Márton-napi hagyományaink
Célcsoport: 1-4. évfolyam
rövid leírás
A Márton-napi hagyományokat, szokásokat feldolgozó, digitális eszközökkel támogatott oktatási projekt.
részletes ismertető
A projekt célja, hogy a diákokkal minél több választható tevékenységen keresztül dolgozzuk fel a Márton-nappal kapcsolatos hagyományokat, szokásokat, hiedelmeket. A digitáliskompetencia-fejlesztésre épülő feladatok mellett fontos szempont volt a környezettudatos gondolkodásra nevelés, valamint az együttműködési készség fejlesztése. A projekt első szakaszában Szent Márton életének eseményeit dolgozzuk fel a dramatikus és vizuális nevelés eszközeivel, majd a népi hagyományokkal foglalkozunk, népi gyermekjátékok megismerésén keresztül. Ezt követően digitális receptkönyvet készítünk libás receptekből. Végül a három nap során tanultakat egy műsorban összegezzük, illetve értékeljük a hét eredményeit. A projektbemutató egy családi ünnep keretében zajlik, ahol lehetőséget adunk a szülőknek, iskolatársaknak, hogy megtekintsék a projektünk produktumait, megismerkedjenek a hét tevékenységeivel.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek
A projekt során építünk a tanulók előzetes ismereteire, amelyet az óvodából és az alsóbb évfolyamokról hoztak magukkal (dalocskák, mondókák, népi játékok). Olvasás- és íráskészség alapfeltétel, bizonyos informatikai alapismeretek is szükségesek. Fontos a fantázia, kreativitás, manipulációs készség. Együttműködés, logikus gondolkodás és kitartás is kell a munkához. Jó, ha ismerik a kooperatív feladatmegoldó technikát a gyerekek, de ha nem, akkor lehetőség van arra, hogy a projekt során megtanulják.
Tartalmi követelmények
A Nemzeti alaptanterv alapján:
- Szövegértés, a szövegfeldolgozás alapjainak erősítése, mélyítése
- Matematikai ismeretek, a logikai gondolkodás fejlesztése
- A hagyományőrzés és hagyománytisztelet fontosságának elfogadtatása
- Környezettudatosság, fenntarthatóság fogalmának megismerése, lehetőségek felmérése
- Önismeret
- Digitális kompetencia (információ keresése, gyűjtése, informatikai eszközök használata) fejlesztése
- Az alkalmazott programok eredményes megismerése, használata
- Táblázatok értékeinek leolvasása, elemzése
- Hagyományaink megismerése és élővé tétele
Tanulási célok/Tanulási eredmények
- Különböző olvasási technikák gyakorlása
- Együttműködés, kommunikáció, közös alkotás létrehozása
- Memória- és szókincsfejlesztés
- Logikai gondolkodás fejlesztése
- Önálló tanulás előkészítése
- Kooperáció, kommunikáció gyakorlása
- Önértékelés fejlesztése
- A különböző munkaformák alkalmazása, begyakorlása
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés:
Miért fontosak a hagyományok?
Projektszintű kérdés:
Mit tudunk Szent Márton életéről?
Milyen hagyományok kapcsolódnak a Márton-naphoz?
Tartalmi kérdések:
Ki volt Szent Márton? Miért tiszteljük?
Milyen közmondások kapcsolhatók a Márton-naphoz?
Melyik állat kapcsolható e naphoz?
Milyen mondókák, dalocskák szólnak erről az állatról?
Értékelés
Gondolattérképpel vezetjük be a témát, amely motiváló hatással is bír. A központi, kiinduló fogalom a „szent”, amely megmozgatja a gyerekek fantáziáját és elvezet bennünket a kívánt területre.
A feladatokhoz ellenőrző listát készítünk, amelyet a tanulók rögtön az indulásnál kezükbe kapnak, hogy maguk is követni tudják a projekt menetét. Az elvégzett részfeladatokat kipipálhatják, látják, mit végeztek már el és még mi vár rájuk a munka során. Ellenőrző lista készül a receptkönyvhöz és a plakát készítéséhez is.
Az áttekintő táblázatok segítik a tanulókat, csoportokat a pontos végrehajtásban, abban, hogy ne térjenek el a kijelölt úttól. A táblázatok segítségével a gyerekek biztosan tudják, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venniük az egyes feladatok megoldás során. Az áttekintő táblázatot a munka megkezdése előtt kell odaadni a tanulóknak. Áttekintő táblázatot adunk a képek, receptek gyűjtéséhez, a plakát, a makett és a receptkönyv készítéséhez.
Az elkészített produktumok (tablók, makett, plakát, előadás) értékelését csoportos beszélgetéseken tegyük meg, ahol minden csoportnak lehetősége nyílik arra, hogy bemutassa a munkáját, a többieknek pedig arra, hogy konstruktív véleményt fogalmazzanak meg.
Az értékelőlapokon értékelhetik a tanulók önmagukat vagy éppen a csoportjuk munkáját. A helyes önértékelés kialakulása fontos feltétele a személyiség egészséges fejlődésének.
Ha tanulási naplót készítünk, abba feljegyzés készülhet a feladatok végrehajtásáról. A diákok ezt a projekt alatt végig vezetik. Így folyamatos önértékelést is végeznek, és a pedagógus számára is folyamatos a visszacsatolás a problémákról, nehézségekről, de a pozitívumokról is.
A környezettudatosságra nevelés érdekében, amennyiben lehetőségünk van rá, a listákat ne nyomtassuk ki, hanem digitálisan töltessük ki a gyerekekkel!
Eszközök
Technológia – hardver:
tanulói laptopok, digitális tábla, projektor, tanári számítógép
Technológia – szoftver:
Microsoft Word, Paint, PowerPoint
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei:
Nyomtatott források és eszközök:
Nyomtatott feladatlapok a mellékletekből, dobozkák, színes papírok, olló, ragasztó, író- és színező eszközök, csomagolópapír (a projekt megkezdése előtt készítsük elő)