Linkgyűjtemény a Fizika tantárgy tanításához/tanulásához
Célcsoport: 7-10. évfolyam
rövid leírás
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divízió Digitális Pedagógiai Módszertani Központja olyan, a meglévő digitális tartalmi kínálatot bemutató tudástérkép összeállítását végezte el, amely tantárgyankénti bontásban, azon belül témakörönként csoportosítva tartalmazza azokat az internetes hivatkozásokat, amelyek az adott témakör tanításában/tanulásában segíthetik, élményszerűbbé tehetik a pedagógusok, illetve a tanulni vágyók munkáját.
A kigyűjtött hivatkozások kizárólag olyan célokra mutatnak, amelyek szinte kivétel nélkül térítésmentes felhasználást tesznek lehetővé, de mindenképpen kipróbálhatók térítési díj fizetése nélkül.
A felsorolás tartalmazza azt az információt is, hogy az oldal használatához szükséges-e valamely idegen nyelv ismerete.
A táblázatokban a hivatkozás rövid leírása mellett információt adunk arról is, hogy azok milyen típusú anyagot közvetítenek a felhasználó felé (például: videó, feladatlap, animáció, szimuláció).
A tantárgyak, illetve a témakörök elnevezésében a NAT 2020 szerinti fogalmakat használtuk azokon az évfolyamokon is, amelyeknél még a korábbi tartalmi követelmények szerint folyik az oktatás.
A hivatkozott anyagok használatához a böngészőn, illetve az internetelérésen túl nem szükséges más eszköz, illetve a legtöbb esetben platformfüggetlenül (például tableten is elérhetők) használható.
A hivatkozásokat igyekeztünk úgy összeválogatni, hogy időtállónak bizonyuljanak, de az internet világában zajló gyors változások miatt előfordulhat, hogy egy-egy hivatkozás időközben elérhetetlenné válik.
Örömmel vesszük értesítéseiket, megjegyzéseiket az info@dpmk.hu címen.
részletes ismertető
Gyűjteményünkben a NAT 2020 gimnáziumi kerettanterveihez válogattunk hivatkozásokat. Olyan segédletet kívántunk átnyújtani, ami az új NAT anyagát támogatja olyan szempontból, hogy az könnyebben megérthető, szemléletesebb, élvezetesebb legyen. Ugyanakkor nem éreztük feladatunknak azt, hogy olyan szöveges állományokat ajánljunk, amelyeket az új NAT-hoz készülő tankönyvek amúgy is tárgyalnak. Arra törekedtünk, hogy ezekhez a tankönyvekben meglévő anyagrészekhez adjuk segédleteket, kiegészítéseket, de főként a NAT határain belül. A megjelenő tartalmak különféle típusúak, melyeket külön jelöltünk.
A segédlet összeállításánál a tanulói aktivitást megkövetelő szimulációs programok kerültek az első helyre. Főként két nemzetközileg is ismert programcsomagból válogattunk. Mindkét gyűjteménynek szerencsére már elérhető a magyar nyelvű változata is, így a tanulók ezeket - megfelelő tanári instrukciók mellett - önállóan és élményszerűen használhatják, miközben szinte játszva tanulnak. A programok esetenként több szintűek, és az általuk felhasznált anyag mélysége meghaladhatja a NAT elvárásának a szintjét is. Ilyenkor szükségszerűen szelektálnunk kell.
Kínálatunkban nagy hangsúlyt kaptak a videók is, több különböző típusban. Vannak szinte komplex tanórák, amelyek kiválóan alkalmasak az egyéni tanulásra. Sok oka lehet annak, hogy egy diáknak ilyent ajánlunk: tanórai hiányzás, egyéni korrepetálás, távoktatásra való átállás. Ezek hosszabbak, 20-25 percesek is lehetnek. Sok ajánlott videó alapkísérleteket mutat be, általában néhány percben. Ezeket az alapkísérleteket célszerű a tanórán élőben bemutatni, de itt is számtalan ok lehet, amiért ezek elmaradhatnak. Ilyenkor jól jön, ha legalább videón bemutathatjuk a tanulóknak. Az ajánlott videók gyakran egy adott jelenséget különleges, számunkra elérhetetlen helyszínen mutatnak be pl. súlytalanság, vákuumkamra stb. Végül törekedtünk olyan látványos és egyszerű kísérleti videók beválogatására is, amelyek a diákokat ösztönözhetik arra, hogy ők maguk is végezzenek kísérletet.
Az animációval jelölt tartalmak olyan animált folyamatokat, jelenségek szimulációit, esetleg kisalkalmazásokat tartalmaznak, amelyek az adott jelenséget a diák számára jobban megfigyelhetővé teszik, ezáltal a tanulási folyamatban a megértés is sikeresebb lehet, valamint alkalmas a jelenség elemzésére, akár paraméterezésére, sőt virtuális mérési eljárásokra is.
A videóval jelöltek javarészt a tanulási, megértési folyamatot segítő oktatóvideók vagy oktatófilmek, melyekben mindig megjelenik a címben megjelölt jelenség bemutatása, demonstrálása, magyarázata és gyakran a gyakorlati alkalmazása is. A gyűjteménybe kerültek olyan kísérleti videók, kisfilmek is, melyek csak magát a kísérletet, jelenséget mutatják be, vagy a címben megjelölt jelenséggel kapcsolatos érdekességet ismertetik röviden.
A cikkel jelöltek olyan tartalmakat takarnak, melyek inkább a témakör alapjelenségein túlmutató, de ahhoz kapcsolódó érdekességet írnak le, vagy mutatnak be. Ezek a cikkek alkalmasak lehetnek a differenciálásra, akár az érdeklődési kör szerint, akár a teljesítmény szerint differenciálunk.
A feladattal jelölt linkek az NKP Okostankönyv felületének szabadon használható interaktív feladatai, amelyek a tankönyvi tartalmakhoz lettek kifejlesztve, alkalmasak egyedi tanulásra, gyakorlásra, sőt ellenőrzésre is. Általában teszt- vagy párosító feladatsorokat tartalmaznak, többször elvégezhetőek és segítség is kérhető hozzájuk.
Néhány okostelefonos alkalmazási segédlet, egy-két érdekesség-gyűjtemény és végül néhány feladatsor teszi gyűjteményünket teljessé.