Linkgyűjtemény a Biológia tantárgy tanításához/tanulásához
Célcsoport: 7-10. évfolyam
rövid leírás
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divízió Digitális Pedagógiai Módszertani Központja olyan, a meglévő digitális tartalmi kínálatot bemutató tudástérkép összeállítását végezte el, amely tantárgyankénti bontásban, azon belül témakörönként csoportosítva tartalmazza azokat az internetes hivatkozásokat, amelyek az adott témakör tanításában/tanulásában segíthetik, élményszerűbbé tehetik a pedagógusok, illetve a tanulni vágyók munkáját.
A kigyűjtött hivatkozások kizárólag olyan célokra mutatnak, amelyek szinte kivétel nélkül térítésmentes felhasználást tesznek lehetővé, de mindenképpen kipróbálhatók térítési díj fizetése nélkül.
A felsorolás tartalmazza azt az információt is, hogy az oldal használatához szükséges-e valamely idegen nyelv ismerete.
A táblázatokban a hivatkozás rövid leírása mellett információt adunk arról is, hogy azok milyen típusú anyagot közvetítenek a felhasználó felé (például: videó, feladatlap, animáció, szimuláció).
A tantárgyak, illetve a témakörök elnevezésében a NAT 2020 szerinti fogalmakat használtuk azokon az évfolyamokon is, amelyeknél még a korábbi tartalmi követelmények szerint folyik az oktatás.
A hivatkozott anyagok használatához a böngészőn, illetve az internetelérésen túl nem szükséges más eszköz, illetve a legtöbb esetben platformfüggetlenül (például tableten is elérhetők) használható.
A hivatkozásokat igyekeztünk úgy összeválogatni, hogy időtállónak bizonyuljanak, de az internet világában zajló gyors változások miatt előfordulhat, hogy egy-egy hivatkozás időközben elérhetetlenné válik.
Örömmel vesszük értesítéseiket, megjegyzéseiket az info@dpmk.hu címen.
részletes ismertető
Az adatbázis több száz, többségében magyar nyelvű, ingyenesen elérhető digitális oktatási tartalomra mutató hivatkozást tartalmaz.
A válogatás a 2020-as Nemzeti Alaptanterv, illetve az ehhez kapcsolódó központi kerettantervek témakörei szerint történt. A biológia tantárgy esetében jelentős átfedés van a korábbi, 2012-es szabályozással is, így a még azt alkalmazó évfolyamokban is használható az adatbázis. A témakörök jellegéből adódóan több vagy kevesebb tananyag elem kapcsolódik hozzájuk. Mivel a tanterv felépítése spirális, ezért a témakörök ismétlődnek, de a válogatás során az életkori sajátosságokat és a tanulási célokat figyelembe vettük.
A biológia tantárgy sajátossága, hogy az egészségnevelés és a környezettudatosság területén mind a formális, mind az informális típusú tanulásnak jelentős a média támogatása. A tantervhez közvetlenül kapcsolódó digitális tananyagok minősége és választéka az utóbbi években sokat fejlődött. Megtalálhatók a korábbi digitális fejlesztések archív anyagai is, amelyek ugyan kevésbé kapcsolhatók az új kerettantervekhez, de a diszciplináris jellegük miatt kevésbé elavuló tartalmakat hordoznak. Az utóbbi években a szakképzésben és a felsőoktatásban is történtek olyan digitális tananyagfejlesztések, amelyek a köznevelésben, így a biológia tanításában is felhasználhatók. Ezeket inkább egy-egy speciális téma kapcsán válogattuk a gyűjteménybe. A biológia sajátossága, hogy a vizsgált rendszerek és struktúrák felépítése és működése jól megjeleníthető képek, ábrák, videók és animációk segítségével. Megfelelő keresési stratégiával ezekből hatalmas választékot találhatnak a tanárok, nehézséget inkább az adott célnak, tanulócsoportnak megfelelő tananyag elem kiválasztása okozhat. A teljesség igénye nélkül arra törekedtünk, hogy a tanári tapasztalatok szerint legjobban használhatókat válogassuk ki. Néhány témakör esetében teljes filmeket is ajánlunk, mivel a természetfilm műfajában olyan erőteljes érzelmi és értelmi hatású alkotások találhatók, amelyek például a távoli tájak, vagy hazánk élővilágának bemutatása során maradandó élményt nyújthatnak a tanulóknak.
A gyűjteményben ajánlott digitális tananyag tartalmak többféleképpen illeszthetők be a tanulás-tanítás folyamatába. Az alkalmazás módját, mértékét a tanulók és a tanár digitális készségei és a tanulási környezet adottságai határozzák meg. A gyakorlatban általában a kevert módszertan jellemző, amelyben jól azonosíthatók a készségfejlődés szintjei. A digitális tananyag elemek kezdetben a nyomtatott tankönyvek helyettesítésére, kiegészítésére szolgálhatnak, bővítve azok kép, szöveg vagy feladat választékát. A mozgóképek és az interaktív animációk már olyan készségeket is fejleszthetnek, amit statikusabb elemekkel nem lenne lehetséges, ilyen például a szervi működések vagy az életközösségekben zajló folyamatok modellezése. A digitális pedagógia alkalmazásának legnagyobb előnye az lehet, ha a tanulók maguk is alkothatnak személyre szabott tananyagokat. A biológia kerettantervi célok lehetővé teszik, hogy érdeklődésük szerint választott témakörökben elmélyüljenek, önállóan vagy másokkal együttműködve kutassanak, projektekben vegyenek részt. Az adatbázis az ilyen tanulási tevékenységeket is támogatja, például kutatási beszámolók, honlapok, tematikus gyűjtemények ajánlásával.
A biológia tanulása a mindenki által elérhető természettudományos műveltség megszerzéséhez is hozzájárul. Ezért az érettségire felkészítő anyagok mellett jelentős az életvitellel, mindennapi élettel kapcsolatos linkek száma is. Jellemzőjük, hogy a problémafelvetés véleményalkotásra, vitára ösztönözheti a tanulókat. A problémaalapú tanuláshoz a tanár szerepének is változni kell, az ismeretátadás helyett az önálló tanulás segítésének a digitális pedagógia alkalmazásával szélesebb lehetőségei nyílnak.
A természettudományok nemzetközisége, a tartalmak egyetemes jellege azt is jelenti, hogy a fellelhető tananyagelemek száma nagyságrendekkel bővül, ha angol nyelven keresünk. Az adatbázisban erre inkább csak példákat válogattunk, de ma már a fordító alkalmazások is segítik a nemzetközi médiában való tájékozódást.
A Föld és a Kárpát-medence értékei
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Biomok | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Magyarország nemzeti parkjai - Dunántúl | 9—10 | film | magyar |
Floridai füves ökoszisztémák | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Vad Magyarország | 9—10 | film | magyar |
Nautilus Exploration Program Mélytengeri kutatások | 9—10 | szöveg, kép, weboldal | angol |
Törzsön virágzó növény | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Vízjárta puszták, Körös Maros Nemzeti Park | 9—10 | film | magyar |
A Hortobágy Nemzeti Park | 9—10 | film | magyar |
A világ nagy nemzeti parkjai | 9—10 | film | magyar |
Magyarország nemzeti parkjai - Dunán innen | 9—10 | film | magyar |
A Yellowstone Nemzeti Park | 9—10 | film | magyar |
A kunhalmok és a biodiverzitás | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Denevérek rendszerezése | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Ritka és endemikus rovarfajok a Kárpát-medencében | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
A szöcskeegerek vándorlása | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A biológia tudománya
A biológia tudományának céljai és vizsgálati módszerei
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Kísérletezés - A színek és az ízérzékelés vizsgálata | 7—8 | szöveg, projekt | angol |
Az áltudományok veszélyei | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Kísérletezés módszertana | 7—8 | szöveg | magyar |
Kutatásalapú tanulás | 7—8 | módszertani segédlet | magyar |
Rendszer és környezete | 7—8 | ábra | magyar |
Hogyan nőnek a gyökerek, amikor a gravitáció megváltozik? | 7—8 | kísérlet leírás | angol |
Készítsük múmiákat | 7—8 | kísérlet leírás | angol |
A mikroszkóp felépítése és működése | 7—8 | videó | magyar |
Tudományos vizsgálati módszerek (Scientific methods) | 7—8 | animáció, videó | angol |
Tudományos vizsgálati módszerek (Scientific methods) | 7—8 | animáció, videó | angol |
A biológiai evolúció
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Dinoszaurusz adatbázis | 9—10 | animáció, interaktív, térkép, | magyar |
Az év ősmaradványa - Lábnyomok a kőben | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Összefoglalás | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A mai élővilág és az ember kialakulása | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A véletlen szerepe | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Evolúció, rendszerezés | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Élet eredete és fejlődése - Alkalmazkodás a környezethez | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A klímaváltozásnál is nagyobb veszély fenyeget bennünket | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Az evolúció mozgatórugói-I. | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Az emberi evolúció | 9—10 | fim, teljes | magyar |
A mamutok (megafauna) kihalásának okai | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Interaktív törzsfa | 9—10 | animáció, interaktív | angol |
A baktérium rezisztencia kialakulása - Lederberg kísérlet | 9—10 | szöveg, kutatás | angol |
A sejt és a genom szerveződése és működése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Mitózis animáció | 9—10 | animáció, modell, feladatlap | angol |
Enzimek működése | 9—10 | animáció | angol |
Megfejthető üzenetek - A sejtosztódás | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
A sejt - Egyszer volt az élet | 9—10 | animáció, film | magyar |
Témakör összefoglalás | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
A vírusok | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
Sejtmagvas egysejtűek | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
A sejtmag nélküliek | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
Fehérjeszintézis folyamata | 9—10 | animáció | angol |
Meiózis animáció | 9—10 | animáció, modell, feladatlap | angol |
A vírusok felépítése és biológiája | 9—10 | animáció | angol |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Óriásvírusok | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Rákkutatás, áttétek | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Rákgenom atlasz | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
Az eukarióta sejt felépítése | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Vírusok | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Az influenza vírus támadása | 9—10 | animáció | angol, magyar |
Molekuláris gépek, sejten belüli makromolekuláris folyamatok | 9—10 | animáció | angol |
Bakteriofágok | 9—10 | animáció, videó | angol |
Prokarióta sejt interaktív modellje | 9—10 | animáció, modell, feladatlap | angol |
Vírus és baktérium | 9—10 | animáció, videó, zállatorvos | magyar |
Az eukarióta sejt felépítése és működése | 9—10 | animáció, videó |
A természeti értékek védelme
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Természetvédelem | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Természetvédelem | 7—8 | szöveg, kép, honlap | magyar |
Magyarország nemzeti parkjai | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Magyarország természeti csodái | 7—8 | film | magyar |
Nemzeti parkjaink | 7—8 | film | magyar |
Természetvédelem és gazdálkodás | 7—8 | film | magyar |
A természetvédelem feladatai | 7—8 | szöveg | magyar |
Beporzó rovarok | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
A természetvédelem céljai | 7—8 | szöveg | magyar |
A változékonyság molekuláris alapjai
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Epigenetikai hatás | 9—10 | többféle szöveg, interaktív anyagok | angol |
Gombagenom vizsgálata | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A Down-szindrómát okozó kromoszóma kikapcsolása | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
A genetikai állomány megváltozása | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A DNS fotózása | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
A genetikai sokféleség molekuláris szintű vizsgálata | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Genetikai modellszervezetek | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A genetikai állomány változatossága | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Az élet titka, a DNS | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Molekuláris genetika - a kód átírása és fordítása | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A viselkedés biológiai alapjai, a lelki egyensúly és a testi állapot összefüggése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Drogok hatása | 9—10 | szöveg, animáció, interaktív | angol |
Hasonlóan játszanak a lovak és a kutyák | 9—10 | szöveg, újságcikk, videó | magyar |
A jákópapagájok önzetlenek és segítőkészek | 9—10 | szöveg, újságcikk, videó | magyar |
Táplálkozás és lélektan | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
agykutatás, Poszt Traumás Stresz -szindróma | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Biológiai óra, emberi aktivitás | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Stresszevők | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
Érzelmi intelligencia és droghasználat | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Iskolatévé cinegéknek | 9—10 | szöveg, újságcikk, videó | magyar |
A megismerő lény | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A társas lény | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A szociokulturális lény | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Hogyan játszanak a lovak és a kutyák? | 9—10 | film | magyar |
Az egészségügyi rendszer, elsősegélynyújtás
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Mi lenne, ha modellezni tudnánk a járványok terjedését? | 9—10 | film | magyar |
A nagy járványok maradandó nyomokat hagytak az emberi településeken | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Semmelweis Ignác élete, és a fertőtlenítés fontosságának felismerése | 9—10 | szöveg, kép, weboldal | magyar |
Semmelweis életrajzi film | 9—10 | film | magyar |
Járványok | 9—10 | film | magyar |
Elsősegély - esetek, módszerek, protokollok | 9—10 | honlap, szöveg, kép | magyar |
Mammográfia | 9—10 | videó | magyar |
Járványok a történelemben | 9—10 | szöveg, kép, weboldal | magyar |
Vérzések típusai, vérzéscsillapítás | 9—10 | szöveg, kép, weboldal | magyar |
Alapszintű újraélesztés | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
alapszintű újraélesztés | 9—10 | videó | magyar |
Elsősegélynyújtás | 9—10 | szöveg, weboldal | magyar |
Az élet eredete és feltételei
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A földtörténet klímaváltozásai és azok tanulságai | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
Az élet lehetőségei és az evolúció - Az élet megjelenése és kezdetei | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
A sejtek és az élet eredete, modellezése | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Az élet eredete | 9—10 | film, teljes | magyar |
Az élet lehetősége az exoholdakon | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Mélyben megfontolt döntések - A belső erők befolyása | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Élet eredete és fejlődése - Az evolúció bizonyítékai | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Asztrokémiai kutatások | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Az élet lehetőségeinek fejlődése | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Az élet kialakulása és szerveződése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A sejtek szerkezete | 7—8 | videó | magyar |
Ezerlábú | 7—8 | videó | magyar |
Medúza | 7—8 | videó | magyar |
Gyűrűsféreg | 7—8 | videó | magyar |
Baktériumok vízpárában | 7—8 | videó | magyar |
Folyami rákok | 7—8 | videó | magyar |
Polip | 7—8 | videó | magyar |
Zöldszemes ostoros | 7—8 | videó | magyar |
Baktériumok életműködése, mérete | 7—8 | animáció | angol |
Élet, energia, ATP | 7—8 | animáció | angol |
Mi az a DNS és hogyan működik? | 7—8 | videó | magyar |
Szivacsok | 7—8 | videó | magyar |
Egyed alatti szerveződési szintek | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Óriás amőba és papucsállatka | 7—8 | videó | magyar |
Papucsállatka | 7—8 | videó | magyar |
Állati egysejtű baktériumokkal | 7—8 | videó | magyar |
A sejtek felépítése és működése | 7—8 | animáció, videó | magyar |
Egysejtű állatok | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Prokarióták, baktériumok | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Egyed feletti szerveződési szintek | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Mikroszkópi megfigyelések, egysejtűek | 7—8 | videó | magyar |
mikroszkópi képgyűjtemény | 7—8 | szöveg, kép, gyűjtemény | magyar |
Az élőhelyek jellemzői, alkalmazkodás, az életközösségek biológiai sokfélesége
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Öröklött magatartásformák | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A gombák és a faanyagok lebontása | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
A világ hangjai | 9—10 | weboldal, interaktív | magyar |
Élőhely minősítés ászkarákok alapján | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Ugróvillások és a fény | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Viselkedéssel történő alkalmazkodás az énekesmadaraknál | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
A tanult magatartásformák | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Életközösségek - populációk | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A szúnyogok viselkedése és az azt meghatározó tényezők | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Kölcsönhatások | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Képes zuzmó kalauz | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Az imádkozó sáskák védekezési stratégiái- Az álcázás formái | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Az állatok társas viselkedése | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Az állatok kommunikációja | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Társulások | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Életközösségek | 9—10 | tesztfeladatok | magyar |
Életközösségek védelme és helyreállítása | 9—10 | magyar |
Az élővilág egysége, a felépítés és működés alapelvei
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
DNS kivonása hagymából - | 9—10 | labor, szöveg | angol |
DNS kivonása növényi sejtekből | 9—10 | videó, labor | magyar |
Fehérjeszerkezet kutatása | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Zsírok és lipidek | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Lipidek | 9—10 | animáció, videó | magyar |
Biogén elemek | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Enzimek | 9—10 | szövek, kép animáció | magyar |
A fehérjék felépítése | 9—10 | videó | angol |
Az enzimek működési elve | 9—10 | animáció | angol |
Az élővilág és az ember kapcsolata, fenntarthatóság
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Vadgazdálkodás és természetvédelem a Kisalföldön | 7—8 | videó | magyar |
Denevérek tájékozódása mesterséges környezetben | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Inváziós fajok Magyarországon | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Fogyasztás, környezetvédelem, lehetőségek | 7—8 | videó | magyar |
Élőhelyek feldarabolódása | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Fogyasztói szokások, környezettudatos életvitel | 7—8 | videó | magyar |
Fogyasztói szokások, környezettudatos életvitel | 7—8 | videó | magyar |
Fogyasztói szokások, hulladékmentesség | 7—8 | videó | magyar |
Fenntarthatóság, trópusi esőerdők | 7—8 | szöveg, foglalkozásterv | magyar |
Az élővilág fejlődése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Emergencia elv egyszerűen | 7—8 | animáció, videó | angol |
Az emberi evolúció | 7—8 | animáció, angol | magyar |
Az emberi evolúció | 7—8 | animáció | magyar |
A DNS-től az evolúcióig 5. | 7—8 | animáció, videó ismeretterjesztő, zállatorvos | magyar |
A DNS-től az evolúcióig 4. | 7—8 | animáció, videó, ismeretterjesztő | magyar |
A DNS-től az evolúcióig 3. | 7—8 | animáció, videó ismeretterjesztő | magyar |
A DNS-től az evolúcióig 2. | 7—8 | animáció, videó, ismeretterjesztő | magyar |
A DNS-től az evolúcióig 1. | 7—8 | animáció, videó, ismeretterjesztő | magyar |
A dinoszauruszok kihalásának háttere | 7—8 | szöveg, újságcikk, ismeretterjesztő | magyar |
Kihalt dinoszauruszok nyomai | 7—8 | szöveg, újságcikk,kutatás | magyar |
Az élővilág országai
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Taplógombák | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
A tengelic | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Darazsak | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Hazai rovarvilág | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Dunai algák | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Sáfrányok rendszerezése, érdekes fajok | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Zuzmók | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Gerinces állatok törzsei | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Gombák | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Zárvatermők | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Nyitvatermők | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Harasztok | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Mohák | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A gombák országa | 7—8 | animáció, videó | magyar |
Csodálatos növényvilág - testfelépítés | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Moszatok | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A növényvilág óriásai és a gombák | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Gombák | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Érdekes és népszerű állatfajokat bemutató rövid leírások | 7—8 | szöveg, weboldal | angol |
Tücskök, mezei tücsök | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
A compó | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Az európai szil | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Poloskák | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
A lapos kékfutrinka | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Többsejtű állatok | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Az emberi nemek és a szaporodás biológiai alapjai
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A hímivarszervek | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Magzati ultrahang | 9—10 | videó | magyar |
Menstruációs ciklus | 9—10 | videó | magyar |
Méhen belüli fejlődés | 9—10 | animáció, videó | magyar |
Méhen belüli fejlődés | 9—10 | animáció, videó | magyar |
Szexualitás, szexuális élet lélektana | 9—10 | animáció, film | magyar |
Női nemi ciklus | 9—10 | animáció | angol |
Szülések a középkorban | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Az emberi szervezet II. -Anyagforgalom
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Kiválasztószervrendszer | 7—8 | film | magyar |
A keringés és a szívciklus | 7—8 | animáció | magyar |
Az emberi szervezet I. – Testkép, testalkat, mozgásképesség
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Kézmakett készítése | 7—8 | makett leírás | angol |
Az emberi csontváz felépítése | 7—8 | film | magyar |
Az emberi csont, izomrendszer | 7—8 | animációs film | magyar |
Az arckoponya csontjai | 7—8 | videó | magyar |
Az emberi bőr felépítése | 7—8 | videó | magyar |
Az emberi test felépítése, esztétikája | 7—8 | szöveg, kép, videó | magyar |
Az emberi bőr | 7—8 | szöveg, foglalkozásterv | magyar |
Az emberi bőr | 7—8 | animáció, videó | magyar |
Az agykoponya csontjai | 7—8 | film | magyar |
Elhízásra vezető ételek | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Érdekességek az emberi testről | 7—8 | animáció, tananyag | magyar |
Egyszer volt az élet - A csontváz | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A csontvelő | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A csontok és a csontváz | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Az emberi csont, izomrendszer és a bőr | 7—8 | animáció, tananyag | magyar |
AZ emberi szervezet II. – Anyagforgalom
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Egyszer volt az élet - A légzés | 7—8 | rajzfilm | magyar |
A szervezet anyag és energiaforgalma | 7—8 | szöveg, foglalkozásterv | magyar |
Érdekességek az emberi testről | 7—8 | animáció | magyar |
Az emésztőrendszer működése | 7—8 | animáció, | angol, magyar |
Készíts saját sztetoszkópot | 7—8 | gyakorlati feladat | angol |
Egyszer volt az élet - A vérlemezkék | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A szív | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A vér | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A száj és fogak | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - Az emésztés | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A vese | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Ember kiválasztórendszere | 7—8 | animáció | angol |
Táplálkozás és lélektan | 7—8 | szöveg,újságcikk | magyar |
Az emberi szervezet III. – Érzékelés, szabályozás
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Idegrendszer működése | 7—8 | animáció | angol |
Érdekességek az emberi testről | 7—8 | animáció | magyar |
Az immunrendszer működése -baktérium fertőzés | 7—8 | animáció, tananyag | angol |
Egyszer volt az élet - Harc a mérgek ellen | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - A hormonok | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - Az idegsejt | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - Az oltás | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Idegrendszer, gerincvelő | 7—8 | összefoglaló vázlat | magyar |
Reflexív | 7—8 | animáció | angol |
Érzékszerveink | 7—8 | szöveg, foglalkozásterv | magyar |
Az emberi szervezet felépítése és működése – I. Testkép, testalkat, mozgásképesség
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Hogyan készíthetünk kézmodellt? | 9—10 | szöveg, kép, projekt | angol |
A végtagok csontjai | 9—10 | animáció, videó | angol |
A koponya és a mellkas csontjai | 9—10 | animáció, videó | angol |
A csont és az izomrendszer | 9—10 | videó, tananyag, érettségi | magyar |
Az izmok felépítése és működése | 9—10 | animáció | magyar |
Bionikus kar | 9—10 | szöveg, újságcikk, videó | angol |
Gondolatvezérelt kaprotézis | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
Az emberi szépség és társadalmi hatása | 9—10 | szöveg, újságcikk | magyar |
Bolygónk élővilága
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Libanon rovarvilága | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Madarak vándorlása | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Gólyák vándorlásának követése | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Állatkertek természetvédelmi szerepe | 7—8 | szöveg, interjú | magyar |
Gemenc árterek világa | 7—8 | videó | magyar |
A Föld élővilága | 7—8 | szöveg, kép, okostankönyv | magyar |
Biomok | 7—8 | szöveg, kép | magyar |
A Föld élővilága | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Dél-afrikai meténgféle | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Óriás kutyatej | 7—8 | szöveg, újságcikk | magyar |
Egészségmegőrzés, elsősegély
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Intubáció, mesterséges lélegeztetés | 7—8 | animáció | angol |
Energiaitalok | 7—8 | animáció, videó, felvilágosító | magyar |
Érvek a dohányzás ellen | 7—8 | animáció, videó, felvilágosító | magyar |
Dohányzás hatása | 7—8 | animáció, videó, felvilágosító | magyar |
Szuperbaktérium, AB rezisztencia | 7—8 | animáció, videó, zállatorvos | magyar |
A röntgen rejtelmei | 7—8 | animáció, videó, zállatorvos | magyar |
Egyedszintű öröklődés
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Nemhez kötött öröklődés | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Genetika a mindennapokban | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Az emberi öröklődés | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Változatok több génre | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Az öröklődés törvényei - Egy gén, egy tulajdonság | 9—10 | szöveg, videó, interaktív, feladatok | magyar |
Légylabor Virtuális keresztezések | 9—10 | szimuláció | angol |
Mendel-szabályok | 9—10 | animáció | magyar |
A mértéktelen alkoholfogyasztás genetikai háttere | 9—10 | szöveg, kutatás | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Öröklésmenetek, érdekességek | 9—10 | interaktív tananyag, feladatok | magyar |
Élet és energia
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Fotoszintézis vizsgálata lebegő levéllemezeken | 9—10 | kísérlet leírás | angol |
A fotoszintézis | 9—10 | animáció, videó | magyar |
A fotoszintézis | 9—10 | animáció, videó | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
A mitokondrium energiatermelése | 9—10 | animáció | angol |
Sejtlégzés, biológiai oxidáció | 9—10 | animáció | angol |
Energiaáramlás a földi szférák között | 9—10 | animáció | angol |
Fotoszintézis | 9—10 | animáció | angol |
A citrátkör | 9—10 | animáció, videó | magyar |
A fotoszintézis fényszakasza | 9—10 | animáció | angol |
A fotoszintézis sötétszakasza | 9—10 | animáció | angol |
A sejt mint rendszer | 9—10 | ábra | angol |
Az életjelenségek - elektronikus tananyag | 9—10 | szöveg, kép, animáció | magyar |
A fotoszintézis - elektronikus tananyag | 9—10 | szöveg, kép, animáció | magyar |
A sejt mint rendszer A sejt, mint gyár | 9—10 | tanulói foglalkozásterv | magyar |
Életközösségek vizsgálata
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Vízi és vízkörnyéki társulások | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Füves területek élővilága | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Madaraink műholdas nyomkövetése | 7—8 | weboldal | magyar |
Alföldi társulások | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Hazai erdők élővilága | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Gyomtársulások | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Életközösségek | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Életközösségek vizsgálata | 7—8 | szöveg, foglalkozásterv | magyar |
Vizek és vízpartok élővilága | 7—8 | szöveg, kép, digitális tananyag | magyar |
Ember és bioszféra – fenntarthatóság
Emberi szervezet felépítése és működése – II. Anyagforgalom
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Szívátültetés | 9—10 | videó | magyar |
Mennyit együnk? | 9—10 | szöveg, kép | angol |
A keringés és a szívciklus | 9—10 | animáció | magyar |
AB0 és Rh vércsoport meghatározása | 9—10 | videó | magyar |
Vércsoport meghatározása | 9—10 | video | magyar |
A szív ingervezető rendszere | 9—10 | animáció, videó | magyar |
A véralvadás | 9—10 | animáció, videó | magyar |
A légzési gázok szállítása | 9—10 | animáció, videó | magyar |
Az asztma kialakulása | 9—10 | animáció | angol |
Egészséges táplálkozás | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A szervezet tápanyagigénye | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Az ember létfenntartó működései - Emésztőszervrendszer | 9—10 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
Kiegyensúlyozott étrend összeállítása | 9—10 | animáció, interaktív, feladatlap | angol |
Tápanyag és energia - Táplálkozás és a testmozgás | 9—10 | animáció, interaktív | angol |
Táplálkozási ajánlás | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Mely elemek építik fel szervezetünket | 9—10 | animáció, interaktív | angol |
Emberi szervezet felépítése és működése – III. Érzékelés, szabályozás
Sejtek és szövetek
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Rákos sejtek | 9—10 | interaktív szimuláció | angol |
Hámszövet | 9—10 | kép, animáció, videó | magyar |
Mikroszkópi képgyűjtemény | 9—10 | kép, adatbázis | magyar |
Csodálatos növények, növényi szövetek | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
Rákkutatás, evolúciós összefüggések | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Virtuális mikroszkóp | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
Mesterséges csontszövet | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Rákkutatás, vér-agy gát | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
Őssejtek a daganatkutatásban | 9—10 | szöveg, interjú, kutatás | magyar |
A témakör összefoglaló tananyag vázlata | 9—10 | szöveg, kép | magyar |
Csodálatos növények, növényi szövetek | 9—10 | videó, interaktív, feladatok | magyar |
Szaporodás, öröklődés, életmód
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Az emberi test biológiája és egészsége | 7—8 | szöveg, kép, animáció, weboldal | magyar |
Az ember szaporító szervrendszerének felépítése | 7—8 | szöveg, kép, | angol |
Női nemi szervek | 7—8 | szöveg, kép, videó | magyar |
A serdülő és a kamaszkor | 7—8 | szöveg, kép, videó | magyar |
Egyszer volt az élet - A születés | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Egyszer volt az élet - És az élet folytatódik | 7—8 | rajzfilm | magyar |
Családtörténeti szoftver - családfatervező program | 7—8 | weboldal, interaktív | magyar |
A tudatos családtervezés | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A várandósság és a születés | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A női szaporítószervek | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A férfi szaporítószervei | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A sejtosztódás és a szaporodás | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |
A méhen belüli fejlődés | 7—8 | animáció | magyar |
Az ember egyedfejlődése | 7—8 | szöveg, kép, animáció, okostankönyv | magyar |