelyike: számítógép, laptop, tablet, mobiltelefon (okostelefon), internet (wifi) használatával, fülhallgató. A tanár számára szükséges eszközök: számítógép/laptop, projektor vagy digitális tábla.
Technológia – szoftver
Bármilyen böngészőprogram.
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Tantárgyi honlap:
- Kőrösi Tibor: A békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola biológia tantárgyi honlapja
A téma kezdő oldala:
- Kőrösi Tibor: Mérsékelt öv élővilága
A pedagógusokat a honlap „tanári szobájából” elérhető mellékletek is segíthetik.
Online cikkek:
- Bihari Dániel: Láthatatlan macskák élnek Magyarországon, 24.hu (2018.02.21.)
- D. Tóth Kriszta: Tudod, miért nem kapta el soha a farkas a kakukkot? WMN Média Kft. (2015.03.09.)
- Index.hu.: Megfejtették a gyalogkakukk titkát (2009.08.12.)
- Sokszínű vidék: Hihetetlen történet: a szomjas mókus vizet kért egy turistától (2018.06.11.)
- Tudasbazis.sulinet.hu: A valódi mérsékelt öv élővilága
Videófilmek:
Indavideo:
- lohere (feltöltő): Kanadai hiúz vadászik
YouTube:
- Ahol a net dorombol CiNYAU: Hiúz „csevej”
- AmericanPrairie: Once Around the Sun on American Prairie Reserve
- Bela Tibor Kozma: A Sisakos kaméleon rövid bemutatása – allatozoo.hu
- Bela Tibor Kozma: Sisakos kaméleon
- Break: Drunk Squirrel Tries to Climb Tree – Break Fails (2009. augusztus)
- Budakeszi Vadaspark: A hét állata – a nagy pele (2017. augusztus 3.)
- Budakeszi Vadaspark: A hét állata – macskabagoly (2017. július 6.)
- Budakeszi Vadaspark: A hét állata – a vadmacska (2017. május 4.)
- ddestructor3000: Bip Bip et Coyote – Rushing roulette (Warner Bros Pictures) (2010. február 19.)
- galafer50: Szardínia csodái (2018. augusztus 9.)
- HuntGrad: Brave capercaillie 3 (2012. február 4.)
- Kereszturi Ferenc: Nyolc perc természet (2014., április 27.)
- Kőrösi Tibor: Preikestolenrovid (2016. szeptember 11.)
- MrJohnHadzon (feltöltő), Republic Együttes: Erdő közepében járok (2010. szeptember 15.)
- Pintér Károly: A tajga élővilága (2014. június 28.)
- Rozsdás Nokedli: Az erdő titka (2016. június 3.)
- The Animal Box Office: Chameleon Changing Color (2016. január 30.)
- Videotanár – digitális tananyag: A mérsékelt öv életközösségei (2014. szeptember 2.)
- Videotanár – digitális tananyag: A mérsékelt öv életközösségei, a tajga (2014. szeptember 2.)
Tesztek:
LearningApps:
- Békésiné Katona Tünde: Jellemezd a mediterrán éghajlatot!
Quizlet:
- Kőrösi Tibor: Bükkerdő állatai
- Kőrösi Tibor: A préri
Redmenta:
- Kőrösi Tibor: A bükkerdő állatai
- Kőrösi Tibor: A bükkerdő állatai ellenőrzés
- Kőrösi Tibor: A mediterrán területek
- Kőrösi Tibor: A tajga állatai 1.
- Kőrösi Tibor: Az északi fenyvesek
- Kőrösi Tibor: Mérsékelt öv
- Kőrösi Tibor: Mérsékelt öv témazáró
- Kőrösi Tibor: Mérsékelt övi lombhullató erdők
- Kőrösi Tibor: Préri
- Kőrösi Tibor: Préri – ellenőrzés
A tesztek pdf-formátumban megtalálhatók itt.
Socrative:
- Kőrösi Tibor: A bükkerdő állatai
- Kőrösi Tibor: Mérsékelt övi lombhullató erdők
- Kőrösi Tibor: Kék egű mediterrán
Kahoot!:
Wordwall:
- Kőrösi Tibor (2019): Mérsékelt öv. Fogalmak.
A Socrative- és a Kahoot!-feladatok alkalmazásához a tanulókkal egyidejűleg a pedagógusnak is be kell lépnie a saját Socrative-fiókjába, ahol a feladat kódját megkapja. A tesztek 2020. március 10-én aktuális változatai pdf-formátumban megtalálhatók itt. Ugyancsak itt találhatók az alkalmazott tesztek megosztási linkjei, melyeket a pedagógusok saját Socrative-, valamint Kahoot!-fiókjukba való belépés után a saját tesztjeik közé helyezhetnek, így tudják saját csoportjaik számára megadni.
Gondolattérkép:
- Kőrösi Tibor (korositi): Mérsékelt övi lombhullató erdőségek Mind42.com. (2019)
PowerPoint-prezentáció:
- Veressné Natália: Hideg mérsékelt öv. Tajga éghajlat. Slidepayer.hu
Játékleírások:
- Kőrösi Tibor (2019): ABC módszer. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2019): Atomjáték. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2017): Én vagyok a főnök. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2018): Kapd el a botot! EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2017): Párok a háton. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2019): Tapsritmus. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
- Kőrösi Tibor (2019): Yorknak volt egy hercege. EQpont, Körös Tehetséggondozó Egyesület.
Nyomtatott források és eszközök
- Csókási Andrásné–Czegléd Anna–Horváth Andrásné Szabó Emőke–Jámbor Gyuláné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Életközösségek, rendszertan. Tankönyv. Mozaik Kiadó (2019)
- Csókási Andrásné–Czegléd Anna–Horváth Andrásné Szabó Emőke–Jámbor Gyuláné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Életközösségek, rendszertan. Munkafüzet. Mozaik Kiadó (2019)