Tavaszi szél vizet áraszt

Célcsoport: 5-6. évfolyam

rövid leírás

A projekt az egyik legfontosabb természeti kincsünk, a víz kutatására fókuszál. A diákok a környezet és fenntarthatóság fejlesztési terület részeként megismerik hazánk felszíni és felszín alatti vizeinek jelentőségét, a vízkészletre kifejtett egyéni és társadalmi-gazdasági hatásokat, illetve az azokból adodó problémákat. 

részletes ismertető

A tanulók csoportmunkában feltérképezik hazánk vízkészleteit és erről digitális és hagyományos térképeket készítenek. A csoportok közül az egyik a felszíni vizeinket mutatja be és lehetséges vízitúra útvonalakat készít a térképeken, a másik a felszín alatti vizek közül a gyógyvizeket gyűjti össze és jelöli a térképeken a fürdőhelyeket, a harmadik csoport az ásványvizek lelőhelyeit keresi meg és mutatja be.

Az elkészült ismertetőkből egy online kiadvány készül. Az ismertetők anyagából a vízzel kapcsolatos vetélkedőt készítenek, melyet a Föld napján (április 22-én) iskolatársaikkal játszanak majd el.

Tartalmi követelmények

Kerettantervek az általános iskolák számára, 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 6. melléklete, 5-6. évfolyam alapján.

  • Tájékozódás a valóságban és a térképen (5. osztály)
  • Felszíni és felszín alatti vizek (5. osztály)
  • Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása (5-6.évfolyam)
  • Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés (5-6.évfolyam)
  • Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel (5-6.évfolyam)
  • Arányos mennyiségek (6. évfolyam)
     

Tanulási célok/tanulási eredmények

  • Digitális kompetencia: Hozzáférés az információkhoz eredményes és hatékony módon, az adatok hozzáértő és kritikai értékelése, A saját megértés és tanulási igények nyomon követése.
  • Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal.
  • Feladatok közvetlen felügyelet nélküli meghatározása, rangsorolása és végrehajtása.
  • Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése.
  • Matematikai kompetencia: A mindennapi élet és a matematika közötti gyakorlati kapcsolat meglátása, számolási készség fejlesztése.
  • Természettudományos kompetencia: A hazánk vízrajzáról való átfogó kép kialakítása során a szemléleti térképolvasás fejlesztése.
  • Az érdeklődés felkeltése a közvetlen környezet szépségeinek, értékeinek megismerése és a környezeti problémák iránt.


(Az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján.)
 

A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések

  • Alapkérdés:    Hogyan keletkeznek a kincsek?
  • Projekt-szintű kérdés: Hogyan készítsünk saját térképet? Milyen gyógyvizek találhatók Magyarországon? Milyen Magyarország ásványvíz bázisa? 
  • Tartalmi kérdések: Melyek az ország fő folyói? Hol található hazánkban gyógyfürdő? Melyek a jó ivóvíz tulajdonságai? Melyik folyón lehet vízitúrázni?