3D nyomtatás az általános iskolában
Célcsoport: 2-12. évfolyam
rövid leírás
A 3D nyomtatás együttműködésre, problémamegoldó szemléletmódra és a tudás gyakorlati használatára tanít. Képes absztrakt fogalmakat megfoghatóvá tenni, iskolai felszereléseket pótolni és ezer módon segíteni olyan gyakorlatias, tudományos, technológiai, művészeti és matematikai területekhez kapcsolódó tantárgyak oktatását, amelyek a 21. század munkaadóinak különösen fontos tudást jelentenek majd. Valami megfogható dolgot adunk a gyerekek kezébe, sőt nekik kell azt a számítógépen elő is állítaniuk és megtervezniük.
részletes ismertető
A tematikus terv szerint dolgozók 3D alakzatokat hoznak létre, objektumok helyeznek el a térben, alakítanak át, illetve pozícionálnak. Az összetett ábrák készítése fejleszti a térlátásukat, kreativitásukat.
Az alábbi kompetenciaelemek fejlesztése is jellemzi a terv szerinti tevékenységsort:
- a figyelem, az emlékezet, az észlelések és a gondolkodási műveletek;
- a valóság és a matematika elemi kapcsolatainak továbbépítése;
- szociális kompetencia: alá-, fölérendeltségi viszony elfogadása pár- és csoportmunkában, együttműködés, egymásra figyelés, egyéni felelősség és közös felelősség vállalása;
- analizálás: összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés, osztályokba sorolás, sorba rendezés különféle tulajdonságok szerint;
- rugalmas gondolkodás fejlesztése többféle megoldás keresésével;
- figyelem terjedelmének, tartósságának és összpontosításának növelése;
- logikus, kritikus és konstruktív gondolkodás, összefüggés-felismerő képesség;
- az internetes kommunikáció és a hálózatokban való részvétel képessége;
- információkezelési készségek és szerzői jogok ismeretének fejlesztése;
- az anyanyelv és a szaknyelv, az idegen nyelvi tudás.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
Kompetenciafejlesztés:
Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák:
- kombinatív képesség fejlesztése
- a valóság és a matematika elemi kapcsolatainak továbbépítése
- analizálás: összehasonlítás, azonosítás, megkülönböztetés, osztályokba sorolás, sorba rendezés különféle tulajdonságok szerint
- rugalmas gondolkodás fejlesztése többféle megoldás keresésével
- logikus és kritikus gondolkodás fejlesztése
- a térlátás fejlesztése
Digitális kompetencia:
- új szoftverek megismerése
- információkezelési készségek és szerzői jogok ismerete
- az internetes kommunikáció és a hálózatokban való részvétel képessége
A tanulás tanulása:
- figyelem, emlékezet, észlelések és a gondolkodási műveletek fejlesztése
- az érzékelés pontosságának fejlesztése
- figyelem terjedelmének és tartósságának növelése
- koncentráció fejlesztése, figyelem összpontosítása
- pontos feladatvégzés
- esztétikus kivitelezés
Szociális kompetencia:
- alá-, fölérendeltségi viszony elfogadása pár- és csoportmunkában
- közös munka vállalása, együttműködés, egymásra figyelés, egyéni felelősség és közös felelősség vállalása
- kritikai érzék fejlesztése, megfelelő kommunikációja
- mások munkájának megbecsülése
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
A tanmenetet heti egy órára terveztem – az éves óraszám 36, felhasználva a kerettantervben megadott szabadon tervezhető órakeretből egy órát az informatika tantárgy keretében –, de szakkörként is megvalósítható.
A tervezésnél a negyedik (10–11 éves) évfolyamos korosztály életkori és nyelvi sajátosságait, informatikai tudását vettem alapul. A helyi adottságokat és a mindenkori tanulócsoportot figyelembe véve alkalmazható.
Az elsős beiratkozásnál döntöttek a szülők, hogy ehhez a tagozati formához szeretnének csatlakozni, előzetes tájékozódásuk (tájékoztató, az iskola honlapján látható informatika tagozatos bemutatkozó videó, játékos foglalkozások, egyéb információs források) alapján. Heti két órában – különböző oktató programokon keresztül – ismerkedtünk meg a számítógép használatával. Az első évfolyam második félévében már az Imagine Logo programmal is ismerkedtünk, másodikban pedig a Paint programmal. Harmadik és negyedik évfolyamon elméleti ismereteket, biztonságos internethasználatot, az MS Word és PowerPoint programok használatát tanuljuk.
Az alapszintű felhasználói ismeretekkel rendelkező tanulók gyorsan elsajátítják a 3D alakzatok kezeléséhez szükséges készségeket és nagy élvezettel fognak bele az „alkotásba”.
Tantárgyi kapcsolatok
Matematika:
- nagyságviszonyok
- halmazba rendezés tulajdonságok alapján
- különbségek összehasonlítása
- pótlás egészre
- párhuzamos és merőleges vonalpárok megfigyelése
- vonalzó használata
- pontok, vonalak, síkidomok, testek tulajdonságainak rendszerezése.
Informatika:
- állományok megnyitása, mentése, módosítása
- fájlkiterjesztések és programok kapcsolata
- grafikai objektumok csoportosítása, csoportok bontása
- szoftverek értő használata
- biztonságos internethasználat
Környezetismeret:
- környezetünkben előforduló formák, testek megfigyelése
- közvetlen környezetünk (iskola, udvar, otthon) mérhető tulajdonságai
- mértékegységek, mérés a háztartásban a mindennapokban
- irányok, arányok, térkép
- égtájak, bolygók
Technika és életvitel:
- vonalzó használata
- mérések a mindennapokban
- testek építése
- dobozokból bútorok készítése
- munkadarabok tervezése mérés és modellezés segítségével
- dobókocka-doboz készítése
- mérések egyszerű sütésnél, főzésnél
Vizuális kultúra:
- alakzatok nyírása, rajzolása
- vizuális nyelv használata: pont, vonal, tér, forma
- mozaikkép alkotása
- tárgyak egymáshoz való viszonya
- kör, gömb megjelenítése
- szimmetria
- körülöttünk lévő formavilág megfigyelése, megjelenítése
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A tanulók önértékelése, személyes, illetve csoportos beszélgetések, online értékelés szövegesen. A tanórai értékelés általában érdemjeggyel történik, a kiemelkedő alkotásokat kinyomtatott formában – jutalmul – hazavihetik a tanulók. Szakkörön ez jegy nélkül működhet, illetve csoportmunkában a csapatkapitány szerepét is elnyerheti a jól teljesítő diák.
Tanulói kérdőív (szummatív értékelés) megtalálható a mellékletben.
A tervezés folyamatát folyamatosan segíteni kell. Mágnesként vonzza a gyerekeket alkotásuk produktumként való megjelenítése. Sikerélményt, önbizalmat ad számukra, büszkén dicsekednek saját alkotásukkal, esteleges hibázásukkal szó szerint szembesülhetnek.
A pedagógus munkájának értékelése az alábbi szempontok megvalósításának figyelembe vételével történhet meg. Sikerkritériumok:
- Megtartottam vagy növeltem a tanulók természetes kíváncsiságát.
- Lehetőséget adtam a közvetlen tapasztalatszerzésre, a természettudományos megismerés gyakorlására.
- A memorizálás helyett a megértésre helyeztem a hangsúlyt.
- A gyakorlatban is megismertettem az informatika alkalmazási területeit.
- A tananyag szemlélete és ismeretelemei jellemzően lépést tartanak a modern tudománnyal.
- A mindennapi életben is alkalmazható tudást adtam (fenntarthatóság, környezet- és egészségtudatosság).
- A tanulók gyakorlati tapasztalatokat szereztek az iskolában tanultak kézzelfogható hasznáról.
Eszközigény
Technológia – hardver
Legalább P3-as számítógépek internetkapcsolattal, helyi hálózatba kötve (tanulónként egy-egy gép), 3D nyomató filamenttel (1 db)
Technológia – szoftver
Windows 10, böngészőprogram (Mozilla, Explorer, Microsoft Edge)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Thingiverse : A világ talán legnagyobb 3D modellezői közössége (regisztráció szükséges), különböző témakörökben tölthetünk le alakzatokat, a pedagógusok oktatási célú alkalmazásaiból pedig ötleteket meríthetünk.
Meshmixer: Egy hihetetlenül felhasználóbarát, ingyenes, offline program, rengeteg beépített designelemmel.
Pixologic.com/sculptris: Művészi alkotások létrehozása alkalmas oldal, oktató videókkal segít az elsajátításban.
123D Design: Az 123D Design az AutoDesk ingyenesen letölthető, kifejezetten 3D nyomtatáshoz fejlesztett szoftvere. Olyan szilárdtest-modellező szoftverről van szó, amely alapvető formákra alapozza a 3D tervezést.
Tinkercad: A gyerekekkel is használt program, magyar nyelven is elérhető.