Minden út a digitális világba vezet?
Célcsoport: 9-12. évfolyam
rövid leírás
A jó gyakorlat célja:
- A természettudományos érdeklődés felkeltését és fenntartását, a programozás és a modern technológiák megismerését, az angol nyelvtudás fejlesztését szolgálja a jó gyakorlat.
A jó gyakorlat által lefedett pedagógiai terület:
- Tanórai és tanórán kívüli tevékenység szervezése
- Önálló ismeretszerzés
- Tanulás hatékonyságának növelése
részletes ismertető
A projekt során a diákok három témakörben vizsgálódnak, egyben időutazásban vesznek részt a vezérlés, a számolás és a vizualizáció terén. Az időutazás során a digitális világba érve a legmodernebb technológiákkal ismerkedhetnek meg, többek között a digitális vezérléstől a virtuális valóságon keresztül a 3D nyomtatásig, miközben megtapasztalhatják, hogy a programozás bárki számára elérhető és megvalósítható. A projekt nagy hangsúlyt helyez az önálló ismeretszerzésre, az önszabályozásra, így a csoportok maguk tervezik a feladatok elvégzésének sorrendjét, a csoporton belüli munkamegosztást. A projekt sokszínű feladatai lehetővé teszik, hogy tanulók meglévő tudásszintjük, egyéni képességeik, valamint a különböző tanulási stílusuknak megfelelően válasszanak feladatot. A projektet változatos, az önálló tanulást elősegítő formatív értékelőeszközök kísérik végig, a produktumként készülő plakát bemutatása után szummatív értékeléssel zárul.
Mely pedagógiai problémák megoldását segíti?
- Koncentráció hiánya
- Tanulási nehézségek
- Motiváció hiánya
- Információszerzés problémái
- Kommunikációs problémák
- Együttműködés hiánya
A jó gyakorlat eredménykritériumai
A tanulók képesek az írott, illetve hallott magyar, valamint angol nyelvű szöveg információit értelmezni (ellenőrzése: feladatonként tudásfelmérő online kérdőív). Fejlődik az önálló tanulás, az önszabályozás képessége (ellenőrzés: feladatok végrehajtásának tervezése táblázattal); az önálló munkvégzés képessége (ellenőrzés: ellenőrzőlisták kitöltése); a megértés (ellenőrzése: csoportos beszélgetés, kötetlen kérdések); kreatív produktum létrehozása az új ismeretek alapján (ellenőrzés: áttekintő táblázat a plakát létrehozásához). Fejlődik továbbá a szóbeli kommunikációs képesség (ellenőrzés: áttekintő táblázat a plakát bemutatásához) és az együttműködés, a kritikai gondolkodás (ellenőrzés: online kérdőívek).
Humánerőforrás-igény
Egy osztálynyi tanulóhoz (kb 30 fő) egy matematika vagy fizika vagy informatika tanár szükséges, de ideális, ha több pedagógus valósítja meg a projektet. A pedagógustól a szaktudás mellett elvárt az alkalmazott felületek, szoftverek alapvető ismerete, továbbá tisztában kell lennie a projekt értékelőeszközeinek használatával. Ezek a feltételek a részletes projektterv alapos tanulmányozásával bárki számára teljesíthetők.
A megvalósítás feltételei
A megvalósításhoz szükséges tárgyi feltételek:
Csoportonként 1 laptop internet kapcsolattal, 1 mobiltelefon internet kapcsolattal, LEGO robot, fizika szertár kísérleti eszközei az áramkörök létrehozásához; lyukkamera; 3D szkennelés forgó asztalához; lencsék a VR szemüveg készítéséhez, kartonpapír, olló, fa rudacskák, fekete lepedő, logarlécek, 3D nyomtató, projektor.
A megvalósításhoz szükséges környezeti feltételek:
Csoportmunkára, digitális eszközök használatára alkalmas terem (megfelelő méretű asztal a modellek létrehozására). A laptopok/számítógépek működéséhez szükséges feltételek biztosítása (áramellátás, internetkapcsolat, biztonságos kábelelhelyezés). Ideális esetben a terem átrendezhető előadóteremnek a plakátok bemutatásához. A filmek felvételéhez nyugodt sarok vagy másik terem szükséges.
A fenntarthatóság feltételei:
A használt online felületek linkjét, a szükséges eszközök részletes listáját a letölthető projektterv, illetve feladatlapok tartalmazzák. Az alkalmazott online felületeket, szoftvereket, mobilalkalmazásokat a projekt tervezésekor át kell tekinteni. Meg kell nézni, hogy továbbra is használhatók-e, át kell gondolni, nincs-e azóta jobb, hatékonyabb eszköz az adott feladat megvalósításához.
Kipróbálás/adaptáció tapasztalata
A projekt sikeres volt, a tanulók lelkesen dolgoztak a három nap alatt. Olyan tanulók természettudományos érdeklődését is felkeltette, akik korábban nem szívesen foglalkoztak ezekkel a tárgyakkal. Önbecsülésük az elvégzett feladatok kapcsán nőtt, újonnan megszerzett ismereteiket szívesen osztották meg társaikkal. Egyre gyakorlottabban használták a közös online felületet, fejlődtek az önszabályozás területén. Az osztályközösséget erősítette az együtt végzett rengeteg tevékenység.
Támogató szolgáltatások
Online mentorálás; kapcsolatfelvétel megadott e-mail cím segítségével.
A jó gyakorlat elérhetősége:
A jó gyakorlat bemutatása a Digitális Témahét youtube csatornáján.
A projektterv és a feladatlapok letölthetők.