Linkgyűjtemény a Kémia tantárgy tanításához/tanulásához
Célcsoport: 7-10. évfolyam
rövid leírás
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divízió Digitális Pedagógiai Módszertani Központja olyan, a meglévő digitális tartalmi kínálatot bemutató tudástérkép összeállítását végezte el, amely tantárgyankénti bontásban, azon belül témakörönként csoportosítva tartalmazza azokat az internetes hivatkozásokat, amelyek az adott témakör tanításában/tanulásában segíthetik, élményszerűbbé tehetik a pedagógusok, illetve a tanulni vágyók munkáját.
A kigyűjtött hivatkozások kizárólag olyan célokra mutatnak, amelyek szinte kivétel nélkül térítésmentes felhasználást tesznek lehetővé, de mindenképpen kipróbálhatók térítési díj fizetése nélkül.
A felsorolás tartalmazza azt az információt is, hogy az oldal használatához szükséges-e valamely idegen nyelv ismerete.
A táblázatokban a hivatkozás rövid leírása mellett információt adunk arról is, hogy azok milyen típusú anyagot közvetítenek a felhasználó felé (például: videó, feladatlap, animáció, szimuláció).
A tantárgyak, illetve a témakörök elnevezésében a NAT 2020 szerinti fogalmakat használtuk azokon az évfolyamokon is, amelyeknél még a korábbi tartalmi követelmények szerint folyik az oktatás.
A hivatkozott anyagok használatához a böngészőn, illetve az internetelérésen túl nem szükséges más eszköz, illetve a legtöbb esetben platformfüggetlenül (például tableten is elérhetők) használható.
A hivatkozásokat igyekeztünk úgy összeválogatni, hogy időtállónak bizonyuljanak, de az internet világában zajló gyors változások miatt előfordulhat, hogy egy-egy hivatkozás időközben elérhetetlenné válik.
Örömmel vesszük értesítéseiket, megjegyzéseiket az info@dpmk.hu címen.
részletes ismertető
Fontos és előremutató változásokat hozott az új Nemzeti alaptanterv, illetve a hozzá kapcsolódó kerettantervek a kémia tantárgy esetében. Az elmúlt évtizedekben a kémiaoktatás a tudomány logikája szerinti oktatásra rendezkedett be. Ezzel szemben a Naz 2020-ban az alkalmazásközpontúság, a gyakorlatias szemléletű kémiatanulás, ezáltal a tanulói aktivitás került előtérbe.
A kémia tantárgy tananyagmennyisége a Nat 2020-ban és a hozzá kapcsolódó kerettantervekben kimutathatóan csökkent az előző Nat-hoz képest. Bár ezzel párhuzamosan a gimnáziumi óraszám is csökkent a kilencedik évfolyamon, az azonban tény, hogy az elsajátítandó ismeretek mennyiségének csökkenése kimutathatóan meghaladja a heti óraszám változását. Ennek megfelelően több lehetőség jut az időigényesebb tevékenységek tanórába történő beépítésre.
A kémia linkgyűjtemény a fentiek szemléletében került összeállításra. A kémia tantárgy privilégiuma leginkább a kísérletezés lehetősége. Az anyagi világ megismerése kizárólag tankönyvekből nem lehetséges. Sikeres kémiaoktatás rendszeres kísérletezés nélkül nincs. Ezért meg kell teremteni a feltételeit annak, hogy a tanulók rendszeresen lássanak, sőt végezzenek kémiai kísérleteket. A 12–16 éves korosztálynak az érdeklődését a legegyszerűbb kísérletekkel is fent lehet tartani, különösen amennyiben az az ő aktivitásukra épül, valamint egyszerű magyarázat is társul hozzá. Ez utóbbi fokozatosan fejleszti a diákok természettudományos gondolkodásmódját. A linkgyűjtemény ezért nagyon sok tanulókísérleti munkalapot tartalmaz. Ezek olyan kísérletek leírását mutatják be, amelyek többségét egy kevésbé jól felszerelt kémiaszertárral rendelkező iskolában is el lehet végezni.
Természetesen vannak olyan kísérletek, amelyek elvégzésére csak kevés iskolában van lehetőség. A linkek egy része ilyen kísérletek felvételeihez, mások pedig különböző oktatófilmekhez vezetnek.
A linkgyűjtemény emellett számos animációs kisfilmet, szimulációt, illetve online feladatot is tartalmaz. Ezek hatékonyan támogatják a szemléletes tanyagátadást, elősegítik az ismeretek megfelelő szintű elsajátítását.
A kísérleti megfigyeléstől a modellalkotásig
A szén egyszerű szerves vegyületei
Atomok, molekulák és ionok
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Interaktív periódusos rendszer (folyamatosan frissített információkkal, számos nyelven) | 7—8 | interaktív honlap | magyar |
Atom vagy ion? | 7—8 | online feladat | magyar |
Fémek, nemfémek, félfémek | 7—8 | online feladat | magyar |
Kémiai elemek, vegyületek, keverékek | 7—8 | animáció | magyar |
Az elektronszerkezet és a periódusos rendszer | 7—8 | online feladat | magyar |
Az elektronszerkezet jelölése | 7—8 | animáció | magyar |
Az elektronszerkezet | 7—8 | animáció | magyar |
Atomépítés (HTML5-alapú) | 7—8 | szimuláció | magyar |
A kémiai elemek elnevezése | 7—8 | animáció | magyar |
Nevek - vegyjelek | 7—8 | online feladat | magyar |
Az atomok jelölése | 7—8 | online feladat | magyar |
Vegyjel és név | 7—8 | online feladat | magyar |
Vegyjel (játék párban vagy egyedül) | 7—8 | online feladat | magyar |
A vegyjel | 7—8 | animáció | magyar |
Az anyagi halmazok
Az anyagok szerkezete és tulajdonságai
Az életműködések kémiai alapjai
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
A keményítő kimutatása (keményítő, jód, keményítőtartalmú anyagok) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Zsírok és olajok közti különbség | 9—10 | videó | magyar |
Szénhidrátok | 9—10 | videó | magyar |
A szénhidrátok (~20 perc) | 9—10 | videó | magyar |
A fehérjék szerkezete (1982-es oktatófilm) | 9—10 | videó | magyar |
Szénhidrátok, fehérjék, zsírok és olajok | 9—10 | online feladat | magyar |
Fehérjék szerkezete | 9—10 | animáció | magyar |
Elemek és szervetlen vegyületeik
Kémia a mindennapokban
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Vízkeménység (szappan habzása, vízlágyítás, vízkőoldás) | 7—8 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
A hipó és a sósav reakciója | 7—8 | videó | magyar |
Mészégetés (narráció nélkül, magyar felirattal) | 7—8 | videó | magyar |
A pilisi mész (50 perc) | 7—8 | videó | magyar |
E-számok (E-szám kereső honlap, megmutatja a vegyületek legfontosabb sajátságait) | 7—8 | interaktív honlap | magyar |
Adszorpció - kísérletek aktív szénnel (színtelenítés, ammóniagáz megkötése | 7—8 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Műanyag: áldás és átok | 7—8 | animáció | magyar |
E-számok | 7—8 | videó | magyar |
Kémia a természetben
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Téli szmog | 7—8 | online feladat | magyar |
Levegőszennyezés | 7—8 | online feladat | magyar |
Levegőszennyezés | 7—8 | online feladat | magyar |
A környezetre ártalmas vagy sem? | 7—8 | online feladat | magyar |
Az ökológiai lábnyom számítása | 7—8 | interaktív honlap | magyar |
A savas eső hatása a növényzetre | 7—8 | videó | magyar |
Az üvegházhatás (JAVA-alapú, jelenben, 1750-ben, jégkorszakban) | 7—8 | szimuláció | magyar |
A savas eső keletkezésének modellezése (narráció nélküli, feliratozott videó) | 7—8 | videó | magyar |
Energiaforrások - légszennyezés - környezetvédelem | 7—8 | online feladat | magyar |
Kémia az ipari termelésben és a mindennapokban
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Háztartási tisztítószerek (kémhatás, vízkőoldás, színtelenítő hatás) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Szikes talaj, szappanfőzés! | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Karbamidgyanta előállítása | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Műanyagok vizsgálata (a feladatlapon tévesen szerepel a cím) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Hogyan készül és hogyan működik a szappan? (sajnos végig szappanmolekulát említ) | 9—10 | animáció | magyar |
A táplálékpiramis | 9—10 | animáció | magyar |
Szappanfőzés növényi olajból | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
A kőolaj | 9—10 | animáció | magyar |
Polimergélek (a polimergélek és a víz kapcsolata) | 9—10 | animáció | magyar |
Kémiai átalakulások
Kémiai reakciók
Környezeti kémia és környezetvédelem
Cím | Évfolyam | Tartalomtípus | Nyelv |
---|---|---|---|
Miből áll a levegő? Ismerd meg a földi légkör összetételét! | 9—10 | animáció | magyar |
A természetes vizek összetétele | 9—10 | animáció | magyar |
Vízvizsgálat (csapvíz és természetes víz vizsgálata) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Ásványvíz, gyógyvíz termálvíz | 9—10 | animáció | magyar |
A humusztartalom és a kémhatás vizsgálata (talajtani vizsgálatok) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Vizsgáld a talaj vas- és nitráttartalmát! (talajtani vizsgálatok) | 9—10 | tanulókísérleti munkalap | magyar |
Az ökológiai lábnyom | 9—10 | animáció | magyar |
Miért nem váltunk 100%-ban megújuló energiára? | 9—10 | animáció | magyar |
Energiafajták átalakítása (HTML5-alapú) | 9—10 | szimuláció | magyar |