A mi világunk
Célcsoport: 6-6. évfolyam
rövid leírás
A „Mi világunk” (Our world) című, 11 órából álló tematikus terv a nyaralás (Holidays) és szórakozás (Entertainment) témáit és kapcsolódó részeit öleli fel változatos, digitális technológiával támogatott módszertannal.
részletes ismertető
A témakörök feldolgozása színes szemléltető eszközökkel történik, amelyek jó mintául szolgálnak a későbbi tanulói prezentációk számára, illetve olyan motiváló, online feladatokat tartalmaznak, amelyeken a tanulók a Google Classroom-ban megosztott link ismeretében otthon is gyakorolhatnak. A készség- és képességfejlesztés mellett kiemelt szempont az otthoni tanulás tanításának támogatása, valamint a digitális készségfejlesztés. Ennek érdekében olyan tevékenységek is szerepelnek a tanulási folyamatban, mint képeslap-, videószerkesztés, illetve olyan digitális tanulásszervezők használata, mint a gondolattérkép-készítő Popplet vagy a szófelhőkészítő Mentimeter. A tanórákon folyamatosan jelen van a formatív, digitális eszközökkel támogatott értékelés. A tanulók az egyes feladatokat követően, illetve a tanórák végén szóbeli értékelésben részesülnek, és ClassDojo-pontokat is kapnak. Mivel a témakörök feldolgozása erősen a digitális eszközök használatára épül, így az órákon elengedhetetlen a tanulói laptopok/tabletek, a tanár részéről pedig az interaktív tábla és projektor, valamint a megfelelő gyorsaságú internetkapcsolat megléte.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
Fejlesztendő attitűd: a körülöttünk lévő világ és a célnyelvi országok kultúrája iránti érdeklődés felkeltése és a témával kapcsolatos pozitív attitűd kialakítása.
Készségek és képességek fejlesztése:
- Beszédkészség fejlesztése: önálló vélemény, preferencia kifejezése; lakhatással kapcsolatos gondolatok teljes mondatokban történő kifejezése; egyes dolgok, élőlények összehasonlítása; az aktuális időjárás kifejezése, időjárás-előrejelzés; az időjárás szóban történő bemutatása évszakonként.
- Íráskészség fejlesztése: képeslap írása, időjárás-előrejelzések írása; összehasonlító mondatok szabadon történő kiegészítése; összehasonlító mondatok, szövegek létrehozása; egy történet befejezése szabadon, írásban.
- Olvasás utáni szövegértés fejlesztése: saját készítésű képregény olvasása, tanulói kiselőadás szövegének értése és értelmezése, időjárás-előrejelzések megértése, országokról szóló rövidebb leírások értelmezése, „világrekordok” kvízben való értelmezése.
- Hallás utáni szövegértés fejlesztése: dalszöveg kiegészítése; videók alapján igaz/hamis válaszok, egymáshoz rendelések és kiegészítendő feladatok megoldása; hallás utáni kiejtés és artikuláció gyakorlása.
- Kiejtés fejlesztése: a szótanulást követő fázisban, repetitív módon; nyelvtörők, dalok segítségével.
- Digitális készségek fejlesztése: A saját készítésű Wordwall-, LearningApps-, Quizlet-feladatok lehetővé teszik, hogy a tanulók motiváló módon, online feladatokon keresztül gyakoroljanak. Pl. Popplet-gondolattérkép elkészítése online; digitális kilépőkártyák létrehozása és alkalmazása; a Toontastic-videó elkészítése (videószerkesztési ismeretek fejlesztése); az iTools interaktív tankönyv funkcióinak effektív használata (pl. Spotlight). A tanári és a tanulói interaktív prezentációk a színes, digitális szemléltetést propagálják a diákok körében.
- Együttműködés és szociális készségek fejlesztése: produktum elkészítését igénylő csoportmunkák által (képeslap megírása és grafikai kivitelezése; Toontastic-videó elkészítése; Popplet-gondolattérkép rajzolása); páros munkaformában történő feladatvégzés segítségével.
- Kreativitás fejlesztése: Kreatív tanulói kiselődásokkal és saját készítésű feladatokkal motiválom a tanulóimat, hogy bátran készítsenek saját kiselőadást vagy feladat keretében vállalják a Quizlet-wordbank bővítését (a tanórákon az általam készített Quizlet-szólistákat használtuk). A kreatív gondolkodást és írást fejlesztjük a képeslapok elkészítésével, a PearDeck-rajzokkal, a Popplet-gondolattérkép egyedi kivitelezésével és a videó szerkesztésével.
- Önreflexió és kritikai gondolkodás fejlesztése: a tanulók munkájának komplex értékelése a tanórák végén; a tanulók saját önértékelése a tanórák végén; digitális formátumú kilépőkártyák alkalmazása az órák hatékonyságának növelésére (Google-kérdőív, Mentimeter). Az önreflexiót és kritikai gondolkodást fejleszti a tanulói kiselőadást tartó diák önreflexiója, illetve társai konstruktív reflexiói a prezentáció végén.
- Logikai gondolkodás fejlesztése: közös Popplet-gondolattérkép készítése, Mentimeter-szófelhő létrehozása a ráhangolódás szakaszában; saját készítésű online memóriakártyával történő játék; szövegek logikus felépítésének gyakorlása, logikus történetvezetés követése a videóban.
- A tanulók esztétikai-művészeti tudatosságának és kifejezőkészségének fejlesztése: minél átláthatóbb és különlegesebb rajzok készítése PearDecken, közös videókészítés a Toontastic 3D-ben; szófelhők, gondolattérképek és képeslapok esztétikus, átlátható módon történő megszerkesztése és megjelenítése.
- Otthoni, önálló tanulás támogatása: kutatómunkát igénylő, digitális készségeket is fejlesztő házi feladat kijelölése; a tanórákon használt saját készítésű feladatok, prezentációk és videók (Wordwall, LearningApps, Quizlet, PearDeck, StoryboardThat, Toontastic, Prezi stb.) Google Classroomban való megjelenítése. Ez lehetővé teszi, hogy a diákok otthon is játékos formában tudjanak gyakorolni és foglalkozni az angol nyelvvel.
Tanítandó ismeretek:
- Szókincs: természeti képződmények, ember által alkotott építmények, az Egyesült Királyság, időjárási tényezők, égtájak, választékos melléknevek, állatok, tulajdonságok.
- Nyelvtan: a kiterjedésekre vonatkozó kérdések, a melléknév fokozása, az as…as összehasonlító szerkezet.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
A Mi világunk (Our world) tanulási-tanítási egység a Nyaralás (Holidays) és Szórakozás (Entertainment) témakörök között helyezkedik el.
A Holidays témakörben megismerkedtünk néhány közlekedési eszközzel, az utazásnál szükséges tárgyakkal, képeslapokat olvastunk és egészítettünk ki.
Az Our world témakörben folytatjuk utazásunkat, ezúttal azonban globálisan, a körülöttünk lévő világot ismerjük meg. A témakör szókincsében visszacsatol az előző témakörben tanult szavak és kifejezések ismeretére, tovább bővítve azt. Az Our world témakör szerepe jelentős: 7. évfolyamban ismerkednek meg először a tanulók a földrajz tantárggyal, így a 6. évfolyamos játékos barangolásunk a világban tökéletesen előkészíti a tantárgy jövőbeli fogadtatását.
Tantárgyi kapcsolatok
Természetismeret/földrajz, informatika, matematika, ének-zene, vizuális kultúra, magyar nyelv, technika
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A tanulók értékelése minden órán folyamatosan jelen van: a diákjaim minden órán lehetőséget kapnak ClassDojo-pontok gyűjtésére, amelyek minden 50. pont megszerzését követően egy jeles (5) érdemjegyet jelentenek a tanulók számára. Mivel csoportjaimban rendkívül vegyes képességű tanulókkal dolgozom együtt, így a feladatok megoldását követő értékelésnél figyelembe veszem a tanulók aktivitását, és ennek megfelelően a nagyobb hibaszázalékkal dolgozó tanulóim is pontokban részesülnek, ami rendkívül motiváló hatással van a gyerekekre.
A témakörben mindig lehetőséget biztosítok tanulói kiselőadások tartására, az alapos felkészülést jeles (5) érdemjeggyel szoktam értékelni. A kiselőadások végén a tanulók először emotikonnal jelzik, mennyire tetszett nekik társuk előadása – ez PearDeck-bővítmény esetén tableten is történhet –, ezt követően az előadó szóban értékeli az elvégzett munka minőségét, megosztja társaival, hogy a kiselőadás tervezése és szervezése során milyen nehézségekbe ütközött. Az önértékelést a társak rövid értékelésével folytatjuk, először a kiselőadás pozitív pontjaira fókuszálva. Ezt követően én értékelem a tanuló kiselőadását annak pozitív elemeit szem előtt tartva, illetve kijelölöm a lehetséges fejlődési irányt.
A tanulási egység több, kooperatív csoportmunkában elvégezhető produktum elkészítésére ad lehetőséget: a tanulók képeslapot készítenek egy online felületen, valamint videós befejezést készítenek egy tankönyvi történethez. A tanulási folyamat végén a tanulók reflektálnak saját tanulási folyamataikra, ez történhet szóban és digitális formában, pl. Google-űrlap segítségével, ami időt biztosít a tanulóknak arra, hogy pontosan átgondolják, milyen erősségekkel rendelkeztek a tanulási folyamat során és melyek azok a területek, ahol fejlődni szeretnének. Google-űrlap használata esetén tökéletes lehet a befejezetlen mondatok alkalmazása, amelyeket a tanulóknak kell kiegészíteniük.
A tanulók kreatív folyamatban való proaktív részvételét rendszerint jeles (5) vagy jó (4) érdemjeggyel jutalmazom. A munkafolyamatban részt vevő, kevésbé aktív tanulókat általában ClassDojo-pontokkal értékelem.
A témakört a tanulási egység végén egy online témazáró dolgozattal zárjuk, amellyel felmérem, hogy a tanuló kellőképpen elsajátította-e a témakör ismereteit, ezeket megfelelően tudja-e alkalmazni a gyakorlatban, képességei és készségei az elvárt fejlesztési céloknak megfelelően alakultak-e az egység során.
Eszközigény
Technológia – hardver
1. óra: tanári laptop, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok vagy tabletek, hangszórók, internetkapcsolat.
2. óra: tanári laptop, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok vagy tabletek, hangszórók, internetkapcsolat.
3. óra: tanári laptop, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok vagy tabletek, hangszórók, internetkapcsolat, Oxford iTools (Project).
4. óra: tanulói laptopok, tanári laptop, hangszóró, projektor, interaktív tábla, internetkapcsolat.
5. óra: tanulói laptopok, tanári laptop, projektor, interaktív tábla.
6. óra: tanári laptop, interaktív tábla, tanulói laptopok, internetkapcsolat.
7. óra: tanári laptop, interaktív tábla, tanulói laptopok, internetkapcsolat.
8. óra: tanári laptop, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok vagy tabletek, hangszórók, internetkapcsolat.
9. óra: tanári laptop, interaktív tábla, projektor, tanulói laptopok, hangszóró, internetkapcsolat.
10. óra: tanári laptop, interaktív tábla, projektor, tanulói laptopok vagy tabletek, internetkapcsolat.
11. óra: tanári laptop, interaktív tábla, projektor, tanulói laptopok, fülhallgatók, internetkapcsolat.
Technológia – szoftver
1. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
2. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
3. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
4. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
5. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
6. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
7. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
8. óra: internetes böngészőprogram, videólejátszó program, Oxford iTools (Project), Toontastic (alkalmazás), Flow!Works.
9. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player, Oxford iTools (Project).
10. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
11. óra: internetes böngészőprogram, Adobe Flash Player.
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
1. óra
- PowerPoint-bemutató: Lesson 74 – My country
- PowerPoint-bemutatóhoz sablon: Vintage Geography
- Wordwall – online ötletbörze: Cities, towns and villages
- PearDeck; PearDeck / Join a Session
- LearningApps – memóriajáték: My country (Places in my country)
- LearningApps – keresztrejtvény: My country (My country – crossword)
- Wordwall – szerencsekerék: My home
- Kahoot!-kvíz: My country
- ClassDojo
2. óra
- Wordwall-feladat: A UK országai
- Képregénykészítő online felület: StoryboardThat
- LearningApps-feladat – becslés: How long/high/wide/deep…?
- LearningApps-feladat: Helyek az Egyesült Királyságban
- Interaktív térkép
- YouTube-videó: Wheels On The Bus Go Round And Round Song
- Tanulói prezentáció: The UK
- PearDeck
- Wordwall-feladat: Kontinensek
- ClassDojo
- Mentimeter
3. óra
- World Weather Information Service
- British Council – Nyelvtörő: Whether the weather
- iSLcollective (PowerPoint-bemutató): Időjárás
- YouTube-videó: The Weather Song
- Quizlet: szókártyák és feladatok – The Weather
- Wordwall – Anagramma: Places and weather
- Wordwall – időjárás – kiegészítős feladat: Weather
- Időjárás-előrejelzést készítő alkalmazás: Crickweb
- ClassDojo
4. óra
- Házi feladat: Crickweb
- Mentimeter (szófelhő)
- TurtleDiary: Seasons – Weather Game
- YouTube-videó: Égtájak
- Párosítós feladat
- Játék: Égtájak
- Európa-térkép
- Wordwall-feladat: South or North?
- Wordwall: Beszélgetős kártyák
- ClassDojo
5. óra
- Wordwall-feladat: South or North?
- Interaktív PowerPoint-bemutató: Lesson 88 Comparison
- PearDeck
- ClassDojo
- LearningApps – párosítós feladat
- LearningApps – kiegészítendő feladat
6. óra
- Prezi: Great places in the world
- Wordwall – anagramma: Good Synonyms
- LearningApps-feladat: A postcard
- Lucidpress
- Google belépési adatok
- ClassDojo
- Mentimeter
7. óra
- ClassDojo
- Wordwall – ellentétes jelentésű melléknevek: Opposites
- GamesToLearnEnglish: Comparatives
- Wordwall – képfelismerő kvíz: Record breakers
- Kvíz: Comparatives and Superlatives
- Wordwall – nyelvtani kvíz: Comparative and superlative forms
- Wordwall – szótő, középfok, felsőfok: Root words, comparative and superlative forms
- Quizlet: The most… (speaking cards)
8. óra
- Google Diák: Let’s go camping!
- Google Drive
- Mentimeter – tanulói (beléptető) felület
- Mentimeter – tanári (szerkeszthető) felület
9. óra
- YouTube-videó: Lenka – Everything At Once
- YouTube-videó – Doodle-verzió: Everything at Once by Lenka
- Wordwall – repülőgépes feladat: As cold as ice
- Wordwall – labirintus feladat: As…as… (idioms)
- Idiómák (1)
- Idiómák (2)
10. óra
- LearningApps – szókereső játék: Our world
- ClassDojo
- Tankocka-mátrix az órán használt feladatokból: Our world – Revision
- LearningApps – összehasonlító beszédkártyák: Comparative speaking
- LearningApps-feladat: As…as
- LearningApps – a melléknevek fokozása: Comparative and superlative forms
- Jeopardy-sablon: Who wants to win millions?
- Jeopardy-játék (megtekinthető)
- Kahoot!-kvíz: Our world – Revision
11. óra
Nyomtatott források és eszközök
1. óra: szótárfüzet, toll, órai füzet.
2. óra: nyomtatott feladatlap a videós tevékenységhez, tollak, füzet.
3. óra: kiegészítendő dalszöveg feladatlapon, szótárfüzet.
4. óra: órai füzet, szótárfüzet, toll; Hutchinson, Tom – Rézműves, Zoltán (2017): Project 2 Fourth Edition Book. Oxford University Press, Oxford. 58/2,3.
5. óra: órai füzet, toll.
6. óra: órai füzet, szótárfüzet, toll.
7. óra: órai füzet, toll.
8. óra: Hutchinson, Tom–Rézműves, Zoltán (2017): Project 2 Fourth Edition Book. Oxford University Press, Oxford. 62/1. Nyomtatott feladatlapok a videós tevékenységhez.
10. óra: órai füzet, toll.
11. óra: toll.