Az idő nyomában

Célcsoport: 0-0. évfolyam

rövid leírás

A projekt az évszakok, a természet és az ünnepek váltakozásain keresztül hozza közel a gyermekekhez az idő és a változás fogalmát, saját testi-szellemi-lelki változásaikkal is összefüggésben. Az egymásra épülő tizenegy foglalkozás elemei kiválóan beépíthetők az éves nevelési tervbe. A projektben feldolgozott főbb témák – egészséges életmód, érzelmi, erkölcsi és értékorientált közösségi nevelés, anyanyelvi, értelmi fejlesztés – könnyen illeszthetők az óvodai csoport nevelési céljaihoz. A projekt témáinak feldolgozásában az újszerűséget a digitális technológia foglalkozásokba illesztett, alkotó használata jelenti, ami az életkori sajátosságoknak megfelelő eszközválasztással, módszertani támogatással történik.

részletes ismertető

A projekt keretében a gyermekek megfigyelései az évszakok váltakozásairól, önmagukon és társaikon érzékelhető változásokról az idő múlásának megértését támogatják. Az egyes tevékenységek a foglalkozássorozatban ismétlődve térnek vissza, egyfajta megerősítő keretét adva a fejlesztésnek. A foglalkozások ráhangoló szakasza minden esetben mozgásos tevékenységre épül, majd az új ismeretek elsajátítása egy digitális eszköz alkalmazásával történik, amit egy reflexiós szakasz zár.  

A foglalkozások témafeldolgozásaihoz illesztett digitáliseszköz-használat komplexebbé, élményszerűvé teszi a gondolkodási műveletek, a szociális kompetencia területeinek fejlesztését.

Az évszakok változását segít megtapasztalni a Stop Motion Studio filmkészítő program, az évszakokhoz kapcsolódó fogalmak összegyűjtéséhez pedig a Bee-Boot padlórobotot lehet használni. A gyermekekről készült csecsemő- és kisgyermekkori, az egymásról készített jelenkori fotók egy hangos kollázsban is megjeleníthetőek a PhotoGrid képszerkesztő, hangrögzítő, valamint a Kapwing videókollázs-készítő alkalmazásokkal.

A projekt sikeres megvalósítását segítő infrastrukturális feltételek között szükség van laptopra, projektorra, hangfalra, nyomtatóra, fényképezőgépre, tabletekre és Bee-Bot robotra. Emellett elengedhetetlen, hogy az óvodapedagógusok jártasak legyenek az alkalmazott digitális eszközök használatában és a kapcsolódó pedagógiai módszerekben, valamint nem nélkülözhető a szülők aktív, együttműködő szerepe sem.

A projekt pedagógiai alapjai

Szükséges előismeret és készségek

  • Fogalmi tudás: évszakok nevei, sorrendje, jellemzői, az ünnep fogalma, öltözködési jellemzők az évszakoknak megfelelően
  • Készségek: egyszerű digitális ábrák készítése, fényképkészítés
  • Egyéb: születésnapi névjegyek (ld. előkészítő szakasz), digitalizált csecsemő- és kisdedkori fotók (ld. kollázskészítés)

Tartalmi követelmények

Az évszakok váltakozásának megismertetése, a természet és az ünnepek, valamint a saját testi-szellemi-lelki változások megfigyelése és az arra való reflexiói révén az idő, a változás fogalmának megértése.

Tanulási célok/Tanulási eredmények

  • az egészséges életmód alakítása: a gyermek mozgásigényének kielégítése, testi képességek fejlődésének segítése
  • az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés: a gyermek erkölcsi, szociális érzékenységének fejlesztése, az éntudat alakulásának és az önkifejező törekvéseknek a támogatása; az emberi környezet szűkebb és tágabb megismerése az idő múlásának szemszögéből, illetve a különbözőség elfogadásának, megértésének támogatása
  • az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása: a nyelvi és nem nyelvi kifejezőkészség fejlesztése, a gyermek spontán és tervezetten szerzett tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezése, bővítése, az értelmi képességek (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás, alkotóképesség) fejlesztése

A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések

Alapkérdés:

Hogyan válik megtapasztalhatóvá érzékszerveinkkel az idő múlása környezetünkben és saját magunkon?

Projektszintű kérdés:

Hogyan jelennek meg az évszakok a zenében? Hogyan változik a természet az évszakok váltakozásával? Hogyan változnak az ünnepek és a hétköznapok az évszakok váltakozásával? Hány évszakból áll egy év? Hogyan változol te az évszakok, évek váltakozásával? Milyen értékeket rejtenek a különböző évszakok? Milyen értékeket rejtenek az évszakokhoz kapcsolódó ünnepek? Milyen értékeim vannak nekem?

Tartalmi kérdések:

Milyen érzéseket váltanak ki belőled az évszakok hangjai, hogyan fejezheti ki a mozgásunk a szelet, esőt stb.? Milyen színeket kapcsolsz az évszakokhoz? Hogyan változnak a növények? A föld, a hegyek, a víz? Milyen a levegő hőmérséklete a különböző évszakokban? Hogyan készíthetsz el egy digitális rajzot? Hogyan változik az öltözködésünk az évszakok során? Milyen játékokat játszol a különböző évszakok alatt? Milyen használati tárgyakat kapcsolsz az évszakokhoz? Mit jelent az év? Hány évszak és hány hónap egy év? Hány éves vagy? Hogyan változik egy ember arca, teste az évek során? Te hogyan és miben változtál meg születésed óta? Hogyan készíthetsz digitális fényképet és kollázst?

Értékelés

A projekt megkezdése előtt egy héttel a gyermekek csoportban való működésének jellemzőit megfigyeljük, a gyermekek saját tapasztalatait a közös tevékenységről egy-egy irányított beszélgető körben megbeszéljük. Ennek a beszélgető körnek a szempontjai: együttműködés, egyéni teljesítmény, másság elfogadása. Így lehetőségünk nyílik mélyebben megismerni a gyermekek társválasztásával és az együttműködési készségének fejlesztésével kapcsolatos igényeit. Ebben a korban a társválasztást mélyen meghatározzák a gyerekek életkori sajátosságai (autonóm cselekvések előtérbe kerülése jellemző), valamint személyiségük egyedi jellemzői. Emellett a csoportdinamikai szempontokat is figyelembe kell venni a csoportok alakításakor.

 

Az így szerzett tapasztalatok alapján alakítunk először csoportokat. A gyerekeknek a projekt minden egyes napján lehetőségük nyílik a napot záró reflexiós körben visszacsatolni a társaiknak, illetve nekünk, óvodapedagógusoknak az aznapi csoportmunkáról szerzett tapasztalataikról. Mivel előfordulhatnak a folyamat során konfliktusok, a projektben, amennyiben szükséges, bármikor sor kerülhet egy-egy spontán beszélgető körre, amely segíti a gyermekeket érzelmeik kifejezésében.

 

A projekt során születő produktumok értékelése – mivel elsősorban a gyermekek szociális és személyes kompetenciafejlesztésére tehető a hangsúly a tanulási folyamat szempontjából is – a szülők szoros bevonásával történik, a bemutató során. Minden szülőt megkérünk, hogy gyermekének a produktumok kapcsán egy-egy konkrét pozitív jelzést fogalmazzon meg, tartózkodjon az olyan általános jellegű értékelésektől, amely nem a gyermek munkájának pontos megfigyelésen alapul. Ugyanígy járunk el mi, óvodapedagógusok is, illetve a gyermekeket is arra ösztönözzük, hogy a nap végén rendezett kiállítás során a saját és más csoportok produktumainak egy-egy pozitív jegyét emeljék ki.

 

Produktumok: digitális képek az évszakokról, digitális kollázsok

 

A két produktum közül a digitális kollázsnak az értékelés szempontjából kiemelt szerep jut, hiszen a gyermekek önismereti útjának egy állomása, önképének a lenyomata is.

 

A projekt során tehát mindvégig formatív értékelési módszereket alkalmazunk (szóbeli pozitív visszacsatolás, a projektfolyamatban való részvételt, motivációt érintő beszélgetések: reflexiós kör, kiállítások visszacsatoló jelzései, a konfliktusok oldását segítő beszélgető körök).

 

Az értékelés időrendje

A projektmunka megkezdése előtt:

  • A gyermekek csoportban való működésének megfigyelése, az eredmények tükrében a projekt során kialakítható csoportok feltérképezése, várható konfliktushelyzetekre való felkészülés támogatása.
  • A projekt témájával (évszakok, hónapok, énkép) kapcsolatos előzetes ismeretek feltérképezése.

A projekt alatt:

  • Beszélgető körök: Amennyiben konfliktushelyzet adódna a projektmunka során, az érintett gyermekekkel beszélgető kört kezdeményezünk, amelyben lehetőséget adunk a saját és a másik szempontjainak megismerésére, az érzések kifejezésére és a hatékony egyéni problémamegoldásra.
  • Reflexiós körök: A csoportok minden projektnap végén megosztják egymással az elkészült produktumokkal és saját, valamint az egyéni részvétellel kapcsolatos érzéseiket, élményeiket.

A projektmunka befejeztével

  • Záró kör: Minden résztvevő gyermek egy egyéni üzenetet fogalmaz meg a projekttel kapcsolatos élményei és érzései nyomán. Kérdés: Mi az, amit innen magaddal viszel, amit jó emlékként megőrzöl?

Eszközigény

Technológia – hardver

laptop, projektor, hangfal, nyomtató, fényképezőgép, állvány, tablet (4 fős csoportonként egy), Bee-Bot (4 fős csoportonként egy) [Az eszköz használatához segítséget ld. annál a foglalkozásnál, ahol használjuk.]

Technológia – szoftver

[Az alkalmazások használatához segítséget ld. azoknál a foglalkozásoknál, ahol használjuk őket.]

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

Pixabay, Google (szabad felhasználású képek)

Antonio Lucio Vivaldi: Négy évszak YouTube (utolsó letöltés: 2020.02.28.)

Weöres Sándor: Tavaszköszöntő YouTube (utolsó letöltés: 2020.02.28.)

Nyomtatott források és eszközök

Reich Károly illusztrációival ellátott naptár, névjegy-sablon (1. sz. melléklet), csoportalakító képek (2. sz. melléklet), növény- és állatpuzzle (3. sz. melléklet), csoportalakító képek (4–7. sz. melléklet), példa Bee-Bot-táblára (8. sz. melléklet), értékelő-reflexiós kártyák (10. sz. melléklet), olló, ragasztó, színes papír, filcek, kartonok, bluetack, ragasztószalag, kréta, zsírkréta, festék, ecset.