Linkgyűjtemény a Digitális kultúra tantárgy tanításához/tanulásához
Célcsoport: 3-11. évfolyam
rövid leírás
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divízió Digitális Pedagógiai Módszertani Központja olyan, a meglévő digitális tartalmi kínálatot bemutató tudástérkép összeállítását végezte el, amely tantárgyankénti bontásban, azon belül témakörönként csoportosítva tartalmazza azokat az internetes hivatkozásokat, amelyek az adott témakör tanításában/tanulásában segíthetik, élményszerűbbé tehetik a pedagógusok, illetve a tanulni vágyók munkáját.
A kigyűjtött hivatkozások kizárólag olyan célokra mutatnak, amelyek szinte kivétel nélkül térítésmentes felhasználást tesznek lehetővé, de mindenképpen kipróbálhatók térítési díj fizetése nélkül.
A felsorolás tartalmazza azt az információt is, hogy az oldal használatához szükséges-e valamely idegen nyelv ismerete.
A táblázatokban a hivatkozás rövid leírása mellett információt adunk arról is, hogy azok milyen típusú anyagot közvetítenek a felhasználó felé (például: videó, feladatlap, animáció, szimuláció).
A tantárgyak, illetve a témakörök elnevezésében a NAT 2020 szerinti fogalmakat használtuk azokon az évfolyamokon is, amelyeknél még a korábbi tartalmi követelmények szerint folyik az oktatás.
A hivatkozott anyagok használatához a böngészőn, illetve az internetelérésen túl nem szükséges más eszköz, illetve a legtöbb esetben platformfüggetlenül (például tableten is elérhetők) használható.
A hivatkozásokat igyekeztünk úgy összeválogatni, hogy időtállónak bizonyuljanak, de az internet világában zajló gyors változások miatt előfordulhat, hogy egy-egy hivatkozás időközben elérhetetlenné válik.
Örömmel vesszük értesítéseiket, megjegyzéseiket az info@dpmk.hu címen.
részletes ismertető
A digitális kultúra – a korábbi informatika tantárgyhoz képest – tartalmában és módszertanában is jelentősen megújult. Sokkal nagyobb súllyal szerepel a kreatív gondolkodást fejlesztő problémamegoldás, nagyobb hangsúlyt kapnak a gyakorlati, tantárgyakon átívelő feladatok, míg jelentősen csökkent az elméleti hátérismeretek szerepe. A linkgyűjteményben ehhez a tartalmi és módszertani megújuláshoz adunk támogatást a gyakorló tanárok részére.
A linkek kiválogatásában két fő szempontot tartottunk szem előtt: egyrészt a tanárok számára biztosítsanak – főleg az új területek esetén – megfelelő tartalmi és módszertani áttekintést, másfelől olyan, a tanítási órákon közvetlenül alkalmazható ötleteket adjanak, amelyek megkönnyítik és változatossá teszik a tanárok munkáját.
A digitális kultúra tantárgyban az ismeretek fontos részét képezi a robotika és a kódolás. Az alsó és felső tagozaton nagyon sokféle eszköz közül választhat a tanító, illetve a tanár az iskola lehetőségeitől és saját érdeklődésétől függően (pl. padlórobotok, mikrokontrollerek), amelyhez tananyagra, módszertani segédletre van szüksége. A linkgyűjteményben ezért igyekeztünk minél szélesebb spektrumban feldolgozni ezeket a lehetőségeket, így azok sok esetben nemcsak a tanítási órákra való készülésben, hanem a megfelelő eszközök megválasztásában is segíthetnek. Ezek egy része sajnos nem magyar nyelvű. A gimnáziumban ugyanígy a tanár választja meg a tanítás során használt programozási nyelvet – miközben az algoritmikus kódolás háttere egységes. A linkgyűjtemény tehát nagyon sok olyan hivatkozást tartalmaz, ahol szakmailag is korrekt alapozó ismereteket találunk, sok esetben új megközelítésben az algoritmizálás oktatásához, másfelől sok olyan anyagot, amely a ma széles körben elterjedt programozási nyelvekhez ad módszertani támogatást.
Az oktatásban nagyon nagy szerepük van a feladatoknak, komplex feladatgyűjteményeknek, feladatbankoknak. A digitális kultúra oktatásában – főleg a digitális írástudás esetén – komoly kihívást jelent olyan forrásállományok felkutatása, amelyekre alapozva érdekes, színes feladatok, mintapéldák készíthetők. Ezért a linkgyűjteményben tudatosan törekedtünk nemcsak a Nat követelményeinek megfelelő, hanem az azon jóval túlmutató és főleg a tehetséggondozásban használt feladatbankok felkutatására is, hiszen ezek forrásállományai, feladatötletei az alapozó oktatásban is jól használhatók.
Végül olyan anyagokat is felkutattunk, illetve az elérhetőségét közzétettük, amelyek egy adott téma oktatáshoz közvetlenül kapcsolódóan akár az órára bevihető példákat tartalmaznak (jelenetős részben videók) vagy konkrét ötleteket adnak egy-egy tanítási óra kialakításához.
A digitális eszközök használata
A digitális világ körülöttünk
A robotika és a kódolás alapjai
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Számolás a padlórobottal. Számpályán való mozgások kódolása | 3—4 | videó | angol |
A programozásról gyerek- és felnőttszemmel | 3—4 | videó | magyar |
Gyerekek a robotikáról, saját terveikről | 3—4 | videó | magyar |
Minecraft kódolás első lépések | 3—4 | weblap | angol |
A Scratch kódolási környezet nyitóoldala, számos kész projekttel | 3—4 | weblap | angol |
Kezdő és haladó feladatok a kódolás tanulásához | 3—4 | weblap | angol |
Kódolási környezet a kódolás kezdeti lépéseihez | 3—4 | weblap | angol |
A Kodu virtuális robot programozásának módszertani kézikönyve (teljes könyv) | 3—4 | szöveg | magyar |
Saját készítésű robotpályán a lépések megtervezése, kódolás, végrehajtás | 3—4 | videó | spanyol |
3d-s programozási környezet gyerekeknek | 3—4 | weblap | angol |
Beebot emulátor: megtanulhatjuk a Beebot használatát, majdnem teljes értékűen programozhatjuk és használhatjuk több pályán is! | 3—4 | alkalmazás | angol |
A Beebot padlórobot bemutatása | 3—4 | videó | angol |
Adatbázis-kezelés
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Magyar Elektronikus könyvtár | 9—11 | szöveg | magyar |
Fortepan szabad felhasználású, közösségi fotóarchívum | 9—11 | szöveg | magyar |
Hungaricana - Közgyűjteményi portál | 9—11 | szöveg | magyar |
Országos Széchényi Könyvtár katalógusok, adatbázisok | 9—11 | szöveg | magyar |
Adatbázisok online | 9—11 | szöveg | magyar |
Dr. Szepesné Stiftinger Mária: Informatika 9. , Adatbázisok tervezése | 9—11 | szöveg | magyar |
ECDL vizsgapéldatár: Adatbázis-kezelés Syllabus 6.0 | 9—11 | szöveg | magyar |
Algoritmizálás és blokkprogramozás, robotika
Algoritmizálás, formális programozási nyelv használata
Alkotás digitális eszközökkel
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Online unikornis színezők | 3—4 | weblap | angol |
Hogyan módosítják a fényképeket? Boggie: Parfüm | 3—4 | videó | angol |
Online rajzoló- és színezőprogram: A tenger fenekén | 3—4 | weblap | angol |
Hogyan rajzolhatjuk meg a Mona Lisát a Paintben? | 3—4 | videó | angol |
Online színezőprogram | 3—4 | weblap | angol |
Tux Paint rajzolóprogram gyerekeknek a „hagyományos” Paint helyett | 3—4 | alkalmazás | angol |
Az információs társadalom, e-Világ
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A digitális világ biztonságos használata (internet és informatikai biztonság) | 9—11 | szöveg | magyar |
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal: Az e-kereskedelem előnyei és kockázatai | 9—11 | szöveg | magyar |
Tudatos internethasználat: Online lábnyom, identitás, személyiség | 9—11 | szöveg | magyar |
Adatszolgáltatás a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból | 9—11 | szöveg | magyar |
e-ÜGYINTÉZÉS – Kréta | 9—11 | szöveg | magyar |
Személyes adataim eltávolítása a Google-ról | 9—11 | szöveg | magyar |
Az információs társadalom, e-Világ, online kommunikáció
Bemutatókészítés
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
ECDL példatár: prezentációkészítés | 5—8 | szöveg | magyar |
Gyurján-Barta Anita (2013): Tehetséggondozás az informatikában – Prezentációkészítés | 5—8 | szöveg | magyar |
Vörös Péter: Oktatástechnológia és -informatika agrár-mérnöktanár szakos hallgatók számára. | 5—8 | szöveg | magyar |
Oktatóvideók a GTportálon (alapok, érettségi feladatok, ecdl feladatok) | 5—8 | videó | magyar |
Érettségi feladatok (ötletként, mintaként használható feladatok) | 5—8 | szöveg | magyar |
Horváth Imre: Prezentációkészítés | 5—8 | szöveg | magyar |
A Fővárosi Általános Iskolai Alkalmazói Verseny feladatai (megoldással és értékeléssel együtt) | 5—8 | szöveg | magyar |
A PPT készítés lépései. Hasznos tanácsok… | 5—8 | szöveg | magyar |
Információszerzés az e-Világban
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Így ismerd fel a reklámozást: | 3—4 | weblap | magyar |
Ismerd fel az álhíreket! | 3—4 | videó | magyar |
Keresés az interneten. Óravázlat, 4. osztály | 3—4 | szöveg | magyar |
Kommunikáció az információs társadalomban | 3—4 | videó | angol |
Hamis információk az interneten | 3—4 | videó | angol |
Mobiltechnológiai ismeretek
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság: Alapvető technológiai ismeretek | 9—11 | szöveg | magyar |
A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei | 9—11 | szöveg | magyar |
Tóth-Mózer Szilvia, Misley Helga: Digitális eszközök integrálása az oktatásba - Jó gyakorlatokkal, tantárgyi példákkal, modern eszközlistával | 9—11 | szöveg | magyar |
A Digitális Iskola Kézikönyve - Digitális Névjegy Rendszer | 9—11 | szöveg | magyar |
Sulinet Digitális Tudásbázis: M-learning az oktatásban | 9—11 | szöveg | magyar |
Mobil -világ –iskola: Válogatott tanulmányok az I. Mobil eszközök az oktatásban konferenciáról | 9—11 | szöveg | magyar |
Multimédiás dokumentumok készítése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Hagyományos médiumoktól különböző informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek és azok alkalmazása | 9—10 | szöveg | magyar |
Abonyi-Tóth Andor: A multimédia -alkalmazások elemei: a hangok | 9—10 | szöveg | magyar |
Videoszerkesztés az OpenShotnevű alkalmazással | 9—10 | videó | angol |
Videoszerkesztés a DaVinci Resolve alkalmazással | 9—10 | videó | magyar |
ECDL Vizsgapéldatár: Képszerkesztés | 9—10 | szöveg | magyar |
Multimédia – Sulinet Tudásbázis tananyaga | 9—10 | szöveg | magyar |
Multimédiás elemek készítése
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Kiss Csaba (2013): Tehetséggondozás az informatikában – Képszerkesztés | 5—8 | szöveg | magyar |
Abonyi-Tóth Andor, Nagy Norbert, Regős Ákos (2012): A multimédia-alkalmazások elemei: a képek | 5—8 | szöveg | magyar |
Baráth Gábor: GIMP nagykönyv | 5—8 | szöveg | magyar |
Sulinet Tudásbázis: GIMP alapok, az ablakok és eszköztárak bemutatása, képek betöltése, mentése | 5—8 | szöveg | magyar |
ECDL Vizsgapéldatár: Képszerkesztés | 5—8 | szöveg | magyar |
Úttervezés navigációs hangokból | 5—8 | szöveg | magyar |
A Fővárosi Általános Iskolai Alkalmazói Verseny feladatai (megoldással és értékeléssel együtt) | 5—8 | szöveg | magyar |
Abonyi-Tóth Andor (2012): A multimédia-alkalmazások elemei: a hangok | 5—8 | szöveg | magyar |
Az OpenShot videószerkesztő használata | 5—8 | videó | magyar |
Korán Imréné, Varga Mariann, Abonyi-Tóth Andor (2012): A multimédia-alkalmazások elemei: a videók | 5—8 | szöveg | magyar |
Online kommunikáció
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Mire figyelj az Instagram használata során? És milyen hibákat ne kövess el? | 9—11 | szöveg | magyar |
Az én jólétem és a tiéd: A tisztelet... nálam kezdődik! | 9—11 | szöveg | magyar |
Digitális identitás blog | 9—11 | szöveg | magyar |
Így válthatja le igazolványainkat egy okostelefon | 9—11 | szöveg | magyar |
Digitális személyiség, digitális identitás és digitális lábnyom | 9—11 | szöveg | magyar |
Sáringer Viktória: Mi az a cyberbullying és mit tehetünk, ha gyermekünk is áldozatául esik? | 9—11 | szöveg | magyar |
Microsoft Teams a gyakorlatban | 7—8 | szöveg | magyar |
Google tanterem használata | 7—8 | szöveg | magyar |
Személyes adataink eltávolítása a Google-ról | 7—8 | szöveg | magyar |
A Facebook fiók végleges törlése | 7—8 | szöveg | magyar |
Mire figyelj az Instagram használata során? És milyen hibákat ne kövess el? | 7—8 | szöveg | magyar |
ECDL példatár: Online kommunikáció | 7—8 | szöveg | magyar |
Cyberbullying vagy internetes zaklatás | 9—11 | szöveg | magyar |
Publikálás a világhálón
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Abonyi-Tóth Andor: A weblapkészítés technikája (HTML5, CSS3) és ergonómiája | 9—10 | szöveg | magyar |
Mi az a CMS? Előnyök és hátrányok. Melyik CMS-t válaszd? | 9—10 | szöveg | magyar |
Tusnádi István: Reszponzív weboldal készítés legfontosabb tudnivalók | 9—10 | szöveg | magyar |
HTML és CSS - jegyzetek, mintapéldák, gyakorló feladatok | 9—10 | szöveg | magyar |
Számítógépes grafika
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Nagy Norbert, Abonyi-Tóth Andor: Vektorgrafika a gyakorlatban | 9—10 | szöveg | magyar |
Kisantal Tibor Inkscape – Vektrografika mindenkinek | 9—10 | szöveg | magyar |
Sulinet Tudásbázis: GIMP alapok, az ablakok és eszköztárak bemutatása, képek betöltése, mentése | 9—10 | szöveg | magyar |
Vektorgrafika Neked – videó feladatgyűjtemény | 9—10 | videó | magyar |
Szövegszerkesztés
Táblázatkezelés
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
ECDL vizsgapéldatár: Táblázatkezelés Syllabus 6.0 | 8 | szöveg | magyar |
ECDL megoldások – Táblázatkezelés | 8 | szöveg | magyar |
Nyesőné Marton Mária: Számítógépes adatfeldolgozás | 9—11 | szöveg | magyar |
LCZ video: Excel - Alapok [magyar nyelvű oktatóvideó] | 9—11 | videó | magyar |
Szalayné Tahy Zsuzsa: Feladatgyűjtemény a táblázatkezeléshez | 9—11 | szöveg | magyar |
Molnár Katalin: Tehetséggondozás az informatikában – Táblázatkezelés | 9—11 | szöveg | magyar |
Grafikonok készítése konkrét feladatok kapcsán | 9—11 | szöveg | magyar |
Sulinet Tudásbázis - Adattáblák alkalmazása | 9—11 | szöveg | magyar |
Dr. Szepesné Stiftinger Mária: Informatika 8., Táblázatkezelés | 8 | szöveg | magyar |
Sulinet Tudásbázis - Adattáblák alkalmazása (Linux platform) | 8 | szöveg | magyar |
NKP Okostankönyvek, Informatika 8. - III. Alkalmazói ismeretek | 8 | szöveg | magyar |
Védekezés a digitális világ veszélyei ellen
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Videójáték és mobiltelefonfüggőség | 3—4 | videó | magyar |
Baráti titkok: Kirekesztés az interneten | 3—4 | videó | magyar |
Sosem vagy egyedül! Védekezés az internet veszélyei ellen | 3—4 | videó | magyar |
Van kiút! Védekezés az internetes zaklatás ellen | 3—4 | videó | magyar |
Az internetes zaklatás | 3—4 | videó | magyar |
Netre fel! Biztonságos internetezés gyerekeknek | 3—4 | videó | magyar |
Milyen a biztonságos jelszó? | 3—4 | videó | magyar |
Miért ne osszatok meg fényképeket magatokról az interneten? | 3—4 | videó | magyar |