Költői alakzatok és szóképek gyakorlása
Célcsoport: 5-5. évfolyam
rövid leírás
A kreatív ötleten alapuló óraterv megvalósítása során a tanulók legókockák alkalmazásával gyakorolják az alapvető nyelvi-stilisztikai eszközök felismerését, használatát a szépirodalmi és hétköznapi szövegekben.
részletes ismertető
Az óraterv célja a János vitéz című elbeszélő költeményből megismert poétikai eszközök felismerésének, megnevezésének gyakorlása játékos módon, legóeszközök alkalmazásával. A módszer segíti a vizuális és a nyelvi kompetenciák összekapcsolását, az online feladatok pedig azonnali visszajelzést adnak a diákoknak és az órát vezetőnek a tanulás eredményességéről: megmutatják, hogy a költői alakzatok és szóképek közül mit tudnak hatékonyan alkalmazni és milyen típusok azok, amiket még gyakorolniuk kell. Várható, hogy a tanulók a legókockák segítségével tartósan rögzíteni tudják az elsajátítandó ismereteket. A csoportmunka segíti az együtt dolgozást és gondolkozást, a csoporttagok már a feladatok megoldása során segíteni tudják azokat a társaikat, akik lassabban haladnak. A legó alkalmazása a figyelemzavarral küzdő gyerekek számára is segítséget nyújt, hiszen ennél a feladatnál nem kell írniuk.
Az óra/foglalkozás cél- és feladatrendszere
Fejlesztendő attitűdök, készségek, képességek: logikai gondolkodás, nyelvi és vizuális készségek fejlesztése
Elsajátítandó ismeretek
költői alakzatok: párhuzam, ellentét, felsorolás, ismétlés, túlzás
költői eszközök: metafora, megszemélyesítés, hasonlat, ismétlés
Elérendő fejlesztési szint, tudásszint: Költői alakzatok felismerése, alkotása a hétköznapi és a szépirodalmi nyelvben. Petőfi Sándor: János vitéz című elbeszélő költeménye 1–7. fejezetében a költői eszközök és alakzatok gyakorlása.
Eszközigény
Technológia – hardver: tablet, tanári laptop, projektor
Technológia – szoftver: StoryVisualizer program
A szoftver előnyei: ingyen letölthető, alkalmazása már az alsós korosztály számára is könnyen megtanulható. Rendelkezik a történetekbe beépíthető ábrákkal, de könnyedén hozzárendelhető bármely online felület képi eleme. Különösen ajánlom a használatot a szövegértési, helyesírási nehézségekkel küzdő diákok számára, mivel a képregény-jellegű szöveg segíti az olvasás és a helyesírás fejlesztését. A képi támogatás a szövegértést is könnyebbé teszi.
A programot használó pedagógus feldolgozhat vele bármilyen típusú szöveget, de ismert irodalmi alkotást is újragondolhat vele, erre a módszere a mellékletben is van egy rövid utalás. A diákoknak ezt a kétféle szövegfeldolgozási módszert szorgalmi/házi feladatként is ki lehet adni, később egy virtuális osztályteremben össze lehet gyűjteni az elkészült alkotásokat.
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Saját készítésű tankocka: Költői képek – János vitéz
Szabadon felhasználható (nem saját készítésű) tananyagtartalom: János vitéz költői képei
Saját készítésű Redmenta tananyagtartalom: Költői szóképek és alakzatok
Nyomtatott források és eszközök
legókockák, papír, toll, tablet