Linkgyűjtemény az Angol tantárgy tanításához/tanulásához
Célcsoport: 4-12. évfolyam
rövid leírás
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divízió Digitális Pedagógiai Módszertani Központja olyan, a meglévő digitális tartalmi kínálatot bemutató tudástérkép összeállítását végezte el, amely tantárgyankénti bontásban, azon belül témakörönként csoportosítva tartalmazza azokat az internetes hivatkozásokat, amelyek az adott témakör tanításában/tanulásában segíthetik, élményszerűbbé tehetik a pedagógusok, illetve a tanulni vágyók munkáját.
A kigyűjtött hivatkozások kizárólag olyan célokra mutatnak, amelyek szinte kivétel nélkül térítésmentes felhasználást tesznek lehetővé, de mindenképpen kipróbálhatók térítési díj fizetése nélkül.
A felsorolás tartalmazza azt az információt is, hogy az oldal használatához szükséges-e valamely idegen nyelv ismerete.
A táblázatokban a hivatkozás rövid leírása mellett információt adunk arról is, hogy azok milyen típusú anyagot közvetítenek a felhasználó felé (például: videó, feladatlap, animáció, szimuláció).
A tantárgyak, illetve a témakörök elnevezésében a NAT 2020 szerinti fogalmakat használtuk azokon az évfolyamokon is, amelyeknél még a korábbi tartalmi követelmények szerint folyik az oktatás.
A hivatkozott anyagok használatához a böngészőn, illetve az internetelérésen túl nem szükséges más eszköz, illetve a legtöbb esetben platformfüggetlenül (például tableten is elérhetők) használható.
A hivatkozásokat igyekeztünk úgy összeválogatni, hogy időtállónak bizonyuljanak, de az internet világában zajló gyors változások miatt előfordulhat, hogy egy-egy hivatkozás időközben elérhetetlenné válik.
Örömmel vesszük értesítéseiket, megjegyzéseiket az info@dpmk.hu címen.
részletes ismertető
Az összeállítás az angol nyelv tanítását, tanulását kívánja segíteni, olyan internetes hivatkozások csokorba foglalásával, amelyek alkalmasak a nyelvi fejlesztésre 4–12. évfolyamok tanulói körében. A hivatkozások rövid leírása mellett az egyes linkek céljai, lehetőségei gyorsan és egyszerűen áttekinthetők.
Az összeállítás öt részre osztható az életkori csoportok szerint: 4., 5–6., 7–8., 9–10. és 11–12. évfolyamok. Mindegyik évfolyamsávban kizárólag angol nyelvű oldalhoz vezető hivatkozást adtunk meg. Az oldalak térítésmentesen használhatók, de esetenként regisztráció szükséges. Amennyiben az adott honlapnál térítéses oldalak is vannak, a gyűjteményben a nem fizetős rész található.
Az autentikus szóval azt mutatjuk meg, hogy az oldal nem nyelvtanulóknak, nem nyelvtanítási céllal készült, hanem általános, leginkább tudásbővítés céljából. Ezeket azért fontos használni, mert közelebb hozzák a nyelvtanulókhoz azt a világot, aminek elérése a céljuk, emellett kiviszik a gyerekeket, fiatalokat az osztályteremből, akik ezzel is láthatják, hogy a nyelvtanulásuk célja a való világban történő nyelvhasználat.
A linkgyűjtemény a 2020-ban megjelent Nemzeti Alaptanterv élő idegen nyelvi részében és az angol nyelvi kerettantervekben található témakörökre épül. A megadott témák magyarul vannak megadva. Kombinálják a Nat magyar és a kerettantervek angol nyelvű változatait, így korcsoportoktól függően 8-16 magyarul megadott témakörre épülnek. Vannak olyan honlapok, amelyek megjelennek több helyen, mert tartalmuknak, céljaiknak megfelelően több témakörhöz is tartoznak.
A linkek tartalmának, céljainak típusa szerint többfélét megkülönböztettünk, ezeket az egyes sorokban jelöltük. Igyekeztünk több olyan oldalt találni, ahol jól használható, különösen autentikus szövegek találhatók, amelyek megfelelőek a tanulók korának és érdeklődésének (’szöveg’). Példaként elmondható, hogy a legfiatalabbaknál ennek nagy előnye, hogy már a nyelvtanulás korai szakaszában folyó szövegekkel találkoznak (például mesékkel), a nagyobbaknál pedig jó alkalmazni az ő koruknak megfelelő, de anyanyelvű diákoknak összeállított aktuális híreket (például híroldalak). Vannak olyan oldalak, ahol a szövegeket nyelvtanulóknak választották, nyelvtanulási céllal, ezeknél feladatok kapcsolódnak a szövegekhez (’szöveg, feladatok’). Más, nyelvoktatási céllal létrehozott lapokon csak feladatlapok találhatók, a legtöbb esetben letölthető pdf formátumban. A feladatlapok rengeteg munkát spórolhatnak meg a nyelvtanároknak, mert a témakörök résztémáit dolgozzák fel sok változatban (például állatok) és nyomtathatóságuk eredményeképpen könnyen használhatóak az órákon. Habár ez nem tekinthető online oktatásnak, elérhetőségük és az oldalakon található további lehetőségek, információ miatt érdemesnek láttuk a lista részévé tenni ezeket (’feladat’). ’Online tevékenység’-ként jelöltük azokat az oldalakat, ahol nem letölthető feladatok találhatók, hanem online végezendő tevékenységek, például játék vagy teszt formájában. Azokon a helyeken, ahol mind feladatok, mind online folytatandó feladatok találhatók, mindkettőt jelöltük (’feladat, online tevékenység’). A ’videó’ címkével meghatározott honlapokon olyan videók találhatók, amelyek tartalmukkal közvetlenül segítik egy-egy témakör oktatását. Ezek szintén lehetnek nyelvtanulóknak készültek (például a National Geographic Learning: Young Learners oldal az igeidők megértését segíti) vagy autentikus anyagok (például 10 perces videó annak bemutatására, hogyan érdemes interaktív prezentációt készíteni, ami az Ismeretszerzés, tudásmegosztás témakör keretében segít prezentációs készséget fejleszteni a 11–12. évfolyamokon). Az ’ötlet’ azt mutatja, hogy az adott linken nyelvtanároknak javasolt feladatok találhatók, amelyek közvetlenük felhasználhatók, mert az egyes feladatok megvalósítása lépésenként olvasható. Az ’ötlet’ kifejezéssel csak azt kívántuk jelezni, hogy ezeknél nem találhatók a tanulók számára leölthető feladatok vagy általuk használandó tevékenységek, hanem részletesen leírt tanórai feladatok vannak ott, amelyeket a nyelvtanárok meg tudnak valósítani. A tartalom címkékkel történő meghatározása könnyít a honlapok közti eligazodáson.
Az egyes korcsoportok között vannak átfedések, ismétlődések, ezt az indokolja, hogy számos honlapot és a rajta található feladatokat, szövegeket, videókat több korosztály is használhatja az egyes évfolyamok változatos nyelvi szintje okán. A nyelvtanulás során ugyan meg van határozva minimum kimeneti szint két évfolyamonként, ez minimumnak tekinthető, de a korábbi nyelvtanulás (negyedik évfolyam előtti kezdés) vagy az emelt óraszám miatt az egyes években a tanulók nyelvtudásában nagy különbségek észlelhetőek. Emiatt ugyanabban az évben az adott iskola, nyelvtanár nyelvoktatási keretei miatt más-más különböző szintre célzott anyagok lehetnek szükségesek, ezekben a nyelvtanár tud dönteni. A másik szempont, amit a választásnál figyelembe vettünk, hogy az autentikus anyagok, amelyek nem nyelvtanulási célból készültek, más évfolyamokon felelnek meg a nyelvtanulóknak, mint az anyanyelvű gyermekeknek, hiszen nem csak a kor meghatározó, hanem a nyelvi szint is. Nem érdemes ragaszkodni a linkekben megadott korosztályhoz minden alkalommal: a nyelvtanárok bátran, saját csoportjuk érdeklődése, nyelvtudása ismeretében alkalmazzák az anyagokat.
Összességében elmondható, hogy a sokszínű linkgyűjtemény több száz elemével nagyon hasznos lehet az online világban, nyelvtanításban jártas és nem annyira jártas angoltanárok számára is, mert rendszerezett, informatív formában sorolja fel a javasolt honlapokat, amelyek mind az évfolyamok, mind a témakör és típus szerint szét vannak választva.
A munka világa
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A munka világának tárgyalásához öt tevékenység van leírva, tanári útmutóval. | 11—12 | ötlet | igen |
Aktuális témák
Célnyelvi és nyelvtanulással kapcsolatos vonatkozások
Ember és társadalom
Érettségi felkészülés
Interkulturális, országismereti témák
Iskolai témák és szituációk
Ismeretszerzés, tudásmegosztás
Játékos nyelvtanulás
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A1 és A2 szinten dalokkal segíti az oldal a nyelvtanulást. Videós támogatás mellett elérhető a dalok szövege és hozzá megoldandó feladatok. | 7—8 | videó, feladat | igen |
A1 és A2 szinten dalokkal segíti az oldal a nyelvtanulást. Videós támogatás mellett elérhető a dalok szövege és hozzá megoldandó feladatok. | 5—6 | videó, online játék | igen |
Játékos tanulás
Kereszttantervi témák és szituációk
Közéleti témák és szituációk
Közvetlen környezeti és természeti témák és szituációk
Osztálytermi iskolai témák és szituációk
Pénzügyi ismeretek
Személyes témák és szituációk
Személyes, és közvetlen környezeti és természeti témák és szituációk
Szórakozás
Szórakozás és játékos nyelvtanulás
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A Kids Academy you tube oldalon 4-5 perces animációkban meséket foglalnak össze, ami a korosztálynak nagyon megfelel és segít a meséket közelebb hozni az alsós tanulókhoz angolul. | 4 | videó | angol |
Játékos tanuláshoz széles gyűjtemény: feladatok, játékok, további honapok. | 5—6 | feladat, online játék | igen |
Pre-A1 szinten dalokkal segíti az oldal a nyelvtanulást. Videós támogatás mellett elérhető a dalok szövege és hozzá megoldandó feladatok. | 4 | videó, feladat | angol |
Játékos tanuláshoz széles gyűjtemény: feladatok, játékok, további honapok. | 4 | online játék | angol |
Tudomány és technika, kommunikáció
Utazás és turizmus
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Az utazásról, nyaralásról szóló oldal, amelyen autentikus szövegek segítségével lehet szókincset bővíteni, a témakörbe jobban belátni. | 11—12 | szöveg | igen |