HŐ-SOK(K)
Célcsoport: 7-8. évfolyam
rövid leírás
A tanulók a hőmérséklettel kapcsolatos vizsgálódásaik, kutatásaik nyomán megismerik az éghajlatváltozás problémájának összetevőit, lehetséges globális és lokális okait. Tapasztalatszerzésük segít a környezettudatos és fenntartható szemléletű magatartás kialakításában, valamint a felelős döntéshozatal fejlesztésében.
részletes ismertető
A projekt során a tanulók csoportokban végeznek kutatásokat, méréseket a környezetük hőmérsékletváltozásával kapcsolatban. Digitális tananyagok és IKT-eszközök segítségével kísérleteket figyelnek meg és elemeznek. Internetes adatbázisok alapján kutatják, hogyan befolyásolja a hőmérséklet változása az élőlények életműködését. A tanulók a kutatási tapasztalataikat kutatási naplóban rögzítik, eredményeiket digitális formában – poszter, szórólap –társaikkal is megosztják.
A projekt végén játékos formában ellenőrzik az átadott ismereteket.
A kidolgozott projekt letölthető projekttervet és segédanyagokat tartalmaz feladatokkal, útmutatókkal, amelyek szabadon alakíthatók a helyi pedagógiai céloknak megfelelően.
Tartalmi követelmények
Informatika:
- Infokommunikáció:
- Információkeresés, információközlési rendszerek
- Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
- Médiainformatika
- Az információs társadalom
- Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
Biológia:
- A belső környezet állandóságának biztosítása;
- Az élőlények változatossága I.-II.- III.:
- Csapadékhoz igazodó élet a forró éghajlati övben
- Az élővilág alkalmazkodása a négy évszakhoz
- Az élővilág alkalmazkodása a hideghez, és a világtenger övezeteihez
Fizika:
- Hőmérséklet, halmazállapot
- Az energia
- Környezetünk és a fizika
Földrajz:
- A földrajzi övezetesség alapjai
- A Kárpát-medencevidék földrajza
- kémia:
- Feloldom, kioldom, átoldom, megoldom
- Kutakodás az energiával kapcsolatban
Matematika:
- Gondolkodási módszerek, halmazok, matematikai logika, kombinatorika, gráfok
- Számelmélet, algebra
(A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet, a 34/2014. (IV. 29.) EMMI rendelet 3. melléklete szerint javított általános iskola 7-8. évfolyam “A” változat kerettanterve alapján)
Tanulási célok/tanulási eredmények
- Digitális kompetencia: információ keresése, elemzése, értékelése, megosztása
- 21. századi készségek: Hozzáférés az információkhoz eredményes és hatékony módon, az adatok hozzáértő és kritikai értékelése, pontos és kreatív információhasználat az aktuális probléma megoldásához
- Hatékony, önálló tanulás
- Személyes és társas felelősségvállalás: megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
- Természettudományos kompetencia: kutatási készségek fejlesztése, a természeti világ alapelveinek ismerete, az emberi tevékenység természetre gyakorolt hatásának ismerete, a technológiák előnyeinek, korlátainak és társadalmi kockázatainak ismerete
- Matematikai kompetencia: kombinativitás, analógiás és az induktív gondolkodás fejlesztése
(A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról alapján.)
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
- Alapkérdés: Hogyan maradhatunk egyensúlyban?
- Projekt-szintű kérdés: Hogyan változik térben és időben a hőmérséklet? Hogyan tartható egyensúlyban a környezetünk hőháztartása? Mit tehetünk mi a hőháztartás egyensúlyáért?
- Tartalmi kérdések: Hogyan tudjuk mérni a hőváltozást? Milyen hőmérsékleteket mérhetünk a környezetünkben? Mitől függ a hőérzetünk? Hogyan alkalmazkodnak az élőlények a hőmérsékletváltozáshoz? Mi az üvegházhatás? Hogyan jön létre? Mely emberi tevékenységek változtatják meg a Föld hőháztartását? Mikor milyen energiaátalakulásra van szükség a háztartásban? Hogyan csökkenthető a hőveszteség?