Homérosz: Iliász
Célcsoport: 9-9. évfolyam
rövid leírás
Az ókori eposzok világába vezető, Homérosz: Iliász c. művének feldolgozását támogató tematikus terv különlegessége a fordított osztálytermi gyakorlat alkalmazása, amelynek révén az önálló gondolkodás, információszűrés és -feldolgozás, az alkotókészség és a reflektív gondolkodás fejlesztése kap teret.
részletes ismertető
A Homérosz: Iliász c. eposzának feldolgozására épülő tematikus tervben a feldolgozás digitális eszközökkel, kreatív-produktív szövegfeldolgozási módszerekkel, tükrözött osztálytermi keretek között zajlik. A verbális kreatív és a grafikus feladatok lehetővé teszik, hogy a tanulók aktív és interaktív kapcsolatba kerüljenek a klasszikus irodalmi szövegekkel, képesek legyenek alapvető emberi magatartásformák felismerésére és azonosítására, felismerjék a görög kultúra máig tartó hatását. A szövegértés és -alkotás, a kreativitás, az attitűdök fejlesztése mellett a tanulók digitális kompetenciái is fejlődnek. Alkotó módon és élményszerűen ismerik meg az eposz műfaji sajátosságait, a történetmesélés formáit, az elbeszélői nézőpontokat, a narratív struktúrákat. A kommunikációs felületek, a közös tárhely, a felhőben megosztott dokumentumok mellett az otthoni munkákhoz két online alkalmazást használtunk: az Etherpadet az egyéni feladatokhoz, hosszabb szövegek írásához, a Mirót pedig a csoportmunkákhoz. Mindkét online felület alkalmas annotálásra, kiegészítésekre, javításokra. A sok és sokféle tevékenység miatt célszerű a pontozás mellett játékosítani is. A kontaktórákon sok időt kell szánni a formatív értékelésre, a közös megbeszélésre. A gondos előkészítés, a tanulók motiválása, technikai feltételek megléte nélkülözhetetlen a megvalósításhoz.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
A tananyag célja, hogy:
- közvetítse és rendszerezze azokat az ismereteket és szempontokat, amelyek segítségével a tanulók képesek kapcsolatot találni a klasszikus világirodalom egyetemes kérdései és saját világuk között;
- a tanulók megismerjék a mitológiai történeteket és hősöket, legyenek képesek alapvető emberi magatartásformák felismerésére és azonosítására, ismerjék fel a görög kultúra máig tartó hatását, valamint alkotó módon és élményszerűen ismerjék meg az eposz műfaji sajátosságait, a történetmesélés formáit, az elbeszélői nézőpontokat, a narratív struktúrákat.
A téma feldolgozása során a digitális eszközök használata elsősorban a kreatív-produktív szövegfeldolgozás módszereit segíti, lehetővé téve, hogy a tanulók aktív és interaktív kapcsolatba kerüljenek a klasszikus irodalmi szövegekkel az alábbi feladattípusokon keresztül:
- verbális kreatív feladatok (invokáció, fiktív levelek és üzenetek, szerepjáték,fiktív tudósítás stb.);
- grafikus feladatok (idővonal, gondolattérkép, összehasonlítás stb.).
A frontális órákon a tanári előadások a háttérismeretek, fogalmak megismerését, megértését és közös gyakorlását hivatottak biztosítani (prezentációk, interaktív gyakorló feladatok, saját weboldal), a közös értelmezések a hangzó szöveggel együtt a szövegértést segítik, a viták lehetőséget teremtenek nézőpontok ütköztetésére, formálják a tanulók erkölcsi és esztétikai-művészi szemléletét, megalapozzák az irodalmi művek többszempontú értelmezésének képességét (történelmi-társadalmi háttér, eszmények és értékrend, műfaji és irodalomelméleti fogalmak használata).
Az egyéni feladatok a kommunikáció különböző formáinak gyakorlására adnak lehetőséget a képzelet, kreativitás fejlődését elősegítő ösztönző környezet biztosításával. Nyitottságra építenek, az önállóság fejlődését segítik (internetes ismeretszerzés, gyűjtőmunka, kreatív írások).
A csoportos feladatok általában a rendszerezésre szolgálnak (összehasonlítás, idővonal, a szereplők rendszere, jellemtérkép stb.). Fejlesztik a tanulók attitűdjét és szociális kompetenciáit (együttműködés, feladattudat és felelősség, segítőkészség).
Az egyéni és a csoportos feladatok egy része inspirálja a tanulókat, hogy kapcsolatokat találjanak az eposz és saját személyes világuk, illetve annak társadalmi kérdései között (Invokáció írása. Miről szólna ma az eposz? Milyen jeleneteket ábrázolna ma Akhilleusz pajzsa?).
A digitális eszközök használata motiválja és aktivizálja a tanulókat. A téma feldolgozása során olyan technikai és szakmai környezetet biztosítunk, amelyben a tanulók által használt kommunikációs felületek és alkalmazások fejlesztik a digitális kompetencia alábbi területeit:
- kommunikáció és eszközhasználat (Google Drive és Google-alkalmazások, böngészők, eduPad, Miro);
- digitális énmegjelenítés és együttélés (közös felületeken egyéni és csoportmunkák);
- értékteremtés és produktivitás (mások számára is hasznos gyűjtések, összehasonlítások, gondolatok megosztása, portfólió).
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
Irodalom: Az ókori görögség irodalmából. A homéroszi eposzok.
Előzmények: Mitológia. Görög mitológia
Magyar nyelv: Kommunikáció, szövegértés és szövegalkotás
Előzmények: A kommunikáció tényezőinek rendszere, a kommunikáció funkciói
Tantárgyi kapcsolatok
Magyar nyelv, informatika, mozgóképkultúra és médiaismeret (filmnyelvi alapfogalmak)
Az ellenőrzés-értékelés tervei
Nagy létszámú tanulócsoport esetén (36 fős osztályban valósítottam meg a téma feldolgozását) tükrözött osztálytermi módszerrel érdemes tervezni. Mindössze két órát volt alkalmam csoportbontásban számítástechnika teremben tartani.
A kontaktórákon az új ismeretek átadása, gyakorlása, közös szövegértelmezés folyik, illetve sok időt kell szánni a tanulói feladatok ismertetésére, értelmezésére, valamint az értékelésre. A kontaktórákon (egyéni és csoportmunkák megbeszélése, órai közös gyakorlások) formatív értékelést terveztem és valósítottam meg. Ez alkalmat ad arra, hogy a tanulók maguk is reflektáljanak saját és mások munkájára mind szakmai szempontból, mind a munkavégzésre vonatkozóan, illetve hogy a tanár kiemeljen jó megoldásokat. A formatív értékelés után a tanulók – meghatározott időn belül – még korrigálhatják az online alkalmazásokkal elvégzett munkájukat. A kontaktórákon (ismétlésnél, összefoglalásnál, ellenőrző kérdésekhez) kétféle módon is jól használható a Vocactive online alkalmazás. Vagy a tanulók neveit írjuk be és kattintásra random megjelenik egy név, vagy kérdéseket írunk be, amelyekre lehet akár a pontrablás módszerével is válaszolni.
A tanulókkal való kapcsolattartás, a reflektálás és értékelés több szinten valósulhat meg. Számunkra állandó lehetőséget jelentett a Facebook-csoport, ahol a diákok kérdéseket tehettek fel, ugyanezt a lehetőséget biztosította a Gmail is.
Mindkét online felület – az Etherpad (azóta megszűnt, helyette: eduPad), illetve a Miro (korábban RealtimeBoard) –, amelyet a téma feldolgozása során használunk, alkalmas annotálásra, megjegyzésekre, kiegészítésekre, javításokra akár a tanulók, akár a tanár részéről.
A tanulókkal a feladatok ismertetésekor közölni kell a tanári értékelés szempontjait is. Mivel sok és sokféle tevékenységet kell folytani és értékelni, célszerű a pontozás mellett játékosítani is. Én a BeeTheBestet használtam. Ez inspiráló versenyhelyzetet is teremtett: jelvényeket lehetett készíteni, ezekkel jutalmazni sokféle szempontból, ami a differenciált értékelés nagyszerű lehetősége. Az oldal sajnos később megszűnt. Vannak ugyanakkor más, új lehetőségégek is erre, például a Hashtag.school. E-learning használatával (pl. Canvas) még sokoldalúbb értékelési megoldásokhoz juthatunk. Végső esetben azonban egy megosztott táblázat is megfelel, a lényeg, hogy a diákok folyamatosan követhessék a tanári értékelést.
A pontokat a tanár adja és váltja át osztályzatokra. Tekintettel arra, hogy a téma feldolgozása igen intenzív munkavégzést követelt a tanulóktól is, 2-2 jegyértékű osztályzatra váltottam át a pontokat irodalomból és magyar nyelvből. Érdemes úgy megállapítani az osztályzatra váltást, hogy hagyjunk a tanulóknak választási lehetőségeket is a feladatok között.
A tanulók utolsó feladata az önreflexió elkészítése. Ehhez adhatunk segítséget (pl.: Az órai tevékenységek, az otthoni feladatok értékelése. Mi volt hasznos, mi fölösleges? A saját munkád értékelése: Miben fejlődtél? Mi volt nehéz és miért? Miben voltál sikeres? A csoportod munkájának értékelése stb.)
Az utolsó órát érdemes teljes egészében a formatív értékelésre áldozni, különösen, ha első alkalommal valósított meg az osztály sokrétű, komplex feladatot, hiszen ennek tapasztalatai sokszorosan megtérülnek a későbbiekben.
Eszközigény
Technológia – hardver
tanári notebook, kivetítő, internet, számítógépek, hangfal
Technológia – szoftver
A téma feldolgozásának körülményei (nagy létszámú osztály, kilencedik évfolyam, tükrözött osztályterem, sokféle feladat) bizonyos visszafogottságot kíván a szoftverek és az online alkalmazások mennyisége tekintetében.
Amit nem kerülhetünk el, az a kommunikációs felület, a megosztott tárhely és a felhőben megosztott dokumentumok. Ehhez a legegyszerűbb megoldást, a Google Drive-ot használtuk.
Az otthoni munkákhoz tudatosan csak két online alkalmazást választottam. Az Etherpadet az egyszerűsége miatt, a Mirót a közös munkákhoz. Ennek használatát kontaktórán meg kell ismertetni.
1. óra |
Kontaktóra: PowerPoint, Adobe Flash Player (2020-tól megszűnik a támogatás, helyette: HTML5), Gmail (végig), Google Drive (végig), Facebook-csoport (végig) Otthoni feladat: eduPad, Miro Értékelés: BeeTheBest (azóta megszűnt), online táblázat is jól használható (Google vagy OpenOffice) |
2. óra |
Kontaktóra: Adobe Flash Player Otthoni feladat: Edupad Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
3. óra |
Kontaktóra: PDF megtekintő (Adobe Acrobat Reader) vagy erre alkalmas böngésző Otthoni feladat: - Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
4. óra |
Kontaktóra: Google Drive, Miro Otthoni feladat: eduPad |
5. óra |
Kontaktóra: médialejátszó Otthoni feladat: eduPad Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
6. óra |
Kontaktóra: médialejátszó, Trója DVD Otthoni feladat: Miro Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
7. óra |
Kontaktóra: médialejátszó, Trója DVD Otthoni feladat: Miro, eduPad Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
8. óra |
Kontaktóra: médialejátszó Otthoni feladat: eduPad, Miro Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
9. óra |
Kontaktóra: médialejátszó, Adobe Flash Player Otthoni feladat: Edupad, Miro Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
10. óra |
Kontaktóra: Miro Otthoni feladat: eduPad Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
11. óra |
Kontaktóra: médialejátszó |
12. óra |
Kontaktóra: böngésző Értékelés: BeeTheBest/online táblázat |
13. óra |
Kontaktóra: BeeTheBest/online táblázat |
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
1. óra:
Homérosz és Trója – irodalomtanulás.hu (saját weboldalam)
Az eposz – irodalomtanulás.hu
2. óra:
Az időmértékes verselés – irodalomtanulás.hu
3. óra:
Mondakörök – irodalomtanulás.hu
Iliász – irodalomtanulás.hu
5., 8., 9., 11. óra:
Homérosz: Iliász – Magyar Elektronikus Könyvtár.
Homérosz: Iliász (hangoskönyv) – Magyar Elektronikus Könyvtár.
12. óra:
Iliász – irodalomtanulás.hu
Nyomtatott források és eszközök
2. óra:
- A hexameter gyakorlása
- Hexameter 1 – nyomtatva/kivetítve
- Hexameter 2 – nyomtatva/kivetítve
- Forrás: Sulinet
3. óra:
- A trójai mondakör eseményeinek sorba rendezése – nyomtatva
- Iliász szövegrészélet: Akhilleusz haragja – nyomtatva
- Iliász szövegrészlet: Helené a trójai bástyán – nyomtatva
- Iliász szövegrészlet: Akhilleusz pajzsa – nyomtatva
11. óra:
- Iliász szövegrészlet: Hektór kiváltása – nyomtatva