Lovagi játékok
Célcsoport: 3-4. évfolyam
rövid leírás
A kisdiákok a lovagkorban kalandozva szereznek új ismereteket, fejlesztik képességeiket. A tevékenységközpontú projekt nemcsak élményszerű, hanem célszerű is, hiszen az aktivitáson keresztül megteremti a tanuláshoz szükséges motivációs bázist.
részletes ismertető
A kisdiákok olvasásórákon ismerkednek a Mátyás királyról szóló történetekkel, mondákkal. A színes szövegek – amellett, hogy a gyermekek fantáziáját, kreativitását megmozgatják –, segítik a mesei, csodás elemek és valós tények közti különbség felfedezését. Betekintést nyújtanak Mátyás király korának mindennapjaiba, az akkori szokásokba, hagyományokba. A gyerekek képzeletbeli utazással megismerhetik a királyi udvart, annak jellegzetes szereplőit, egy-egy szimbólumát. A szereplők megelevenednek, a diákok elkészíthetik a saját váruk modelljét, az udvar alakjait, a csoport címerét. A gyerekek az átélt kalandjaikról krónikában számolnak be. A krónikások már nem lúdtollal, pergamenen örökítik meg az eseményeket, mint elődeik, hanem élnek a modern technika lehetőségeivel, IKT-eszközöket használnak, új alkalmazásokkal ismerkednek munkájuk során. Élményeiket így messzi földön is megismerhetik, tudásukat, kalandjaikat megoszthatják másokkal. Miután a próbákat kiállták, maguk is lovaggá válhatnak Mátyás király udvarában.
Tartalmi követelmények
Olvasás 3.: Olvasás, az írott szöveg megértése
Ének 3.: Zenei reprodukció – éneklés; Zenei befogadás – zenehallgatás;
Fogalmazás 3. : Szövegalkotási gyakorlatok;
Technika 3. : Tárgyi kultúra, technológiák, tervezés;
Vizuális kultúra 3. : Kifejezés, képzőművészet; Természeti, épített és képzeletbeli tájak, helyek;
Testnevelés 3. : Természetes mozgásformák az alternatív és szabadidős mozgásrendszerekben;
(Az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján)
Tanulási célok/tanulási eredmények
- digitális kompetencia: kreativitás, információk keresése és értékelése;
- anyanyelvi kommunikáció: szóbeli - és írásbeli kommunikáció, együttműködés; olvasás, az írott szöveg megértése; a képzelet,az önkifejezés aktivizálása különböző szövegformák megismerésével és az írásbeli szövegalkotás képességének továbbfejlesztésével;
- társas és multikulturális készségek: megfelelő és eredményes együttműködés másokkal; a csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben;
- kreativitás és innováció;
- tapasztalatszerzés a tárgyak, modellek készítéséhez felhasznált anyagokról, eszközökről, technológiákról;
- vizuális kifejezőképesség fejlesztése;
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés: Hogyan keletkeznek a mesék?
Projektszintű kérdések:
- Hogyan mutatnátok be saját osztályközösségetek legjobb tulajdonságait, erőségeit?
- Milyennek ismerted meg Mátyás királyt az olvasott történetek alapján?
- Hogyan képzeled el a királyi udvar jellegzetes szereplőit?
Tartalmi kérdések:
- Kik élnek a királyi várban?
- Mi a különbség mese és monda között?
- Mi az a címer?
- Kik voltak a lovagok?
A részletes projekttervet lásd a letölthető fájlok között.