Hunyadi Mátyás nyomában

Célcsoport: 5-8. évfolyam

rövid leírás

Mátyás király személyével, a hozzá kapcsolódó legendákkal foglalkozó, kutató és alkotó jellegű tevékenységekre épülő, intézményi szintre is kiterjeszthető pedagógiai projekt.

részletes ismertető

Milyen király volt Mátyás? Mennyire ismerjük az életét? Milyen legendák kapcsolódnak személyéhez? A projekt fókuszában Mátyás király élete, uralkodása és a vele foglalkozó legendák feldolgozása áll. A tanulási folyamat a teljes iskolát érintheti. Az alsós évfolyamok részt vehetnek a teljes iskolában meghirdetett rajz-, makett- és iniciálépályázaton, illetve csoportok számára induló kódvadászaton (Actionboard), amelynek nyerteseit a projekt végén hirdetjük ki. A tervezési szakaszba érdemes a felsős tanulókat bevonnunk. A projekt kiindulási pontja a diákok témával kapcsolatos előzetes tudása, amelyet szófelhőben mutatnak be. A következő lépésben a tanulók életkori sajátosságaiknak megfelelő, jelölt források segítségével kutatómunkát végeznek Mátyás király életével, uralkodásával kapcsolatosan. A szerzett új ismereteket digitális tablókon (Lino), plakátokon (Textorizer) mutatják be, majd egy virtuális vártúrát követően az új ismeretek alapján Lego-várakat építenek, majd iniciálét terveznek, illetve a digitális történetmesélés (ClipsApp) és az álhírek műfajával is megismerkednek a diákok. A projektet egy szabadulószoba zárja, amelyből a teljes tanulási folyamat során szerzett ismeretek felidézése segít kijutni.

A projekt pedagógiai alapjai

Szükséges előismeret és készségek

  • Fogalmi tudás: műköltészet, műmese, média, jogtiszta források.
  • Szükséges készségek: együttműködési szándék, kommunikációs és vezetői készség, megfigyelési készség, analitikus, szintetikus gondolkodás, alapszintű számítógéphasználat, jártasság a különböző információforrások önálló használatában.

Tartalmi követelmények

Magyar nyelv és irodalom:

  • az önálló tanulás képessége
  • az ismeretfeldolgozás technikáinak ismerete
  • szövegműfajok tudatos és kreatív használata
  • tájékozódás a vizuális, audiovizuális, elektronikus segédletek körében

Informatika:

  • multimédiás dokumentumok előállítása kész alapelemekből
  • az életkori sajátosságokhoz igazodó internethasználat kockázatainak és lehetőségeinek felismerése
  • médiainformatika
  • írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
  • adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
  • problémamegoldáshoz szükséges eszközök, módszerek kiválasztása

Erkölcstan/Etika:

  • médiatudatosság
  • én és környezetem
  • önismeret
  • értékrend alakulása
  • szűkebb és tágabb környezetem

Vizuális kultúra:

  • szöveghez kapcsolódó élmények megjelenítése és feldolgozása (pl. rajzzal, montázskészítéssel)
  • médiaélmények (pl. tetszés, kíváncsiság, rossz élmény) felidézése, kifejezése és megjelenítése szóban, vizuálisan (pl. rajzolás, bábkészítés) vagy szerepjátékkal
  • egyszerű cselekmény megjelenítése képsorozattal
  • a hang és kép szerepe a mesevilágban
  • esztétikai igényesség

Hon- és népismeret:

  • értékrend
  • népünk kulturális örökségének ismerete
  • nemzeti értékek ismerete
  • cselekvő és alkotó tevékenység
  • forrásanyagok tudatos felhasználása

Tanulási célok/Tanulási eredmények

Digitális kompetencia:

  • Információ keresése, elemzése, értékelése, megosztása. IKT-eszközök magabiztos használata. A digitális alapokon nyugvó tanulás.

21. századi készségek:

  • Gondolkodásmód: kreativitás és innováció, problémamegoldás, döntéshozás.
  • Munkavégzéshez kapcsolódó képességek: együttműködés és csapatmunka.
  • Társas kapcsolatokhoz kapcsolódó képességek: személyes és társas felelősségvállalás.

Kulturális tudatosság és kifejezőkészség:

  • Nemzeti/európai kulturális örökség. Elképzelések, érzések, élmények kreatív kifejezésének elismerése különböző művészeti kifejezési formákban.

Anyanyelven folytatott kommunikáció:

  • Különböző tevékenységekbe való bekapcsolódás nyelvileg helyes és kreatív módon.

Szociális és állampolgári kompetencia:

  • Közösségi beilleszkedés, személyközi kapcsolatok gazdagodása.

A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések

Alapkérdés

Hatással van-e a ma emberére Mátyás király uralkodása?

A király mesehős karaktere milyen erkölcsi értékeket közvetít, s szükségünk van-e rá?

Projektszintű kérdés

Milyen legendák maradtak fenn Hunyadi Mátyásról?

Mennyire ismerjük Hunyadi Mátyás uralkodását, életét?

Tartalmi kérdések

Mit tudunk Hunyadi Mátyás történelmi alakjáról?

Milyennek ismerte őt a nép?

Milyen mesehős volt?

Milyen erkölcsi értékeket közvetít Mátyás király karaktere?

Milyen volt az élet Visegrádon, a királyi palotában?

Milyen volt az élet a palotán kívül?

Hogyan őrizzük meg, elevenítsük fel a régi értékeket mai eszközökkel?

Milyen kulturális örökséget hagyott ránk Mátyás király?

Értékelési összefoglaló

1. A PROJEKTMUNKA MEGKEZDÉSE ELŐTT

A projektmunka megkezdése előtt a diákok előzetes ismereteit egy fogalomgyűjtemény alapján mérjük fel. A fogalmakból a gyerekek szófelhőt készítenek a WordArt segítségével (pl. 1. sz. melléklet). Az elkészült szófelhők adják meg a projekt kiindulási alapját, s megtudhatjuk belőlük, hogy mely területek hiányosak, mely kérdések várnak válaszra. A szófelhőket minden nap kiegészítik a gyerekek, így a projekt során a gondolkodási műveletek fejlődése egyértelműen nyomon követhető.

A végzős diákok segítik a projekt előkészítését, melynek során a Mindomo segítségével gondolattérképen (2. sz. melléklet) rögzítik ötleteiket, bárhol, bármikor eszükbe jut valami. Az ötletelés során felszínre kerülnek a gyerekek meglévő ismeretei, teret kap kreativitásuk, s megmutatkozik a témához kapcsolódó érdeklődési körük is. Közösen megfogalmazzuk a projekt fő kérdéseit, céljait. Az ötletekhez, a kigondolt tevékenységekhez a pedagógus segítségével rendelik hozzá az applikációkat, online felületeket, programokat. Az alsóbb évesek elé már több tevékenység kerül választható lehetőségként.

Értékelő táblázat elkészítése (3. sz. melléklet). A projektvezető pedagógus értékelési szempontokat állít össze annak érdekében, hogy egységes elvárásrendszer legyen a tanulók előtt. A kiválasztott tevékenységek értékeléséhez konkrét értékelési szempontokat rendelünk, melyeket táblázatban rögzítünk, s minden tevékenység elvégzését (produktum létrehozását) pontozás követi. A pontok az iskola aulájában elhelyezett értékelő táblán követhetők.

Szempontok:

  • eredetiség, kreativitás
  • igényesség
  • tudományosság

 

2. A PROJEKTMUNKA SORÁN

A projektmunkához a gyerekek csoportokba szerveződnek, a tevékenységek szinte kivétel nélkül közös munkán, együttműködésen alapulnak. A tanulók csoportokra bontását pedagógus irányítja, ismerve a feladatokat, a rendelkezésre álló eszközöket, s figyelembe véve, hogy valamennyi csoport képes legyen produktumokat létrehozni. A csoportok koordinálása szintén egy-egy pedagógus feladata.

A csoportok kialakításánál javasolt szempontok:

  • a diákok tudjanak hatékonyan együtt dolgozni (javasolt csoportlétszám: 4-5 fő)
  • rendelkezzenek a csoportok megfelelő eszközökkel (pl. saját telefon, tablet)
  • javasolt azonos évfolyamú diákokat egy csoportba beosztani

A tanulók együttműködési önértékelési lapot (4. sz. melléklet) töltenek ki minden nap végén, melyeket a kutatási naplóba tesznek. A projekt zárásakor össze tudjuk hasonlítani azokat, így láthatóvá válik a fejlődés. Az együttműködési önértékelési lap (részei: részvétel, csapatmunka, tisztelet) egy online kérdőív.

A formatív értékelő beszélgetés javasolt irányai az önértékelési lapok kitöltését követően:

  1. Reflexió a csoport munkájára

Segítő kérdések: Mit gondolsz, miért volt sikeres/sikertelen a csapat munkája? Hogyan érezted magad a csoportmunka során? Érezted-e, hogy nehezebb csoportban dolgozni, mint egyedül? Vajon miért?

  1. Reflexió az egyéni munkára (önértékelés)

Segítő kérdések: Gondold végig, hogy te mit tettél hozzá a csoport munkájához! Konkrétan miben vette „hasznodat” a csoport? Milyen ötleteid voltak a közös munka során? Tanultál-e a többiektől valamit? Mi az, amit legközelebb másképp csinálnál a közös munka során? Te mindent megtettél a siker elérése érdekében?

  1. Reflexió a társak munkájára (társértékelés)

Segítő kérdések: Hogy érzed, kivel tudtál a legjobban együtt dolgozni? Ennek szerinted mi lehet az oka? Volt-e vitás helyzet a munka során? Hogyan sikerült megoldanotok a konfliktust?

  1. Tanulságok, további célok megfogalmazása, célkitűzés

Segítő kérdések: Összességében mit gondolsz, lehetett-e volna jobban teljesítenie a csoportodnak? Miért gondolod? Mit javasolsz, legközelebb hogyan dolgozzatok együtt?

A tanulók számára kihívást jelent a mindennapi kódvadászat, mely egyben visszajelzést is ad a pedagógus számára az elsajátított új tartalmakra vonatkozóan. A mindennapi kódvadászat játékosságát a QR-kódokba ágyazott feladványokkal biztosítjuk. A kódvadászat leírása: a tanulócsoportok az iskola területén elrejtett QR-kódokat keresnek (5. sz. melléklet), olvasnak le, ahol rövid rejtvényeket találnak, majd az egy-egy szavas megfejtéseket a Kódfejtő lapra (6. sz. melléklet) kell beírniuk. A rejtvények elkészítéséhez a ClassTools - Newsfeed felületet használták a végzős diákok, ahová nagyon igényesen a szöveg mellé képeket is beillesztettek. Minden megfejtés 1 pontot jelent az adott csoportnak. Értékelése folyamatos, minden nap ellenőrzi és pontozza a pedagógus.

A diákok az elkészült produktumokat a Lino felületen létrehozott online faliújságra töltik fel. Ez szolgál a projekt digitális naplójául.

 

3. A PROJEKTMUNKA VÉGÉN

A mindennapi kódvadászat összesítése alapján kihirdetjük az iskola legjobb kódvadász csapatát. A kódvadászattal a projekt során megszerzett tudást, ismereteket mértük.

A projektzáró rendezvényen bemutatásra kerülnek a produktumok, ahol adott szempontok szerint történik azok értékelése, jutalmazása (a digitális történetmesélés esetében például az eredetiség, hangulat, kreativitás, szöveghűség szempontjai alapján).

A projekt zárásakor értékeljük a meghirdetett pályázatokra érkezett produktumokat: meseillusztrációk, makettek, iniciálék stb.

Ekkor kerül sor a Szabadulószobában elért teljesítmény értékelésére, a győztes tanulócsoport kihirdetésére is.

Az együttműködési önértékelési lapok összehasonlítása, a fejlődés irányának megfogalmazása pedagógus irányításával történik.

A projekt „utómunkái” között szerepel a produktumok megosztása, népszerűsítése (pl. YouTube-ra való feltöltés)

A projekt végső közös produktuma a Hunyadi Mátyás nyomában elnevezésű online faliújság a Lino felületén, ahol a produktumok megtalálhatók.

Eszközigény

Technológia – hardver

PC vagy tablet, okostelefon, internet-hozzáférés, projektor, nyomtató, interaktív tábla

Technológia – szoftver

Levelezőprogram, böngésző, képfeldolgozó program, kiadványszerkesztő, szövegszerkesztő, animáció lejátszáshoz szükséges szoftver.

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

Segédanyagok a tanulóknak:

Nyomtatott források és eszközök

  • QR-kódok
  • virtuális szabadulószobához instrukciók
  • rajzpályázathoz szükséges eszközök