Tájékozódás több forrásból

Célcsoport: 9-12. évfolyam

rövid leírás

A DGYS Digitális káprázatok tananyagainak célja a digitális médiaműveltség (médiaintelligencia) fejlesztése, a digitális eszközökkel támogatott oktatás lehetőségének biztosításával. Az óratervek 2–4 tanórás tematikus egységeket alkotnak, amelyek úgy lettek kialakítva, hogy támogassák ráépülő oktatási projektek megvalósulását.
Az IA Tájékozódás több forrásból témakör célja a tanulók azon képességeinek fejlesztése, amelyek szükségesek ahhoz, hogy tisztában legyenek az információ-és tartalomszolgáltató források megbízhatóságának (igazmondás és torzítás) a problémájával, ismerjék a médiatartalmak és tartalomszolgáltatók hitelessége alapszintű kontrolljának eszközeit, ismerjék a tényellenőrzés (fact checking) alapvető módszereit, valamint ismerjék fel a bizonyítékokon alapuló érvelést. 

részletes ismertető

A három Digitális Káprázatok tanóra tartalma

A három foglalkozás a saját médiahasználathoz kapcsolódó élményeken, a hozzáférés és a médiaszöveg-alkotás kompetenciáit fejlesztő tevékenységekkel indítva juttatja el a tanulókat a médiarendszer működése egyik fontos jellemzőjének az értelmezéséhez, amely szoros kapcsolatban van azzal a kérdéssel, hogy miért fontos a média pluralitása (és az miért fenyegeti állandó veszély). A foglalkozásban fontos szerep jut az online platformok új technikáinak (algoritmusok és információs szűrőbuborék) is.
Az első órán a több forrásból való tájékozódás, tények és elfogultságok vizsgálata a téma, a második óra szól a személyre szabott információáramlás jelenségeiről és az információs szűrőbuborékról. A harmadik tanóra előkészíti az önálló kutatómunkát a több forrásból származó információ feldolgozásához.

A bevezető Digitális Káprázatok tananyag három tanórájára épülő, választható projektfeladat-típusok

A témakörhöz kapcsolódóan egy A) és egy B) megoldást ajánlunk, egy kutatási és egy kreatív feladatot. A három szakmai bevezető óra után két tanóra ajánlott a projektmunkák elkészítésére, és további egy a bemutatóra, megbeszélésre.

A) Kutatás - esettanulmány: a csoport közösen kiválaszt egy aktuális, sokakat foglalkoztató, a médiában zajló eseményt. Összegyűjtik a fellelhető forrásokat, követik az esemény útját a médiában. A közösen összeállított forrásgyűjteményből önálló esszét írnak / prezentációt készítenek, amelyben az esemény médiareprezentációját mutatják be.

Tevékenységek:

  • aktuális médiaesemény kiválasztása
  • anyaggyűjtés, források kiválasztása, csoportosítása
  • esszéírás / prezentációkészítés (2-3 oldal, 6-8 dia)

B) Kreatív: Prezentáció vagy kisfilm (vlog) készítése az információs szűrőbuborék fogalmáról, a szűrőbuborékból kitörés lehetőségeiről.

Tevékenységek:

  • A tanuló (vagy csoport) kiválasztja, melyik kategória (böngésző-beállítások, személyes adatok védelme, online kapcsolatok) szakértője lesz, és önálló kutatómunkát végez, hogy elmélyítse a tanácsokkal kapcsolatos tudását. Az ehhez kapcsolódó jegyzeteit is beadja.
  • Ezután elkészíti a prezentációt vagy a vlogot.
  • Prezentáció: minimum 8 dia, Kisfilm: 3–4 perc

Tartalmi követelmények

  • Mozgóképkultúra és médiaismeret: kerettantervi követelmények – A média társadalmi szerepe, használata; Tömegkommunikáció, nyilvánosság, hálózati nyilvánosság; Az új média formái, Médiareprezentáció
  • Magyar nyelv és irodalom: kerettantervi követelmények – Kommunikáció; Szövegalkotás; Nyelv és társadalom: a tömegkommunikáció, valamint az információs társadalom nyelvhasználatra gyakorolt hatásának megfigyelése.

Tanulási célok/tanulási eredmények

  • Interakció digitális technológiákon keresztül.
  • Digitális tartalmak értelmezése, létrehozása.
  • Az új média jelenségeinek megismerése, tudatos, kritikus információfogyasztás.

Szükséges kézségek

Szövegértési és szövegalkotási készségek, a média társadalmi funkcióinak, a sajtóműfajoknak az ismerete.

A tananyag célrendszerét kifejtő készségek

Alapkérdés:

  • Hogyan valósítható meg a pluralitás, a hozzáférés és a tartalom sokszínűsége, az önálló véleménynyilvánítás napjaink médiakörnyezetében?

Projektszintű kérdés:

  • Hogyan hatnak a közösségi média platformok az információ sokszínűségére?

Tartalmi kérdések:

  • Mit jelent a médiapluralitás fogalma?
  • Hogyan kapcsolódik ehhez a személyre szabott információáramlás, az információs szűrőbuborék – jelenség?
  • Hogyan függ össze mindez az információs kapuőrök háttérbe szorulásával, a felhasználó szűrő szerepének növekedésével?

Értékelés

A projektmunka megkezdése előtt:

  • Mialatt a tanulók a projekten dolgoznak és feladatokat hajtanak végre
  • Részvétel a három bevezető órán, a 3. órán feladott szövegösszehasonlító feladat (részletes leírás az óraterv értékelés részében).
  • TKM táblázat a kutató és kreatív projektfeladat elvégzéséhez
  • Értékelőlista:

A) a kutatás elvárt szempontjairól

B) a kreatív feladatban létrehozott produktum tartalmi, formai követelményeiről

A projektmunka befejeztével:

  • csoportmunkát értékelő online kérdőív
  • reflektív beszélgető-kör

A projektfeladat során a diákok csoportban dolgoznak, és a csoport munkáját értékeljük.


A.)    Kutatás: 

  • Kutatás dokumentációja (téma, témaválasztás szempontjai, anyaggyűjtés, vizsgálati szempontok)
  • A kutatómunka eredményének prezentációja (feladatnak megfelelés, terjedelem, elemzési szempontok érvényesülése, alaposság)

B.)    Kreatív:

  • a választott témakörben végzett kutatás eredményei, forgatókönyv készítése (szempontok: fogalmi pontosság, alaposság)
  • az elkészült projektmunka (szempontok: terjedelem, alaposság, kreativitás)
  • Prezentáció: a lájkvadászat eredménye, személyes reflexiók (közös, egész csoportos megbeszélés keretében)

Technológia

BYOD, lehetőség szerint minél több tanulói okoseszköz. A projekt készítéséhez szükség szerint tanulócsoportonként egy laptop vagy asztali számítógép.

A tananyagegységben megjelölt alkalmazások:

Internetes források

Eli Parisier videója