Internet-függőségek
Célcsoport: 9-10. évfolyam
rövid leírás
A DGYS Digitális káprázatok tananyagainak célja a digitális médiaműveltség (médiaintelligencia) fejlesztése, a digitális eszközökkel támogatott oktatás lehetőségének biztosításával. Az óratervek 2-4 tanórás tematikus egységeket alkotnak, amelyek úgy lettek kialakítva, hogy támogassák ráépülő oktatási projektek megvalósulását.
A IIB Internet-függőségek témakör célja azoknak a képességeknek a fejlesztése, amelyek birtokában a tanuló tudatosítja az eltúlzott vagy mértéktelen online jelenlét személyiségromboló kockázatait, az internetfüggőséget, az attól való állandó félelmet, hogy lemarad valami lényegesről, az önbecsülés zavarait jelző like-függőséget, az online játékfüggőséget -, valamint képes mindezt saját magára is vonatkoztatni. Ugyanakkor tisztában van az internet közösségépítő, diskurzusteremtő, demokratikus lehetőségeivel, a helyes médiahasználat jelentőségével, a tudatos döntések meghozatalához szükséges információszerzés lehetőségeivel.
részletes ismertető
A három Digitális káprázatok tanóra tartalma
A bevezető 3 foglalkozásra épülő, választható projektfeladattípusok
A témakörhöz kapcsolódóan egy A.) és egy B.) megoldást ajánlunk, egy kutatási és egy kreatív feladatot, amelyek az első három óra anyagára épülve, további 2-4 órában megvalósíthatók.
A) Kutatás: a témakör elméletéhez kapcsolódva a diákok végezzenek önálló kutatást a FOMO témakörében. Megadott források alapján állítsanak össze saját FOMO-tesztet, határozzák meg, hány fővel és milyen döntések alapján kiválasztott mintán végzik a kutatást. A kiválasztott résztvevőkkel töltessék ki a kérdőívet, utána folytassanak vele rövid, reflektív megbeszélést (erről – előzetes engedélykérés után – hang- vagy videofelvételt is készíthetnek). Foglalják össze a kutatás eredményeit az alábbi kérdések alapján:
- Mennyire jellemző a FOMO a megkérdezettekre? Kutatási eredményük hogy viszonyul az előzetes elvárásaikhoz?
- Mit gondoltak a résztvevők, ismerték-e a fogalmat korábban, milyen eredményt vártak maguktól, milyen érzéseket keltett bennük a teszt kitöltése?
B) Kreatív: A tanulók tanulócsoportban tervezzenek meg és hozzanak létre egy „lájkvadász” fotót, amelyről azt gondolják, a közösségi médiában nagy sikert arat majd. (Publikálás előtt mutassák meg a tanárnak). Publikálják a képet, figyeljék, akár segítsék a terjedést. Az előre, közösen meghatározott időszak (1-3 nap) után készítsenek képernyőképet az eredményről, és készítsenek írásos dokumentációt a képkészítés, publikálás és a terjedés folyamatáról, ehhez fűződő gondolataikkal, reflexióikkal. Az eredményt a többi csoporttal is osszák meg, közös megbeszélés formájában.
Lehetséges kérdések:
- Milyen (művészi) döntések alapján készítettétek el a fotót? Hogyan választottátok ki a legalkalmasabbat? Manipuláltátok-e utólag, és ha igen, hogyan és miért? Tettetek-e valamit a terjedés érdekében, mit, és milyen sikerrel?
- Milyen eredményt vártatok, mi lett a valóság? Vajon miért?
Időkeret: a 3 felkészítő órán túl a tanár határozza meg, hogy hány órát (2-4) szán a kutatási és kreatív feladatokra. A projektet mind a két esetben egy bemutató – megbeszélő – összegző óra zárja.
Tartalmi követelmények
- Mozgóképkultúra és médiaismeret: A média társadalmi szerepe, használata; Médiahasználat, médiaetika; Az életkorhoz igazodó biztonságos internet- és mobilhasználat, a hálózati kommunikációban való részvétel során fontos és szükséges viselkedési szabályok ismerete, alkalmazása.
- Digitális kultúra: A „régi” és az „új” média használatának összehasonlítása; Az internetes és mobilkommunikáció fontosabb sajátosságai; Az internethasználat biztonságának problémái; A média törvényi szabályozása. A függőség kialakulásának megelőzése.
- Etika: Szavak és tettek; Visszaélés a szólásszabadsággal; A technológia hatása az egyén és a közösségek életére, a technikai eszközöktől való függőség és ennek kialakulása.
Tanulási célok/tanulási eredmények
- Interakció digitális technológiákon keresztül.
- A magánélet, az egészség és a jólét védelme.
- Az online jelenlét szabályozása.
- Digitális tartalmak értelmezése, létrehozása.
Szükséges készségek
- A digitális fordulat jelentőségének, kommunikációtörténeti hátterének ismerete.
- A média társadalmi háttere, funkciói ismerete.
- Személyes élmények a közösségi média használatával kapcsolatban.
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés:
- Milyen lehetőségei és kockázatai vannak a digitális tartalmak modernizálódásának?
Projektszintű kérdés:
- Hogyan hatnak az új tartalmak (játékok, közösségi média) viselkedésünkre, személyiségünkre?
Tartalmi kérdések:
- Mi minden áll a lájkfüggőség és a FOMO jelenség mögött?
- Mitől válik valaki függővé, hogyan ismerjük föl a határt?
- Hogyan függetlenedhetünk az online tartalmak viselkedésünkre, személyiségünkre történő hatása alól?
- Hogyan beszélhetünk ezekről a jelenségekről?
Értékelés
A projektmunka megkezdése előtt:
- Részvétel a három bevezető órán
- 2. órára házi feladat készítése (részletes leírás az óraterv értékelés részében).
Mialatt a tanulók a projekten dolgoznak és feladatokat hajtanak végre:
- TKM táblázat a kutató és kreatív projektfeladat elvégzéséhez
- Értékelőlista
A) a kérdőíves kutatás elvárt szempontjairól
B) a kreatív feladatban létrehozott likevadász fotó tartalmi, formai követelményeiről, valamint a kísérlet megvalósulásával kapcsolatos elvárásokról pl.: időkeret, követés pontossága stb.
A projektmunka befejeztével:
- csoportmunkát értékelő online kérdőív
- reflektív beszélgető-kör
Értékelési összefoglaló
A projektfeladat során a diákok csoportban dolgoznak, és a csoport munkáját értékeljük.
A.) Kutatás:
- Kutatás dokumentációja (kérdőív, kiválasztás szempontjai, kutatás megtervezése) – egy oldalas dokumentum (értékelés szempontjai: megtervezettség, alaposság, döntések indoklása)
- A kutatómunka eredményének prezentációja (a kutatás megvalósítása, a prezentáció tartalma, előadás)
B.) Kreatív:
- A kísérletben szereplő lájkvadász fotó megtervezése, elkészítése (fotó + írott dokumentáció, miért ezt a fotót készítették el, a publikálás és a követés megtervezése)
- Prezentáció: a lájkvadászat eredménye, személyes reflexiók (közös, egész csoportos megbeszélés keretében)
Technológia
BYOD, lehetőség szerint minél több saját okoseszköz, de legalább tanulócsoportonként egy okoseszköz, internet-hozzáférés. A projekt készítéséhez ezenkívül legalább tanulócsoportonként egy laptop vagy asztali számítógép.
A tananyagegységben megjelölt alkalmazások:
- QR-Code generator
- Lino
- Google Drive
- Photo Grid
- Liner
- DriveUploader
- Socrative
- hangrögzítési, filmezési, fotózási lehetőség, böngésző, esetleg képalakító alkalmazás.