Belső környezetünk állandósága

Célcsoport: 8-8. évfolyam

rövid leírás

Az emberi érzékelés folyamatával, a szervezet és a környezet egymásra hatásával foglalkozó, digitáliseszköz-használattal kiemelten támogatott, kutató és felfedező jellegű foglalkozássorozat.

részletes ismertető

A 11 órából álló tematikus terv a szervezet és a környezet kölcsönös egymásra hatásának megértésével, a környezeti jelzések kódolásának és dekódolásának értelmezésével foglalkozik az érzékelés folyamatában. Közvetett célja az egészségtudatosság, a preventív egészségmegőrző gondolkodás kialakítása, valamint az alkohol és a kábítószerek, egyéb függőségek káros élettani hatásának ismeretében a tudatos, elutasító attitűd kialakítása a diákokban. A tanulók egyéni kutatómunkák, kiselőadások készítése, illetve páros és csoportmunkában végzett megfigyelések, alkotó- és játékos tevékenységek során fedezik fel az emberi érzékszervek, a belső szervezet (ideg- és hormonrendszer) működését, a külső környezet által kiváltott hatásokra adott válaszait. A tapasztalati úton, megfigyelésen nyugvó tanulás mellett a digitális eszközök használata kiemelten hangsúlyos, hiszen nemcsak az adatrögzítés és elemzés folyamatát, de – a GeoGebra és a Wordwall alkalmazások segítségével – a megszerzett tudás gyakoroltatását is hatékonyan segítik a tanulás során. A szemléltetést és ezáltal a mélyebb megértést segíti a Mozaik Education Emberi test (férfi) 3D fejlesztése, illetve számos ingyenes mobiltelefonos alkalmazás az elsősegélynyújtástól a keresztrejtvény-készítésig. Az értékelési folyamat többszintű, melyben mind a diagnosztikus és a formatív értékelés, mind pedig az ön- és társértékelés kiemelt szerepet kap.

A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere

A szervezet és a környezet kölcsönös egymásra hatásának megértése.

A környezeti jelzések kódolásának és dekódolásának értelmezése az érzékelés folyamatában.

Az alkoholfogyasztás és a kábítószer-használat stb. káros élettani hatásainak ismeretében tudatos, elutasító attitűd alakítása.

A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei

Sorrendben a negyedik egység a tanévben az öt témakörből.

Előzetes tudás a tantárgyon belül: a sejt felépítése, külső és belső környezet, egyensúlyi állapot, környezethez való alkalmazkodás, az érzékszervek specializálódása adott inger felfogására.

Tantárgyi kapcsolatok

Fizika:

  • A hang keletkezése, hangforrások, a hallás fizikai alapjai
  • Hangerősség, decibel
  • Zajszennyezés
  • A fény. A szem és a látás fizikai alapjai. Látáshibák és javításuk.

Matematika:

  • Változó helyzetek megfigyelése; a változás kiemelése (analízis)
  • Modellek megértése, használata

Magyar nyelv és irodalom:

  • Szövegértés – a szöveg elemei közötti ok-okozati, általános-egyes vagy kategória-elem viszony magyarázata; egy hétköznapi probléma megoldása a szöveg tartalmi elemeinek felhasználásával

Informatika:

  • Szövegszerkesztés

Az ellenőrzés-értékelés tervei

  • Diagnosztikus értékelés: az előzetes tudás felmérése során (pl. ötletroham, korábbi ismeretek összegyűjtése iskolai és iskolán kívüli forrásokból). Mindez szükséges számos új ismeretanyag feldolgozásához.
  • Formatív értékelés: történhet szóban, illetve írásban is, amikor már teljesen elmerültek a tanulók az új anyag feldolgozásában. Lényeges eleme az ön- és társértékelés, hogy fejlődjön a tanulók reális értékelési képessége. Előre meghatározott és megértetett szempontok szerint.

Technikái többek között: visszajelzés, feljegyzés, megbeszélés, kérdezés, rávezetés, tanulói és társértékelés, csoportmegbeszélés, követelményminták alkalmazása.

A tanulói kiselőadások értékelési szempontjai (mind a tanár általi, mind az ön-, illetve társértékeléshez):

  • Betartották-e az időkeretet? Ez a témától függően általában 5-10 perc.
  • A lényegkiemelés és a felhasznált források „tanulói nyelvre” való átalakítása megtörtént-e? Maradtak-e meg nem magyarázott fogalmak?
  • A korábban megbeszélt kulcskifejezésekre kitért-e a tanuló?
  • Az ábrák száma, minősége megfelelő-e a demonstrálás során? Segítették-e az ábrák a magyarázatot? Volt-e olyan rész, ahol még szükséges lett volna használni?
  • Milyen volt az előadás minősége? Mennyire volt önálló, illetve hiteles az előadó? Megtörtént-e a leglényegesebb elemek kiemelése?
  • Az esetleg felmerült tanulói, tanári kérdésekre mennyire tudott válaszolni az előadó?
  • Az előre megbeszélt formai szempontokat betartotta-e? Betűméret, szín, háttér színe, képek mérete, elhelyezése, kiemelése, esztétikuma. Ezek is mind lényeges szempontok, mivel a kivetítés során alkalmanként akadnak gondok a láthatósággal.
  • A források megjelölése megtörtént-e?
  • Hogy érezte magát az előadó a kidolgozás, illetve a megvalósítás során?
  • Segítette-e valaki a munka elkészítésében, a felkészülésben?
  • Mi az, amit a tanuló most már másképpen csinálna ?

A páros, illetve csoportmunka résztvevőinek értékelési szempontjai:

Egyéni kérdések:

  • Milyen részfeladatokat vállalt a tanuló?
  • Volt-e megtorpanása a megvalósítás közben? Ha igen, hol?
  • Mely részek vették igénybe a legtöbb időt?
  • Volt-e olyan része a feladatnak, amely kifejezetten érdekes volt? Ha igen, melyik?
  • Mennyire elégedett a tanuló a saját teljesítményével?

A párok, illetve a csoport kérdései:

  • Milyen volt az együttműködés foka?
  • Miként ítélik meg egymás kitartását a közös munkában?
  • Egymás ötleteit mennyire fogadták el?
  • Betartotta-e mindenki a vitázás szabályait (pl. egymás meghallgatása, az állítások alátámasztása, megfelelő gondolkodási idő hagyása a másiknak stb.)?
  • Törekedtek-e a feladatok arányos felosztására?
  • Szummatív értékelés: röpdolgozat, témazáró dolgozat, órai munka ( pl. vázlat, munkafüzeti feladatlapok, tanulói prodoktum, számítógépes feladatmegoldás).

Tanulói prodoktumok a témakörből: kiselőadások (ppt, illetve a hagyományos plakátos forma), a többieknek készített feladatok (pl. keresztrejtvény, egyéb feladatok, feladatvázlatok). Utóbbit én is létrehozhatom a tanulók ötletei alapján digitális formában (pl. Wordwall, ahol intézményi belépő szükséges a feladatszerkesztéshez).

A témazáró dolgozat egységes százalékértékei intézményi szinten: 100–90% (jeles), 89–75% (jó), 74–50% (közepes), 49–35% (elégséges), 34–0% (elégtelen)

A kiselőadásokért, feladatkészítésekért általában 1-3 piros pontot kapnak a tanulók, 5 db elérése esetén kapnak órai munka 5-ös (jeles) érdemjegyet. Mindez erősen függ a bemutatott munka kidolgozottságától.

Az órai munka is jutalmazható (aktivitás és helyes válaszok függvényében), valamint az órai jegyzetek értékelése is megvalósul. Ez a tanórán kívül történik szúrópróbaszerűen, illetve osztályszinten is, a rendelkezésre álló időtől függően és szöveges értékelés formájában. Utóbbi esetében az alábbi szempontokra érdemes figyelni:

  • A tananyag írásbeli tartalma.
  • Az íráskép rendezettsége és olvashatósága.
  • Az ábrák, táblázatok és egyéb megértést segítő tartalmak.
  • Pontos és önálló javítás az ellenőrzések során.

Eszközigény

Technológia – hardver

Számítógép és tartozékai, projektor vagy okostévé, tablet, tanulói okostelefonok (1–10. óra)

Technológia – szoftver

Microsoft Office csomag (1–10. óra)

Wordwall tananyagszerkesztő (1–10. óra)

GeoGebra Classic 5 (2. óra)

Emberi test (férfi) ingyenes 3D oktatási applikáció (Mozaik Education) (2–3. óra)

BlueStacks 4 emulátor program (2–3. óra)

Frequency Generator – Audio Tools & Ultrasound (Hoel Beedec) okostelefonos applikáció (3. óra)

OBS (Open Broadcaster Software) Stúdió (5. óra)

Elsősegély – Mit kell tennem? (H2Online Kft.) okostelefonos applikáció (5. óra)

EclipseCrossword keresztrejtvény-szerkesztő program (7. óra)

Kahoot!, https://kahoot.it/#/

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

1–10. óra: Pixabay

1–11. óra: Biológia 8. tankönyv

1–11. óra: eKRETA

9. óra: Webbeteg

Nyomtatott források és eszközök

1–11. óra

  • dr. Victor András–dr. Kovács István–dr. Paál Tamásné: Biológia 8. Élő rendszerek – Testünk-egészségünk. Tankönyv.
  • dr. Victor András–dr. Paál Tamásné: Biológia 8. Élő rendszerek – Testünk-egészségünk. Munkafüzet.
  • Kropog Erzsébet: Biológia-egészségtan. Tankönyv 8.
  • Kováts Zsófia: Biológia-egészségtan. Munkafüzet 8.

2, 3, 6, 7, 8. óra

  • olló, ragasztó, filctollak, kartonpapír a tanulói kiselőadásokhoz (amennyiben a plakátos formát választják)

3. óra

  • F. Nagy Zsuzsanna: Természetismereti játékgyűjtemény

4. óra

  • pohár, cseppentő, szemkötő

6. óra

  • kalapács (vonalzó)