Kinizsi és kora – Szabadulószoba
Célcsoport: 3-4. évfolyam
rövid leírás
A foglalkozásokon szervesen kapcsolódik össze Tatay Sándor Kinizsi Pál című művének feldolgozása a könyvtörténeti ismeretek megalapozását, a dokumentum-, a könyv- és könyvtárhasználatban való jártasság kialakítását célzó tevékenységközpontú feladatokkal.
részletes ismertető
A tematikus terv egy izgalmas kerettörténetbe ágyazva, Mátyás király vitézének kalandjait élményszerűen feldolgozva támogatja a kisdiákok olvasóvá nevelését, segíti egyúttal az iskolai könyvtár iránti pozitív attitűd kialakítását.
A tanulók számos kutató jellegű tevékenységet végezve bővítik és rendszerezik ismereteiket, felhasználva az iskolai könyvtárban rendelkezésükre álló nyomtatott és digitális forrásokat. Az új ismereteket a gyakorlatban is alkalmazzák: a kreatív alkotás, önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciáit fejleszti az iniciálé tervezése és rajzolása az előző órán saját kezűleg készített papírra, az együttműködést erősítik a kooperatív tanulási formákat előnyben részesítő játékos tevékenységek, digitális eszközökkel támogatott kvízek, feladatok.
A tematikus tervet lezáró öt foglalkozás, vagyis a szerepjátékra épülő szabadulószoba nyomozós, kódfejtős, mozgásos-ügyességi feladatai igazi élménnyé tehetik a tanulást a diákok, vagyis udvarhölgyek és apródok számára.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
A foglalkozássorozat során célunk, hogy fejlődjön a tanulók
- logikus gondolkodása,
- megismerési készsége, képessége,
- információfeldolgozási és -elemzési képessége,
- döntéshozatali képessége,
- digitális kompetenciája,
- információs műveltsége,
- ismeretek közlésére irányuló képessége,
- szociális kompetenciája,
- kommunikációs képessége,
- véleményformálási és kifejezőkészsége,
- koncentrációs készsége,
- olvasástechnikája,
- rövid és hosszú távú memóriája,
- idegen szavak és kifejezések értelmezésére való készsége,
- érzelmi intelligenciája,
- együttműködési készsége,
- térben és időben való tájékozódásának képessége,
Célunk továbbá, hogy
- kialakuljon a tanulókban az iskolai könyvtár iránti pozitív attitűd,
- növekedjen a tanulók könyvtárhasználatra való belső motivációja,
- erősödjön a csoportkohézió,
- bővüljön a tanulók mentális lexikona.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
Előismeretek:
- A tanulók ismerik az iskolai könyvtár állományát, készségszinten képesek azt használni.
- A tanulók önállóan – szükség esetén tanítói segítséggel – képesek használni az iskolában rendelkezésre álló okoseszközöket (tablet, számítógép).
- A tanulók előzetes ismeretekkel rendelkeznek Mátyás király korának jellemzőiről.
- A tanulók előzetes ismeretekkel rendelkeznek a könyvnyomtatásról, valamint az írás történetérő. (Gutenberg, Hess András, iniciálé, kódex stb.).
- A tanulók előzetesen olvasták Tatay Sándor: Kinizsi Pál c. művét.
- A tanulók képesek kooperatív technikákkal, csoportokban dolgozni.
- A tanulók segítséggel képesek tájékozódni az iskolai könyvtárban, ismerik annak egyes állományegységeit.
- A tanulók képesek a feladatok önálló értelmezésére és megoldására.
Tantárgyi kapcsolatok: környezetismeret, matematika, testnevelés, vizuális kultúra, ének-zene, etika, könyvtárhasználati ismeretek, informatika
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A foglalkozássorozat megkezdése előtt, a tanév elején a tanulók TTM-táblázatot töltöttek ki, amelynek segítségével válaszolniuk kellett arra a kérdésre, mit szeretnének idén megtanulni a könyvtárakról és az információszerzésről. Ezt összekapcsolva Tatay Sándor: Kinizsi Pál c. művének feldolgozásával, könyvtörténeti ismeretekkel, dokumentum-, könyv- és könyvtárhasználattal született meg a Kinizsi és kora címet viselő szabadulószoba-projekt.
A foglalkozássorozat során könyvtáhasználati órákon tanári prezentációk keretén belül, játékos feladatok segítségével sajátították el a tanulók a tananyagot, amely a szabadulószoba sikeres teljesítéséhez volt elengedhetetlen.
A célkitűzés során használt módszerek:
- TTM-táblázat
- kerekasztal-körforgó
- jóslás
- jellemtérkép
- szerencsekerék
A fejlődés nyomon követése során használt módszerek:
- pontgyűjtés („fabatkák”)
Reflektálás, visszacsatolás
- kilépőkártya (írásban)
- véleményformálás (szóban)
- emóciókártyák
- szóbeli dicséret
- ellenőrzés
- önellenőrzés
- írásbeli feladatok, feladatlapok szöveges értékelése, önértékelése
- szummatív értékelés
- a TTM-táblázat szóbeli értékelése, összegzése, a harmadik, „Megtanultam”-rész kitöltése.
A tanulási folyamat kézzelfogható bizonyítékai:
- prezentációk
- feladatlapok kitöltött változatából 1-1 minta
- feladatlapok üres változata
- feladatlapok megoldókulcsa
- a szabadulószoba elemei
Eszközigény
Technológia – hardver
1–3. óra: számítógép, projektor, vetítésre alkalmas felület, pointer
4–6. óra: számítógép, projektor, vetítésre alkalmas felület
7–9. óra: számítógép, projektor, vetítésre alkalmas felület
10–15. óra: hangszóró, zenelejátszó eszköz
Technológia – alkalmazások
1–3. óra
Kahoot!, MS PowerPoint, MS Excel, MS Word, internet, képnézegető szoftver (Windows képnézegető), WordArt
Könyv vagy folyóirat? (csoportba rendezés) – LearningApps (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Folyóiratok, audiovizuális dokumentumok – Kahoot! (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
diák felület: https://kahoot.it/
4–6. óra
Kahoot!, MS PowerPoint, MS Excel, MS Word, internet, LearningApps (tankocka)
Információhordozók anyagai – Kahoot! (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Az információhordozók anyagai (betűrejtvény) – LearningApps (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Írás- és könyvtörténet (memóriakártya) – LearningApps (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
7–9. óra
Kahoot!, MS PowerPoint, MS Excel, MS Word, internet, LearningApps (tankocka)
Tatay Sándor és Kinizsi Pál – Kahoot! (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
diák felület: https://kahoot.it/
Mátyás és kora (keresztrejtvény) – LearningApps (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Mátyás és kora_2 (csoportosítós kirakó) – LearningApps (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
10–15. óra
Kahoot!, MS PowerPoint, MS Excel, MS Word
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
4–6. óra
Bibliotheca Corvina Virtualis (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Laczko Denise: Meríts papírt otthon! nlc. 2009.05.08. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
7–9. óra
A felhasznált képek forrása:
Budai vár
Három minisztérium költözik a Várba. 24.hu. 2016. 01. 08. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Eger vára
Eger rekonstrukció 13. Pazirik.hu. 2017.07.07. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Hollókői vár
Hollókő. A vár rövid története. várlexikon.hu. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Nagyvázsonyi vár
Hazajáró Napok a magára találó Kinizsi Várban. Nagyvázsonyma.hu. 2017.06.30. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Szigligeti vár
Háromszázmillió a szigligeti várra. Ilovebalaton.hu. 2013.03.26. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Visegrádi vár
Visegrádi fellegvár. Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
10–15. óra
A felhasznált képek forrása:
Papiruszsás
Wikipedia 2010. ’Cyperus papyrus’. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Kódex
Kálti Márk: A Bécsi Képes Krónika czímlapja. OSZK MEK. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Kinizsi Pál
Kinizsi Pál bronzszobra. köztérkép.hu. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
Kenyérmezei csata
Ion Osolsobie festményének egyik litográfiája a kenyérmezei csatáról. Wikipedia. ’Kenyérmezei csata’. (Utolsó letöltés: 2020.09.09.)
keresztrejtvény-készítő applikáció, tetszőlegesen választott korhű zene
Nyomtatott források és eszközök
A tematikus terv készítése során felhasznált irodalom:
Barátné dr. Hajdu Ágnes, Cs. Bogyó Katalin, dr. Eigner Judit (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok. Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2013.
Bondor Erika (szerk.): Könyvtárhasználati feladatok: módszertani segédanyag és óravázlatok hagyományos (nyomtatott) és elektronikus források használatához. Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2008.
Dömsödy Andrea, Tóth Viktó ria (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2. Bp.: Könyvtárostanárok Egyesülete, 2016.
Juhász József, Szőke István, O. Nagy Gábor, Kovalovszky Mikló: Magyar Értelmező Kéziszótár. Bp.: Akadémiai K., 1992.
Lőkösné Varga Alíz: Kézikönyv a Hétszínvilág tankönyvcsalád használatához: Celldömölk: Apáczai, 2012.
Tatay Sándor: Kinizsi Pál. Bp.: Ciceró, 2011.
Tóth Viktória: A Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium könyvtár-pedagógiai programja. Bp.: [Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium], 2015.
1–3. óra
fabatkák, íróeszköz, füzet, tablet, internet, csoportalakításnál használt kártyák, A/3-as lap, boríték, ragasztó, csoportonként 1 db – az iskolai könyvtárban fellelhető – gyermekfolyóirat címlapjának fénymásolata, szerepkártyák, Magyar Értelmező Kéziszótár, emóciókártyák, az iskolai könyvtár alaprajza, az iskola könyvtárában Mátyás király és a középkor témában fellelhető folyóiratok és azok címlapjának másolata (csoportonként 1 db)
4–6. óra
pointer, fabatkák, íróeszköz, füzet, az iskolai könyvtárban írás-, könyv- és nyomdászattörténet témában fellelhető dokumentumok, tablet, az iskolai könyvtár alaprajza, szén, pergamen-hatású papír, agyag, nádpálca, lúdtoll, tinta, papirusz, bőr, faszén, szerepkártya, csoportalakító kártya, emóciókártya, turmix, papírdarabok, víz, drótháló, fakeret, lavór, törlőrongy, alátét, sodrófa, saját készítésű merített papír
7–9. óra
pointer, fabatkák, íróeszköz, füzet, őrjegy, a könyvtárban fellelhető lexikonok, enciklopédiák, tablet, szerepkártyák, magyarországi közékori várak képeiből készített kirakó, középkort ábrázoló képek, az iskolai könyvtárban középkor témában fellelhető dokumentumok, emóciókártyák
10–15. óra
7 különböző színű kártya a helyszínek megnevezésével, korhű jelmezek résztvevői létszámban (apród és udvarhölgy), tükör, boríték, szövegek, feladatlapok, „kövek” (a padlóra leragasztott öntapadós fóliából kivágott „malomkövek”), számzáras lakat, kulcsos lakat, íróeszköz, UV-toll, az iskolai könyvtár alaprajza, Magyar Értelmező Kéziszótár, Jolánka képe, célbadobás eszközei (rúd, karikák), várak képei mozaikszerűen fakockákra erősítve (12 db), nyomravezető jelek, keresztrejtvény és annak megfejtései laminálva, slime-ba rejtve, selyemszalag, viasz, papírlap, boríték a csoportok színeivel, titkosíráshoz megoldókulcs, útbaigazító táblák a helyszínek feltüntetésével, térképek, menetlevél csapatonként, emóciókártyák, kilépőkártyák