Belső környezetünk állandósága
Célcsoport: 8-8. évfolyam
rövid leírás
Az emberi érzékelés folyamatával, a szervezet és a környezet egymásra hatásával foglalkozó, digitáliseszköz-használattal kiemelten támogatott, kutató és felfedező jellegű foglalkozássorozat.
részletes ismertető
A 11 órából álló tematikus terv a szervezet és a környezet kölcsönös egymásra hatásának megértésével, a környezeti jelzések kódolásának és dekódolásának értelmezésével foglalkozik az érzékelés folyamatában. Közvetett célja az egészségtudatosság, a preventív egészségmegőrző gondolkodás kialakítása, valamint az alkohol és a kábítószerek, egyéb függőségek káros élettani hatásának ismeretében a tudatos, elutasító attitűd kialakítása a diákokban. A tanulók egyéni kutatómunkák, kiselőadások készítése, illetve páros és csoportmunkában végzett megfigyelések, alkotó- és játékos tevékenységek során fedezik fel az emberi érzékszervek, a belső szervezet (ideg- és hormonrendszer) működését, a külső környezet által kiváltott hatásokra adott válaszait. A tapasztalati úton, megfigyelésen nyugvó tanulás mellett a digitális eszközök használata kiemelten hangsúlyos, hiszen nemcsak az adatrögzítés és elemzés folyamatát, de – a GeoGebra és a Wordwall alkalmazások segítségével – a megszerzett tudás gyakoroltatását is hatékonyan segítik a tanulás során. A szemléltetést és ezáltal a mélyebb megértést segíti a Mozaik Education Emberi test (férfi) 3D fejlesztése, illetve számos ingyenes mobiltelefonos alkalmazás az elsősegélynyújtástól a keresztrejtvény-készítésig. Az értékelési folyamat többszintű, melyben mind a diagnosztikus és a formatív értékelés, mind pedig az ön- és társértékelés kiemelt szerepet kap.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
A szervezet és a környezet kölcsönös egymásra hatásának megértése.
A környezeti jelzések kódolásának és dekódolásának értelmezése az érzékelés folyamatában.
Az alkoholfogyasztás és a kábítószer-használat stb. káros élettani hatásainak ismeretében tudatos, elutasító attitűd alakítása.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
Sorrendben a negyedik egység a tanévben az öt témakörből.
Előzetes tudás a tantárgyon belül: a sejt felépítése, külső és belső környezet, egyensúlyi állapot, környezethez való alkalmazkodás, az érzékszervek specializálódása adott inger felfogására.
Tantárgyi kapcsolatok
Fizika:
- A hang keletkezése, hangforrások, a hallás fizikai alapjai
- Hangerősség, decibel
- Zajszennyezés
- A fény. A szem és a látás fizikai alapjai. Látáshibák és javításuk.
Matematika:
- Változó helyzetek megfigyelése; a változás kiemelése (analízis)
- Modellek megértése, használata
Magyar nyelv és irodalom:
- Szövegértés – a szöveg elemei közötti ok-okozati, általános-egyes vagy kategória-elem viszony magyarázata; egy hétköznapi probléma megoldása a szöveg tartalmi elemeinek felhasználásával
Informatika:
- Szövegszerkesztés
Az ellenőrzés-értékelés tervei
- Diagnosztikus értékelés: az előzetes tudás felmérése során (pl. ötletroham, korábbi ismeretek összegyűjtése iskolai és iskolán kívüli forrásokból). Mindez szükséges számos új ismeretanyag feldolgozásához.
- Formatív értékelés: történhet szóban, illetve írásban is, amikor már teljesen elmerültek a tanulók az új anyag feldolgozásában. Lényeges eleme az ön- és társértékelés, hogy fejlődjön a tanulók reális értékelési képessége. Előre meghatározott és megértetett szempontok szerint.
Technikái többek között: visszajelzés, feljegyzés, megbeszélés, kérdezés, rávezetés, tanulói és társértékelés, csoportmegbeszélés, követelményminták alkalmazása.
A tanulói kiselőadások értékelési szempontjai (mind a tanár általi, mind az ön-, illetve társértékeléshez):
- Betartották-e az időkeretet? Ez a témától függően általában 5-10 perc.
- A lényegkiemelés és a felhasznált források „tanulói nyelvre” való átalakítása megtörtént-e? Maradtak-e meg nem magyarázott fogalmak?
- A korábban megbeszélt kulcskifejezésekre kitért-e a tanuló?
- Az ábrák száma, minősége megfelelő-e a demonstrálás során? Segítették-e az ábrák a magyarázatot? Volt-e olyan rész, ahol még szükséges lett volna használni?
- Milyen volt az előadás minősége? Mennyire volt önálló, illetve hiteles az előadó? Megtörtént-e a leglényegesebb elemek kiemelése?
- Az esetleg felmerült tanulói, tanári kérdésekre mennyire tudott válaszolni az előadó?
- Az előre megbeszélt formai szempontokat betartotta-e? Betűméret, szín, háttér színe, képek mérete, elhelyezése, kiemelése, esztétikuma. Ezek is mind lényeges szempontok, mivel a kivetítés során alkalmanként akadnak gondok a láthatósággal.
- A források megjelölése megtörtént-e?
- Hogy érezte magát az előadó a kidolgozás, illetve a megvalósítás során?
- Segítette-e valaki a munka elkészítésében, a felkészülésben?
- Mi az, amit a tanuló most már másképpen csinálna ?
A páros, illetve csoportmunka résztvevőinek értékelési szempontjai:
Egyéni kérdések:
- Milyen részfeladatokat vállalt a tanuló?
- Volt-e megtorpanása a megvalósítás közben? Ha igen, hol?
- Mely részek vették igénybe a legtöbb időt?
- Volt-e olyan része a feladatnak, amely kifejezetten érdekes volt? Ha igen, melyik?
- Mennyire elégedett a tanuló a saját teljesítményével?
A párok, illetve a csoport kérdései:
- Milyen volt az együttműködés foka?
- Miként ítélik meg egymás kitartását a közös munkában?
- Egymás ötleteit mennyire fogadták el?
- Betartotta-e mindenki a vitázás szabályait (pl. egymás meghallgatása, az állítások alátámasztása, megfelelő gondolkodási idő hagyása a másiknak stb.)?
- Törekedtek-e a feladatok arányos felosztására?
- Szummatív értékelés: röpdolgozat, témazáró dolgozat, órai munka ( pl. vázlat, munkafüzeti feladatlapok, tanulói prodoktum, számítógépes feladatmegoldás).
Tanulói prodoktumok a témakörből: kiselőadások (ppt, illetve a hagyományos plakátos forma), a többieknek készített feladatok (pl. keresztrejtvény, egyéb feladatok, feladatvázlatok). Utóbbit én is létrehozhatom a tanulók ötletei alapján digitális formában (pl. Wordwall, ahol intézményi belépő szükséges a feladatszerkesztéshez).
A témazáró dolgozat egységes százalékértékei intézményi szinten: 100–90% (jeles), 89–75% (jó), 74–50% (közepes), 49–35% (elégséges), 34–0% (elégtelen)
A kiselőadásokért, feladatkészítésekért általában 1-3 piros pontot kapnak a tanulók, 5 db elérése esetén kapnak órai munka 5-ös (jeles) érdemjegyet. Mindez erősen függ a bemutatott munka kidolgozottságától.
Az órai munka is jutalmazható (aktivitás és helyes válaszok függvényében), valamint az órai jegyzetek értékelése is megvalósul. Ez a tanórán kívül történik szúrópróbaszerűen, illetve osztályszinten is, a rendelkezésre álló időtől függően és szöveges értékelés formájában. Utóbbi esetében az alábbi szempontokra érdemes figyelni:
- A tananyag írásbeli tartalma.
- Az íráskép rendezettsége és olvashatósága.
- Az ábrák, táblázatok és egyéb megértést segítő tartalmak.
- Pontos és önálló javítás az ellenőrzések során.
Eszközigény
Technológia – hardver
Számítógép és tartozékai, projektor vagy okostévé, tablet, tanulói okostelefonok (1–10. óra)
Technológia – szoftver
Microsoft Office csomag (1–10. óra)
Wordwall tananyagszerkesztő (1–10. óra)
GeoGebra Classic 5 (2. óra)
Emberi test (férfi) ingyenes 3D oktatási applikáció (Mozaik Education) (2–3. óra)
BlueStacks 4 emulátor program (2–3. óra)
Frequency Generator – Audio Tools & Ultrasound (Hoel Beedec) okostelefonos applikáció (3. óra)
OBS (Open Broadcaster Software) Stúdió (5. óra)
Elsősegély – Mit kell tennem? (H2Online Kft.) okostelefonos applikáció (5. óra)
EclipseCrossword keresztrejtvény-szerkesztő program (7. óra)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
1–10. óra: Pixabay
1–11. óra: Biológia 8. tankönyv
1–11. óra: eKRETA
9. óra: Webbeteg
Nyomtatott források és eszközök
1–11. óra
- dr. Victor András–dr. Kovács István–dr. Paál Tamásné: Biológia 8. Élő rendszerek – Testünk-egészségünk. Tankönyv.
- dr. Victor András–dr. Paál Tamásné: Biológia 8. Élő rendszerek – Testünk-egészségünk. Munkafüzet.
- Kropog Erzsébet: Biológia-egészségtan. Tankönyv 8.
- Kováts Zsófia: Biológia-egészségtan. Munkafüzet 8.
2, 3, 6, 7, 8. óra
- olló, ragasztó, filctollak, kartonpapír a tanulói kiselőadásokhoz (amennyiben a plakátos formát választják)
3. óra
- F. Nagy Zsuzsanna: Természetismereti játékgyűjtemény
4. óra
- pohár, cseppentő, szemkötő
6. óra
- kalapács (vonalzó)