Bee the Best
Célcsoport: 1-4. évfolyam
rövid leírás
A méhekkel kapcsolatos ismereteket komplex módon feldolgozó, digitális eszközökkel támogatott oktatási projekt.
részletes ismertető
A projekt során a tanulók változatos tevékenységek és munkaformák keretében ismerkedhetnek meg a méhek életével, a mézkészítéssel, a méhek szerepével a természetben, a Bee-Bot padlórobotok használatán keresztül pedig az algoritmizálás, a programozás alapjait sajátíthatják el. A hagyományos eszközök mellett az IKT-eszközök széles palettája kerül felhasználásra, amelyek megfelelő motivációt teremtenek a feladatok végrehajtásához. A tanulók csoportban és párban dolgozva fejleszthetik együttműködésüket, szociális kompetenciáikat. Az értékelés elsődlegesen formatív értékelési módszerek segítségével történik.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek: Az életkornak megfelelő átlagos anyanyelvi ismeretek megléte. Kreativitás, kezdeményező- és együttműködési készség. A felhasznált eszközök (rajzeszközök, olló stb.) megfelelő használata.
Tartalmi követelmények
|
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés: Miért van szükségünk a méhekre? Projektszintű kérdés: Milyen szerepe van a méheknek a természetben? Mit tehetünk az egészségünk érdekében? (Egészséges életmód, az egészséges táplálkozás) Tartalmi kérdések: Hogyan készül a méz? Mi a különbség a méz és a cukor között? Mit tehetünk a méhek védelmének érdekében? Mi jellemzi az egészséges életmódot, az egészséges táplálkozást? Hogyan tájékozódunk a világban? Hogyan adhatunk útbaigazítást? Hogyan irányíthatjuk a padlórobotokat? Milyen lépésekre bonthatjuk egy feladat megoldását? Hogyan programozzuk a padlórobotot? Hogyan dolgozzak együtt a társammal? Hogyan lehet alkalmazni a programozási alapszerkezeteket? Tanulási célok/Tanulási eredmények Összefüggések felismerése, kreativitás, problémamegoldás, szociális és digitális kompetencia, algoritmikus gondolkodás, térbeli tájékozódás, természettudományos műveltség fejlesztése. |
Eszközigény
Technológia – hardver: tanári és tanulói munkaállomás, projektor, tablet (vagy okostelefon), Bee-Bot padlórobot (más eszköz is használható, ebben az esetben figyelni kell annak sajátosságaira és a tevékenységek átvezetésére a valódi méhekről a padlórobotokra) |
Technológia – alkalmazások: |
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
How Do Bees Make Honey? YouTube. 2016.03.28. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) Saját „házi” szinkronizálással: Hogyan készítik a méhek a mézet? YouTube. 2019.04. 07. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) What Happens If All The Bees Die? YouTube. 2015.03.25. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) Saját „házi” szinkronizálással: Mi történne akkor, ha az összes méh elpusztulna? YouTube. 2019.04.07. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) Kiss András: Bee-Bot ismertető. YouTube. 2018.01.21. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) Országos Méh-Ész Logikai Verseny feladatai (saját készítés) Pair Programming. YouTube. 2014.09.11. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) Code.org (1–4. tanfolyam méhes feladatai) Puha mézeskalács pihentetés nélkül. Nosalty. (Utolsó letöltés: 2020.10.02.) |
Nyomtatott források és eszközök
kísérleti jegyzőkönyv, Bee-Bot nyomtatott feladat, Bee-Bot ruhasablon, pályatervező minta, pályaértékelési szempontok, kilépőkártya, csomagolópapír, rajzeszközök, olló