Hunyadi Mátyás nyomában
Célcsoport: 5-8. évfolyam
rövid leírás
Mátyás király személyével, a hozzá kapcsolódó legendákkal foglalkozó, kutató és alkotó jellegű tevékenységekre épülő, intézményi szintre is kiterjeszthető pedagógiai projekt.
részletes ismertető
Milyen király volt Mátyás? Mennyire ismerjük az életét? Milyen legendák kapcsolódnak személyéhez? A projekt fókuszában Mátyás király élete, uralkodása és a vele foglalkozó legendák feldolgozása áll. A tanulási folyamat a teljes iskolát érintheti. Az alsós évfolyamok részt vehetnek a teljes iskolában meghirdetett rajz-, makett- és iniciálépályázaton, illetve csoportok számára induló kódvadászaton (Actionboard), amelynek nyerteseit a projekt végén hirdetjük ki. A tervezési szakaszba érdemes a felsős tanulókat bevonnunk. A projekt kiindulási pontja a diákok témával kapcsolatos előzetes tudása, amelyet szófelhőben mutatnak be. A következő lépésben a tanulók életkori sajátosságaiknak megfelelő, jelölt források segítségével kutatómunkát végeznek Mátyás király életével, uralkodásával kapcsolatosan. A szerzett új ismereteket digitális tablókon (Lino), plakátokon (Textorizer) mutatják be, majd egy virtuális vártúrát követően az új ismeretek alapján Lego-várakat építenek, majd iniciálét terveznek, illetve a digitális történetmesélés (ClipsApp) és az álhírek műfajával is megismerkednek a diákok. A projektet egy szabadulószoba zárja, amelyből a teljes tanulási folyamat során szerzett ismeretek felidézése segít kijutni.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek
- Fogalmi tudás: műköltészet, műmese, média, jogtiszta források.
- Szükséges készségek: együttműködési szándék, kommunikációs és vezetői készség, megfigyelési készség, analitikus, szintetikus gondolkodás, alapszintű számítógéphasználat, jártasság a különböző információforrások önálló használatában.
Tartalmi követelmények
Magyar nyelv és irodalom:
- az önálló tanulás képessége
- az ismeretfeldolgozás technikáinak ismerete
- szövegműfajok tudatos és kreatív használata
- tájékozódás a vizuális, audiovizuális, elektronikus segédletek körében
Informatika:
- multimédiás dokumentumok előállítása kész alapelemekből
- az életkori sajátosságokhoz igazodó internethasználat kockázatainak és lehetőségeinek felismerése
- médiainformatika
- írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
- adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
- problémamegoldáshoz szükséges eszközök, módszerek kiválasztása
Erkölcstan/Etika:
- médiatudatosság
- én és környezetem
- önismeret
- értékrend alakulása
- szűkebb és tágabb környezetem
Vizuális kultúra:
- szöveghez kapcsolódó élmények megjelenítése és feldolgozása (pl. rajzzal, montázskészítéssel)
- médiaélmények (pl. tetszés, kíváncsiság, rossz élmény) felidézése, kifejezése és megjelenítése szóban, vizuálisan (pl. rajzolás, bábkészítés) vagy szerepjátékkal
- egyszerű cselekmény megjelenítése képsorozattal
- a hang és kép szerepe a mesevilágban
- esztétikai igényesség
Hon- és népismeret:
- értékrend
- népünk kulturális örökségének ismerete
- nemzeti értékek ismerete
- cselekvő és alkotó tevékenység
- forrásanyagok tudatos felhasználása
Tanulási célok/Tanulási eredmények
Digitális kompetencia:
- Információ keresése, elemzése, értékelése, megosztása. IKT-eszközök magabiztos használata. A digitális alapokon nyugvó tanulás.
21. századi készségek:
- Gondolkodásmód: kreativitás és innováció, problémamegoldás, döntéshozás.
- Munkavégzéshez kapcsolódó képességek: együttműködés és csapatmunka.
- Társas kapcsolatokhoz kapcsolódó képességek: személyes és társas felelősségvállalás.
Kulturális tudatosság és kifejezőkészség:
- Nemzeti/európai kulturális örökség. Elképzelések, érzések, élmények kreatív kifejezésének elismerése különböző művészeti kifejezési formákban.
Anyanyelven folytatott kommunikáció:
- Különböző tevékenységekbe való bekapcsolódás nyelvileg helyes és kreatív módon.
Szociális és állampolgári kompetencia:
- Közösségi beilleszkedés, személyközi kapcsolatok gazdagodása.
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés
Hatással van-e a ma emberére Mátyás király uralkodása?
A király mesehős karaktere milyen erkölcsi értékeket közvetít, s szükségünk van-e rá?
Projektszintű kérdés
Milyen legendák maradtak fenn Hunyadi Mátyásról?
Mennyire ismerjük Hunyadi Mátyás uralkodását, életét?
Tartalmi kérdések
Mit tudunk Hunyadi Mátyás történelmi alakjáról?
Milyennek ismerte őt a nép?
Milyen mesehős volt?
Milyen erkölcsi értékeket közvetít Mátyás király karaktere?
Milyen volt az élet Visegrádon, a királyi palotában?
Milyen volt az élet a palotán kívül?
Hogyan őrizzük meg, elevenítsük fel a régi értékeket mai eszközökkel?
Milyen kulturális örökséget hagyott ránk Mátyás király?
Értékelési összefoglaló
1. A PROJEKTMUNKA MEGKEZDÉSE ELŐTT
A projektmunka megkezdése előtt a diákok előzetes ismereteit egy fogalomgyűjtemény alapján mérjük fel. A fogalmakból a gyerekek szófelhőt készítenek a WordArt segítségével (pl. 1. sz. melléklet). Az elkészült szófelhők adják meg a projekt kiindulási alapját, s megtudhatjuk belőlük, hogy mely területek hiányosak, mely kérdések várnak válaszra. A szófelhőket minden nap kiegészítik a gyerekek, így a projekt során a gondolkodási műveletek fejlődése egyértelműen nyomon követhető.
A végzős diákok segítik a projekt előkészítését, melynek során a Mindomo segítségével gondolattérképen (2. sz. melléklet) rögzítik ötleteiket, bárhol, bármikor eszükbe jut valami. Az ötletelés során felszínre kerülnek a gyerekek meglévő ismeretei, teret kap kreativitásuk, s megmutatkozik a témához kapcsolódó érdeklődési körük is. Közösen megfogalmazzuk a projekt fő kérdéseit, céljait. Az ötletekhez, a kigondolt tevékenységekhez a pedagógus segítségével rendelik hozzá az applikációkat, online felületeket, programokat. Az alsóbb évesek elé már több tevékenység kerül választható lehetőségként.
Értékelő táblázat elkészítése (3. sz. melléklet). A projektvezető pedagógus értékelési szempontokat állít össze annak érdekében, hogy egységes elvárásrendszer legyen a tanulók előtt. A kiválasztott tevékenységek értékeléséhez konkrét értékelési szempontokat rendelünk, melyeket táblázatban rögzítünk, s minden tevékenység elvégzését (produktum létrehozását) pontozás követi. A pontok az iskola aulájában elhelyezett értékelő táblán követhetők.
Szempontok:
- eredetiség, kreativitás
- igényesség
- tudományosság
2. A PROJEKTMUNKA SORÁN
A projektmunkához a gyerekek csoportokba szerveződnek, a tevékenységek szinte kivétel nélkül közös munkán, együttműködésen alapulnak. A tanulók csoportokra bontását pedagógus irányítja, ismerve a feladatokat, a rendelkezésre álló eszközöket, s figyelembe véve, hogy valamennyi csoport képes legyen produktumokat létrehozni. A csoportok koordinálása szintén egy-egy pedagógus feladata.
A csoportok kialakításánál javasolt szempontok:
- a diákok tudjanak hatékonyan együtt dolgozni (javasolt csoportlétszám: 4-5 fő)
- rendelkezzenek a csoportok megfelelő eszközökkel (pl. saját telefon, tablet)
- javasolt azonos évfolyamú diákokat egy csoportba beosztani
A tanulók együttműködési önértékelési lapot (4. sz. melléklet) töltenek ki minden nap végén, melyeket a kutatási naplóba tesznek. A projekt zárásakor össze tudjuk hasonlítani azokat, így láthatóvá válik a fejlődés. Az együttműködési önértékelési lap (részei: részvétel, csapatmunka, tisztelet) egy online kérdőív.
A formatív értékelő beszélgetés javasolt irányai az önértékelési lapok kitöltését követően:
- Reflexió a csoport munkájára
Segítő kérdések: Mit gondolsz, miért volt sikeres/sikertelen a csapat munkája? Hogyan érezted magad a csoportmunka során? Érezted-e, hogy nehezebb csoportban dolgozni, mint egyedül? Vajon miért?
- Reflexió az egyéni munkára (önértékelés)
Segítő kérdések: Gondold végig, hogy te mit tettél hozzá a csoport munkájához! Konkrétan miben vette „hasznodat” a csoport? Milyen ötleteid voltak a közös munka során? Tanultál-e a többiektől valamit? Mi az, amit legközelebb másképp csinálnál a közös munka során? Te mindent megtettél a siker elérése érdekében?
- Reflexió a társak munkájára (társértékelés)
Segítő kérdések: Hogy érzed, kivel tudtál a legjobban együtt dolgozni? Ennek szerinted mi lehet az oka? Volt-e vitás helyzet a munka során? Hogyan sikerült megoldanotok a konfliktust?
- Tanulságok, további célok megfogalmazása, célkitűzés
Segítő kérdések: Összességében mit gondolsz, lehetett-e volna jobban teljesítenie a csoportodnak? Miért gondolod? Mit javasolsz, legközelebb hogyan dolgozzatok együtt?
A tanulók számára kihívást jelent a mindennapi kódvadászat, mely egyben visszajelzést is ad a pedagógus számára az elsajátított új tartalmakra vonatkozóan. A mindennapi kódvadászat játékosságát a QR-kódokba ágyazott feladványokkal biztosítjuk. A kódvadászat leírása: a tanulócsoportok az iskola területén elrejtett QR-kódokat keresnek (5. sz. melléklet), olvasnak le, ahol rövid rejtvényeket találnak, majd az egy-egy szavas megfejtéseket a Kódfejtő lapra (6. sz. melléklet) kell beírniuk. A rejtvények elkészítéséhez a ClassTools - Newsfeed felületet használták a végzős diákok, ahová nagyon igényesen a szöveg mellé képeket is beillesztettek. Minden megfejtés 1 pontot jelent az adott csoportnak. Értékelése folyamatos, minden nap ellenőrzi és pontozza a pedagógus.
A diákok az elkészült produktumokat a Lino felületen létrehozott online faliújságra töltik fel. Ez szolgál a projekt digitális naplójául.
3. A PROJEKTMUNKA VÉGÉN
A mindennapi kódvadászat összesítése alapján kihirdetjük az iskola legjobb kódvadász csapatát. A kódvadászattal a projekt során megszerzett tudást, ismereteket mértük.
A projektzáró rendezvényen bemutatásra kerülnek a produktumok, ahol adott szempontok szerint történik azok értékelése, jutalmazása (a digitális történetmesélés esetében például az eredetiség, hangulat, kreativitás, szöveghűség szempontjai alapján).
A projekt zárásakor értékeljük a meghirdetett pályázatokra érkezett produktumokat: meseillusztrációk, makettek, iniciálék stb.
Ekkor kerül sor a Szabadulószobában elért teljesítmény értékelésére, a győztes tanulócsoport kihirdetésére is.
Az együttműködési önértékelési lapok összehasonlítása, a fejlődés irányának megfogalmazása pedagógus irányításával történik.
A projekt „utómunkái” között szerepel a produktumok megosztása, népszerűsítése (pl. YouTube-ra való feltöltés)
A projekt végső közös produktuma a Hunyadi Mátyás nyomában elnevezésű online faliújság a Lino felületén, ahol a produktumok megtalálhatók.
Eszközigény
Technológia – hardver
PC vagy tablet, okostelefon, internet-hozzáférés, projektor, nyomtató, interaktív tábla
Technológia – szoftver
Levelezőprogram, böngésző, képfeldolgozó program, kiadványszerkesztő, szövegszerkesztő, animáció lejátszáshoz szükséges szoftver.
- ClassTools (kódvadászathoz rejtvénykészítés)
- ClassTools 3D Gallery Generator (3D képgaléria létrehozása)
- Clips App (riport készítése)
- Escape Games Ancient Village App (szabadulószoba)
- Flipsnack (lapozható újság generálása)
- LearningApps.org (tankocka-készítés)
- Lino (feltöltőfelület, digitális napló)
- Microsoft Publisher (újság generálása)
- Mindomo (gondolattérkép)
- Popplet (ötletelés, gondolattérkép)
- QR Code Scanner (kódolvasó app)
- QR Code Generator (kódkészítő)
- Textorizer (kép generálása)
- Wikipédia (gyűjtőmunka)
- WordArt (szófelhő)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
- Arcanum (közgyűjtemény)
- Europeana (közgyűjtemény)
- Magyar Nemzeti Digitális Archívum (közgyűjtemény)
- Bűvösvölgy (médiatudatosság, applikációk)
- Konteó-generátor (álhír generálása)
- Virtuális Vártúrák (virtuális vártúra)
- Feladat: Hol volt Mátyás király nyári palotája? (LearningApps)
- Feladat: Állítsd sorrendbe a mese jeleneteit! (LearningApps)
- Feladat: Legyen ön is milliomos! (LearningApps)
Segédanyagok a tanulóknak:
- Álhírek témájú cikkek (Hvg)
- Farkas Hédi: Végvári életmód a XVI. századi Magyarországon (2012.05.30.) (u.m.: 2020.09.01.)
- Harmat Árpád Péter: A nagy törökverők: Kinizsi Pál, Pálffy Miklós és Zrínyi Miklós (Történelem cikkek, 2015.01.21.) (u.m.: 2020.09.01.)
- Harmat Árpád Péter: Magyarország címerei (Történelem cikkek, 2015.02.04.) (u.m.: 2020.09.01.)
- Hogyan olvassuk a történelemről szóló cikkeket? (Bűvösvölgy) (u.m.: 2020.09.01.)
- Kódexek, iniciálék, miniatúrák (Tudorinda – Művészetek, 2015.01.06.) (u.m.: 2020.09.01.)
- Magyar viselet a XV. században (Arcanum) (u.m.: 2020.09.01.)
- Obersovszky Gyula: Meghalt Mátyás király, oda az igazság! (Blogger42, 2012.01.29.) (u.m.: 2020.09.01.)
- Rácz György: Megmérgezték-e Mátyás királyt? (Magyar Nemzeti Levéltár, 2015.03.10.) (u.m.: 2020.09.01.)
Nyomtatott források és eszközök
- QR-kódok
- virtuális szabadulószobához instrukciók
- rajzpályázathoz szükséges eszközök