Tankockákkal az eredményes tanulásáért
Célcsoport: 1-13. évfolyam
rövid leírás
Digitális pedagógiai-módszertani csomag
-
a természettudományos megismerés;
-
a szövegértés, illetve a matematikai kompetencia fejlesztésének támogatására.
A LearningApps.org egy webkettes alkalmazás, amely kis, interaktív építőkockák segítségével támogatja a tanulási és tanítási folyamatokat. A már meglévő építőkockák közvetlenül is kapcsolódhatnak tananyagokhoz, illetve a felhasználók saját maguk is készíthetik vagy megváltoztathatják őket. Az oldal célja, hogy az újrafelhasználható építőkockákat összegyűjtése és nyilvánosan bárki rendelkezésére bocsássa. Az építőkockák – eredetileg "Apps", magyarul tankockák – emiatt nem tartalmaznak semmilyen különleges keretet vagy konkrét tanulási helyzetet. A megfelelő tanulási környezetbe ágyazott tankockák interaktivitásukkal, játékos elemeikkel jól támogathatják a tanulók ismeretszerzését is.
részletes ismertető
2015-ben az ország különböző pontjain élő hat mesterpedagógus megalapította a Tankockakört. Mesterprogramukként lefordították a svájci learningapps.org oldalt. A szerkesztőkkel szerződésben és folyamatos kapcsolatban állnak. Zárt Facebook-csoportjuk TankocKApocs néven működik, jelenleg közel 2500 tagja van. 2016-ban elindítottak egy magyar társoldalt kockalapok.hu címmel. A csapat célja a pedagógusok módszertani eszköztárának bővítése, a digitális írástudás fejlesztése, a kooperatív tanulás segítése. A Tankockakör természettudományos tárgyakat tanító kollégáinak munkáiból összeállítottak egy projektet, amely sikeresen szerepelt a 2017-es debreceni nemzetközi Science on Stage fesztiválon.
A tankockák a játék-alapú tanítás-tanulás eszközei. Segítik az ismeretátadást és az ismeretszerzést, fejlesztik a digitális kompetenciákat, az együtt-tanulás élményét nyújtják játékos környezetben. Távoktatásra, formatív értékelésre is alkalmasak. A tanulóknak is lehetőségük van kreatív tartalom előállításra. A tankockák nyilvánossá tehetők, ezáltal mások által is felhasználhatók és átdolgozhatók, így elősegítik a tudásmegosztást is.
Az elkészült tankockák minőségbiztosítási felülvizsgálaton esnek át, illetve tartalmi vagy formai hiba esetén a rendszeren belül lehetőség van felvenni a kapcsolatot a kérdéses tankocka szerzőjével.
Az ingyenes regisztráció után a pedagógus egyszerűen létre tudja hozni osztályait, így lehetőség van célzott feladatküldésre is.
A tankockák létrehozása nagyon egyszerű:
A LearningApps oldaláról elérhető 20 tankockasablon (például: csoportosítás, keresztrejtvény, szókereső, akasztófa) és öt olyan segédeszköz (például: jegyzetfüzet, naptár, szavazás), amit a pedagógusok a mindennapi munkájuk során eredményesen használhatnak. A tankockasablonok nagyban megkönnyítik a tartalom előállítás folyamatát. A már létrehozott tankockák tetszőlegesen módosíthatók, így könnyen létrehozhatók variációk a különböző feladatokhoz. A matematika tanulása/tanítása szempontjából kiemelt figyelmet érdemlő sablonok (Az elnevezésre kattintva egy-egy példát ismerhet meg az érdeklődő az adott sablonra.):
- Akasztófa játék: A hagyományos papír alapú játék megfelelője. Fogalmak felismeréséhez jól hasznosítható játék.
- Csoportba rendezés: A tankockánál választhatunk a 2-3-4 csoportba való rendezés közül. Képeket, szövegeket csoportosíthatunk, mellé magyarázó szövegeket is írhatunk. Az ellenőrzés a csoportosítás végén történik. Lehetőség van a javításra.
- Egyszerű sorbarendezés: A feladatban szereplő képeket rendezhetjük el a felületen fentről lefelé, illetve jobbról balra haladva. Az ellenőrzés a feladat közben és végén is történhet, beállítás szerint.
- Hiányos szöveg: Hiányosan megadott szabályok, befejezésre váró mondatok kerülhetnek a feladatba, vagy egyszerűen csak a képen látható ábrákhoz kérhetünk szöveges választ. Fontos a pontosan, helyesen leírt válasz.
- Hozzárendelés képen: A kép kijelölt elemeihez adhatunk meg válaszlehetőségeket, melyek a diákok rendelnek a kijelölő tüskéhez.
- Hozzárendelés rácson: Az összeillő elemeket kell a helyükre húzni.
- Hozzárendelés táblázatban: A sorok és oszlopok találkozásában is helyes választ kell megtalálni és a helyére tenni.
- Idővonal: Számegyenesként használhatjuk az idővonalat, mennyiségeket helyezhetünk el rajta.
- Keresztrejtvény: A hagyományos rejtvény digitális megfelelője. A kérdéseket megfogalmazhatjuk szöveggel, illusztrálhatjuk képpel is.
- Kiemelés szövegben: Hibás szövegrészek, helyes válaszok kiemelésére használható.
- Kiválasztásos kvíz: Egyetlen helyes válasz kiválasztása a lehetséges válaszok közül.
- Kvíz szövegbevitellel: A tesztfeladatok megoldásához a választ szöveggel kell megadni. Továbblépni csak a helyes válaszok megadásával lehet.
- Legyen Ön is milliomos!: Egyre nehezedő kérdéseket összeállítva összefoglalhatjuk egy óra, vagy akár egy témakör anyagát is.
- Párkereső: Ennél a tankocka típusnál kép-kép, szöveg-kép, szöveg-szöveg, hang-kép, hang-szöveg párokat hozhatunk létre. Az ellenőrzés történhet azonnal a párok kijelölésekor, illetve az összes párosítás elvégzésekor. Itt lehetőség van a találgatásra, a többszöri próbálkozásra.
- Párosító játék: A memóriakártyákhoz hasonló tankockába beágyazható kép, szöveg, hang. A játék menete megegyezik a hagyományos kártyajátékkal, viszont a tartalma tetszőlegesen alakítható. Kereshetők azonos tartalmú párok, de képekhez szövegek, vagy összetartozó szövegrészek. Itt is a próbálkozás közbeni ismeretszerzésen van a hangsúly.
- Rendezés: Csökkenő, illetve növekvő sorba rendezhetjük a felsorolt elemeket. Segítségként lehetőség van a legkisebb és a legnagyobb elem megadására.
- Rövid válasz: A feltett kérdés lehet szöveges, vagy képen megjelenő. A tanulóktól pontos munkát igényel.
- Szókereső: Elrejtett fogalmak után kutathatnak a gyerekek a feladattal.
- Táblázat kitöltő: A sorokhoz és oszlopokhoz illő válaszokat kell pontosan beírni a hiányos mezőbe. Az ellenőrzés lehet azonnali, illetve a feladat befejezésekor.
- Többválasztásos kvíz: Ha a kérdésre több helyes válasz adható, akkor jól használható ez a tankocka.
Az oldal használható regisztráció nélkül is, ilyenkor lehetőség van tantárgyak és témakörök szerint böngészni a meglévő tankockák között.
Pedagógiai-módszertani elemek
A LearningApps.org egy kutatási és fejlesztési projekt eredménye, amelyet a Pädagogische Hochschule Bern munkatársai (Dr. Michael Hielscher, Prof. Dr. Werner Hartmann) dolgoztak ki, együttműködve a Johannes Gutenberg Universität Mainz (Prof. Dr. Franz Rothlauf) és a Hochschule Zittau/Görlitz (Prof. Dr. Christian Wagenknecht) munkatársaival.
Az oldal a tankockák gyűjtésére és megosztására szolgál, ezért a tartalmi kínálat a pedagógusok által létrehozott tankockák számától és minőségétől függ. Az eddigi tapasztalatok alapján a magyar kollégák nagyon lelkesen és egyre nagyobb számban hoznak létre új és változatos tankockákat.
A pedagógusok virtuális osztálytermet hozhatnak létre diákjaik számára. Ebben figyelemmel kísérhetik:
- a tanulók haladását,
- a hibátlanul megoldott tankockákat, a megkezdett, de hibás, vagy félbehagyott feladatokat,
- azt is, ha bele sem kezdett valaki a munkába.
A jó megoldásokról a tanulók is kapnak visszajelzést. A virtuális osztályteremben mappákba rendezve tehetjük áttekinthetővé a tankockákat a tanulók számára.
A tankockákba beágyazható szöveges, képi, hang és videó részletek lehetővé teszik a matematika szemléletes oktatását. A sablonok között több játékot is találunk, amelyek segítenek fenntartani az érdeklődést és növelik a diákok motivációját.
A tankocka sablonok sokfélesége lehetővé teszi, hogy egy-egy új ismeret gyakoroltatását fokozatosan nehezedő és többféle megközelítést biztosító tankockákkal segítsük a diákok számára. Kezdetben a próbálkozáson lehet a hangsúly, majd a sablonok megfelelő sorba rendezésével eljuthatunk a tesztek kitöltéséig is.
Összeállításunkban a különböző korosztályok, illetve tanulási területek részére sorolunk fel példákat, amelyeket a könnyebb tájékozódás érdekében önálló blokkokba szerveztünk.
Az összeállításunk (a teljesség igénye nélkül) példákat mutat arra, hogyan lehet a tankockákkal érdekesebbé, játékosabbá és interaktívabbá tenni az egyes tanulási területeken az oktatást. A tankockák kiegészítésül szolgálhatnak a tapasztalati úton megszerzett információkhoz, az interaktív felület egy újabb gyakorlási lehetőséget adhat a tanulóknak a hagyományos osztálytermi feladatmegoldások mellé.
Az oldalt használó kollégák már egy egyszerű kereséssel is hozzájuthatnak a feldolgozni kívánt témakörrel kapcsolatos tankockákhoz, vagy egy nekik tetsző tankockát néhány kattintással átdolgozhatnak, saját elképzeléseiknek megfelelően, illetve a sablonok segítségével könnyen készíthetnek saját tankockákat is, amelyeket megoszthatnak nyilvános felületükön, ezzel is segítve a kollégák közötti kollaborációt.
Lehetőség van arra is, hogy a saját tankockákból vagy a más által készített tankockákból mappákat hozzunk létre, így könnyen áttekinthetővé válnak a tanév során használandó tankockák.
Mivel a tankockák készítése nagyon egyszerű és nem igényel sok időt, így akár minden órán beépíthetők a tanítási folyamat bármelyik részébe. Nagyon jó lehetőséget nyújtanak a tanórai motivációra, gyakorlásra vagy akár összefoglalásra, ismétlésre is. A tankockák minden típusában van beépített önellenőrző funkció, így a tanuló mindenképp eljut a helyes megoldásig.
A sablonok használatára épülő rendszer módot ad arra is, hogy a tanulók maguk is létrehozzanak tankockákat, így a tartalom-előállításon keresztül tudjanak gyakorolni. A diákok által létrehozott tankockák nem kerülnek be automatikusan a rendszerbe, azokat csak a tanuló pedagógusa tudja az osztály felületén megosztani, így lehetőség van az esetlegesen előforduló hibák korrekciójára is.
Példák: matematika, alsó tagozat
Az alsó tagozatos matematika tanulása során felhasználható tankockák:
- 1–2. évfolyam:
- 3–4. évfolyam:
Példák: környezetismeret
Az alsó tagozatos környezetismeret tantárgy tanulása során felhasználható tankockák.
1–2. évfolyam:
- Az iskola
- Az iskolás gyerek
- Tájékozódás az iskolában és környékén
- Mi van a teremben?
- Anyagok körülöttünk
- Hóban, szélben, napsütésben
- Mi kerül az asztalra
- Élőlények és közösségeik
3–4. évfolyam
- Mennyi időnk van
- Tájékozódás a tágabb térben
- Megtart, ha megtartod
- Miért érdemes takarékoskodni
- Az a szép, akinek a szeme kék?
- Merre megy a hajó?
- Egészség és betegség
- Önismeret és viselkedés
- Vágtat, mint a paripa
- Kertben, mezőn
Példák: matematika, felső tagozat
A felső tagozatos matematika tanulása során felhasználható tankockák:
- 5–6. évfolyam:
- Feladatgenerátorok a természetes számok tanításához: A feladatban szereplő számokat véletlenszerűen generálja, így nincs két azonos feladat többszöri belépés után sem.
(http://LearningApps.org/2091769; http://LearningApps.org/1181495;
http://LearningApps.org/1974680; http://LearningApps.org/2092708;
http://LearningApps.org/2088789; http://LearningApps.org/2088934;
http://LearningApps.org/2092698; http://LearningApps.org/2092608) - Természetes számok
- Mértékegységek
- Törtszámok
- Tizedes törtek
- Síkidomok, sokszögek
- Egész számok
- Testek
- Szögmérés, szögfajták
- Tengelyes tükrözés
- Százalékszámítás
- Helymeghatározás, koordináta-rendszer
- Feladatgenerátorok a természetes számok tanításához: A feladatban szereplő számokat véletlenszerűen generálja, így nincs két azonos feladat többszöri belépés után sem.
- 7–8. évfolyam:
Példák: természettudományok, felső tagozat
A természettudományos tantárgyak felső tagozatos tanulása során felhasználható tankockák:
- Biológia
- Fizika:
- Kémia
Példák: természettudományok, középiskola
A középiskolai természettudományos tantárgyak tanulása során felhasználható tankockák:
- Biológia
- Fizika:
- Egyenes vonalú mozgások – teszt
- Forgómozgás, körmozgás
- Kinematika alapjai – egyenes vonalú mozgások
- Mozgások a naprendszerben
- Rezgőmozgás
- Szabadesés
- Út – idő – sebesség – átlagsebesség
- Ütközések – Teszt
- Kémia
Példák: magyar nyelvű szövegértés, középiskola
A szövegértési feladatok a tanulmányok során a szövegek témájára, szerkezetére, a nyelvi és kommunikációs jellemzőkre irányulnak. Kérhetik a
- szövegben előforduló adatok, megállapítások, érvek, álláspontok azonosítását, értelmezését;
- a szövegbeli utalások hivatkozások szerepének, a szöveg és más információk kapcsolatának értelmezését;
- a szöveg grammatikai, stilisztikai, kommunikációs, műfaji és pragmatikai jellemzőinek azonosítását, a köztük lévő kapcsolat feltárását;
- a szöveg egészének jelentése, jelentésrétegei közötti összefüggések megmutatását;
- a cím és a szöveg kapcsolatának értelmezését; a szöveg tartalmi-logikai gondolatmenetének, szerkezetének vizsgálatát és a felépítés által közvetített jelentés azonosulását; a szöveg visszaépítését: azaz vázlat, összefoglalás stb. készítését a szöveg alapján.
Az érettségi feladatsorok is ezeket a tartalmakat hordozzák, így a tanítás során is célszerű ezekkel a feladatokkal foglalkozni. A LearningApps adta környezet számos lehetőséget kínál a különböző típusú feladatok összeállítására, ezekből sorolunk fel néhányat, jellemzően a magyar nyelv és irodalom, illetve a történelem tantárgyakhoz kapcsolódóan.
Téma felvezetése, felvetése
Problémafelvető videó néhány kérdéssel, ami érzékennyé teheti a tanulót az irodalmi, nyelvi témához.
Új anyag feldolgozása
Például csoportmunkában: a csoportok megkapnak egy-egy szöveget és ahhoz kapcsolódó kérdésekre válaszolnak. A csoportok pedig bemutatják mindazt, amit a kérdésekre válaszoltak
A diákok megkapják a feladatot, amelyben szöveghez kapcsolódó kérdések vannak. Megválaszolják, majd a tanórán ennek megbeszélése történik (fordított osztályterem).
Ismert tartalom feldolgozása
Egy-egy szöveg elolvasása után az eseménysor vagy logikai sorrend megalkotása házi feladatként vagy órai munka keretében.
- Arany János: Toldi
- Európa gazdasága az első világháború után
- Katona József: Bánk Bán (a mű szerkezete)
- Katona József: Bánk Bán (az események sorrendje)
Az olvasott szöveg értelmezését követeli a jelentés meghatározása, az azonosság–különbség viszonylatának gyakorlása is. Valamely megtanult tananyagrész gyakoroltatása akár a tanóra jelentésteremtés fázisában, akár házi feladatként.
- A gyarmati függetlenség
- K. Rowling (koreferencia)
- Színháztípusok jellemzői
Hiányos szövegekben a szavak pótlása: leginkább ellenőrzésre. visszacsatolásra alkalmas feladat, amely az órán elhangzottakra, a megértésre visszajelzés, ám önálló tananyagfeldolgozásra is alkalmas, amennyiben a szöveg nem azonos a feldolgozandóval.
- 1848/49 szabadságharc
- A magyarországi ellenreformáció
- Az 1956-os magyar forradalom.
- Fegyverszüneti egyezmény
- Forradalmi helyszínek 1848-49-ben
- Jelek, nyelvi rétegek (összefoglalás)
- Keresd meg a megfelelő fogalmat!
Játékos feladatok, amelyek színesítik a tanórát, de szövegértést szolgálnak (például: keresztrejtvény, szereplők, tulajdonságok párosítása, akasztófa az irodalmi alkotás neveivel, szókereső szintén az irodalmi alkotáshoz kacsolódó fogalmakkal).
- Mit írna a Blikk a görög istenekről
- Mondatelemzés
- Shakespeare: Rómeó és Júlia
- Umberto Eco: A rózsa neve
Felkészülés az érettségire
A rendelkezésre álló kérdéstípusok lehetőséget adnak akár az érettségi szintű feladatok gyakorlására, összeállítására is.
A források értelemzése és a belőlük levont következtetések alapján kérdések megválaszolása vagy esszé megírása.
Példák: idegen nyelvi szövegértés, középiskola
A szövegértési kompetencia fejlesztését szolgálja a nyelvi logika, a következtetés, az ok–okozati viszonyok felismerése. A különböző típusfeladatok a tanulók otthoni munkája során is alkalmazhatóak, variálhatók a tanórai feladatokkal. Hallott szöveg értésének fejlesztése esetén a képi anyag és a felirat segíti a megértést, a későbbiekben ezek elhagyása után is képes lesz a tanuló a hallott szöveget megérteni, a hozzá kapcsolt szövegértési feladatot megoldani.
Szókincsbővítés
A szövegértés, szövegalkotás alappillére a megfelelő, az adott témakörhöz kapcsolódó szókincs megléte. Tematikus szókincsbővítéssel rendszerezhető tudás szerezhető. A tematikus szókincset gyakoroltató (párosító, csoportosító) interaktív feladatok sokszor önálló szókincsbővítésre is ösztönzik a tanulókat.
- Dos & Don’ts about the Environment
- Films & TV programmes
- Holidays
- Im Restaurant – Warum ist es wichtig, höflich zu sein?
- Kuddelmuddel
- My town
- Possessivartikel finden
- Wie weit bist du jezt?
Mondatszintű gyakorlatok
A nyelvtani összefüggések alkalmazásához a mondatok alkotóelemeinek megértése, elemzése szükséges (pl. egyeztetés, szórend). A későbbi szövegalkotás alappillére a nyelvtanilag helyesen megszerkesztett mondat. A nyelvtani szabályok memorizálásával a tanuló nem szerez használható tudást, a szerkezetek begyakorlása viszont elengedhetetlen. Interaktív formában a tanuló számára élvezetesebbé válik a gyakorlás, később pedig jobban emlékszik a tanultakra.
A nyelvi logika fejlesztése, az ismeretek rendszerezése, csoportosítása elősegíti a tanulók szövegértését. Tanórai feldolgozásuk lehetővé teszi, hogy a tanulók átfogó képet kaphassanak egy adott témáról, és ezzel a későbbi szövegprodukciós feladatok megoldását is pozitívan befolyásolhatjuk.
- Internet pro oder kontra?
- Öltözködéssel kapcsolatos melléknevek
- Perfekt mit ge, ohne ge (igekötős)
- Sprachschulen
Bekezdésszintű gyakorlatok
A tartalom megértésének, a szövegkohéziós eszközök felismerésének igazolására jól használható gyakorlatok a bekezdések, a dialógus-szakaszok sorba rendezése, amely az olvasott szöveg értése érettségi vizsgarésznek is gyakori feladattípusa. A szövegösszekötő elemek felismerése a teljes szöveg megértéséhez, értelmezéséhez nagyban hozzájárul. A dialógusok a beszédkészség fejlesztését is segítik.
- Chicken Licken
- Dialoge im Büro
- Eine Wohnung mieten
- In a restaurant
- Job interview
- Vorstellungsgepräch
Szövegszintű gyakorlatok
A hiányos szöveg kiegészítése (menüből vagy önállóan) már egy begyakorolt és megszerzett tudást feltételez. Ez a komplex feladattípus alkalmas az aktív szókincs előhívására, a nyelvtani szerkezetek felismerésére, valamint az általános megértést gyakorol-tatására. Nyelvhelyességi és szövegértési feladatként is jól használható. Akár tanórai vagy otthoni keretek között is alkalmazható, ha rövidebb szövegek feldolgozása, a nyelvhelyesség fejlesztése, és ezzel a szövegszerűség felismerése, létrehozása a cél.
- Women do not get enough sleep
- Environment Pollution
- Still in love after 77 years
- abc
- Practise: a / some / the
- Beschwerdebrief
- Der Lebenslauf
- Weil, denn oder deshalb
Egy másik szövegértési kompetencia, a hallott szöveg értésének fejlesztésére jól használhatók a hang/film gyakorlatok. A képi anyag és a felirat segíti a megértést, a későbbiekben ezek elhagyása után is képes lesz a tanuló a hallott szöveget megérteni, a hozzá kapcsolt szövegértési feladatot megoldani. Szókincsbővítésre, nyelvtani anyag tanulására egyaránt alkalmas.
Infrastrukturális elemek
Pedagógus számára (osztályonként/csoportonként):
- 1 db interaktív panel (kiváltható interaktív tábla és kivetítő alkalmazásával);
- 1 db tanári laptop/asztali számítógép.
Tanulók számára:
- tanulónként 1 db asztali számítógép/laptop/tablet.
Internetelérés minden eszköz számára, illetve minden eszközön egy, az operációs rendszernek megfelelő böngészőprogram.
Hardverekre vonatkozó műszaki elvárások nem térnek el a felhívás műszaki mellékletében leírtaktól. A terem bútorai (székek, asztalok) legyenek könnyen mozgathatók.
Támogató szolgáltatások
A LearningApps.org oldal használata annyira egyszerű, hogy ennek használatára nem tervezünk külön-álló továbbképzéseket tartani, az elsajátítható tudásanyag megtalálható a kockalapok.hu oldalról kiindulva. Az oldalt használók csatlakozhatnak a TankocKApocs nevű zárt Facebook-csoporthoz, ahol szak-mai, illetve technikai segítségnyújtást kapnak, illetve információkat az aktuális konferenciákról és műhelymunkákról, ahol személyesen is találkozhatnak a Tankockakör mesterpedagógusaival, részt vehetnek az általuk tartott továbbképzéseken. Ez a csoport azért is hasznos, mert itt a kollégák meg tudják osztani egymással tankockáikat, kapcsolatot teremtve egymással, szakmai együttműködést kezdeményezhetnek. Ezeken kívül a Tankockakör mesterpedagógusai előzetes egyeztetés után tudnak jelenléti, illetve online képzéseket tartani. A kockalapok.hu oldal folyamatosan bővülő GYIK felülete a már eddig felmerült kérdésekre és problémákra ad válaszokat, illetve megoldási javaslatokat.
Kapcsolódó dokumentumok, források
A magyar nyelvű társoldal
A zárt Facebook-csoport
Videó a LearningApps.org oldal használatáról
Bemutató a LearningApps.org oldal használatáról
Tankockák (Science on Stage)
Tankockák bemutatása (Inspiráció 2016/3)
Eredeti közzététel:
- Matematika
- Szövegértés
- Természettudományok