Stílusrétegek

Célcsoport: 10-10. évfolyam

rövid leírás

A stílusrétegek megismertetését és készségszintű használatát segítő tematikus terv tudatosan épít a digitáliseszköz-használatra, emellett fontos jellemzője a játékosítás és az önálló ismeretszerzésre fókuszált óra- és tevékenységtervezés.

részletes ismertető

A tematikus terv célja a leggyakoribb stílusrétegek jellemzőinek megismerése, felismerése, elemzése, összefüggésben a szövegtani jellemzőkkel; a szövegek stílusának, a jelentés befogadóra tett hatásának megtapasztalása, vizsgálata; a stílusgyakorlatok, szövegtranszformációk gyakoroltatása. A tanulási folyamat kiinduló pontján egy belépőkártya segítségével mérjük fel a tanulók hozott tudását, majd egy LearningApps-feladattal hangolódunk rá a témára, vezetjük be a stílusrétegek fogalmát. A következő lépésekben minden stílusréteghez kapcsolódóan a felfedezésre, az önálló gondolkodás fejlesztésére építve haladunk: vagy játékos szövegtranszformációkkal, vagy önálló szövegalkotásra épülő tevékenységeken keresztül ismertetjük meg a legfontosabb jellemzőiket. A feladatokat gyakran páros vagy csoportmunkában végezzük, a közös munkát a tudásmegosztó felületek (Lino, Padlet, Trello) segíti. A szerzett tudást minden óra végén összegezzük (gondolattérkép, szófelhő). A diákok mobileszközeit elsősorban információkeresésre és rendszerezésre, az önálló, felfedezéses tanulás támogatására használják. A vizualitás a digitális táblán másodlagos szempont: az eszközt az interaktivitás miatt, az önálló feladatmegoldás elősegítésére használhatjuk. A tanulási folyamatban hangsúlyos elem a játékosítás. Az órai munkával (egyéni, páros és csoportmunka) és az írásbeli felelettel elért pontok együttesen alkotják az érdemjegyet. Az értékelésben fontos szerep jut a névtelen ön- és társértékelésnek, a formatív tanári értékelésnek. Fontos, hogy a tanár facilitátorként legyen jelen: irányítson, de hagyja, hogy a diákok maguk fedezzék fel a stílusrétegeket. A tanulási folyamat zárásaként a diákokat egy összefoglaló kvíz (Kahoot!) támogatja a számonkérésre való felkészülésben, ez utóbbi természetesen már egyéni munkára épül.

A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere

A tanulási-tanítási egység célja a leggyakoribb stílusrétegek jellemzőinek megismerése, felismerése, elemzése, összefüggésben a szövegtani jellemzőkkel. Cél a stílushatás – a szövegek stílusának, jelentésének a befogadóra tett hatása – megtapasztalása, vizsgálata; stílusgyakorlatok, szövegtranszformációk elvégzése.

A közlési szándéknak és beszédhelyzetnek megfelelő stílusréteg alkalmazása.

A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei

A kerettantervben a stilisztikai alapismeretek 10 tanórát ölel fel, ennek a tanegységnek az első fele magával a stílussal, második fele a stílusrétegekkel foglalkozik. A kerettantervben ezt megelőző tematikus egység a szöveg (meghatározás, általános szerkezet, szövegszervezési erők, szövegelemzés).

Tantárgyi kapcsolatok

Szövegválasztástól függően bármely tantárgyhoz kapcsolódhat a tanegység a tudományos stílusú szövegek jellemzőinek vizsgálata során. Tematikus tervemben főként természettudományos szövegeket választottam erre a célra.

Az irodalom tantárggyal a szépirodalmi stílusréteg a kapcsolódási pont.

Az ellenőrzés-értékelés tervei

Pontozásos rendszerben az órai munka és az írásbeli felelet pontjai közösen alkotják a témakörre kapható érdemjegyet a házirendben meghatározott százalékos arányok szerint. A megszerzett pontokat mindig jegyezzük fel úgy, hogy a diákok is bármikor nyomon tudják követni a haladásukat (például a Google Tanteremben).

Órai munka (szövegalkotás és -elemzés) ön- és társértékelés névtelen szavazással pontozásos rendszerben helyzetfeltárás, visszajelzés, minősítés céljából. A csoportmunkákat a csoportok (is) értékelik, az egyéni munkákat a tanár. Az egyéni munkák értékelése lehet folyamatos, de pedagógiai megfontolásból tolódhat a témakör végére is, így az írásbeli feleletre lelkiismeretesebben készül(het)nek fel a tanulók. A témakörben a tanórákon egyéni munkával 9, páros munkával 8, kooperatív csoportmunkával 9 pontot szerezhetnek ön- és társértékelés, 6 pontot tanári értékelés által szövegelemzési, -alkotási és -transzformálási feladatok megoldásával. Egyéni, jó meglátásokért a tanár további pontokat adhat; illetve a LearningApps-feladatban, Kahoot!-kvízen vagy akasztófa-játékban kiemelkedően teljesítő tanulók is kaphatnak pontot, amely nincs beleszámítva a fenti listába.

Írásbeli felelet: tanár által összegzés, minősítés céljából: 15 pont (súlyozható, duplázható)

Ponttáblázat – 1. melléklet

 

A témakör feldolgozásának hatékonyságát be- és kilépőkártyákkal tudjuk ellenőrizni. Így a témakör elején a diákok egy kártyaméretű lapra, a füzetükbe vagy a közös digitális felületen tudják rögzíteni, mi az, amit már tudnak a stílusrétegekről. A témakör végén e mellé a (vélhetően csekély elemet felsorakoztató) lista mellé érdemes elkészíteni a kilépőkártyát, mely azt foglalja össze, hogy az elmúlt órákon milyen ismereteket szereztek a stílusrétegekről.

Továbbá javaslom, hogy ne csak a lexikális tudás gyarapodását mérjük, hanem a tanegység során alkalmazott módszerek hatékonyságáról, szerethetőségéről is kérjen visszajelzést a pedagógus. A tanulók a meglátásaikat névtelenül, legegyszerűbben a mentimeter.com oldalon oszthatják meg a tanárral.

Eszközigény

Technológia – hardver

1–5. óra: tanári gép, digitális tábla, internetelérés biztosítása a tanulók számára (router, wifijel-erősítő), a tanulók mobileszközei

Technológia – szoftver

1–4. óra: ActivInspire

2–3. óra: QR-kód-olvasó a tanulók mobileszközén

4. óra: Akasztófa v1.0 (TheProgramBear)

4. óra: Decision Roulette

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

A tanórák során javasolt a közösségi tér használata, melyben nemcsak a feladatokat és megoldásaikat tudják nyomon követni az osztály tanulói, hanem az addig összegyűjtött pontjaikat is. Ilyen felületként kiválóan alkalmazható a Google Tanterem és a Trello.

 

1. óra: párosítós játék 1 és párosítós jákék 2 – LearningApps-feladatok

1. óra: Coggle – gondolattérkép készítéséhez

1–4. óra: Mentimeter – névtelen ön- és társértékeléshez, a tanár által alkalmazott módszerekről való visszajelzéshez

2–3. óra: Padlet vagy Linoit – közös szövegalkotáshoz és a különböző stílusrétegű szövegek összegyűjtéséhez, könnyebb elérhetővé tevéséhez:

Stílusrétegek I. (Utolsó letöltés: 2020.02.21.)

3–4. óra:  https://docs.google.com/ – közös szövegalkotáshoz, dolgozat összeállításához

4. óra: Keamk – véletlenszerű csapatalakításhoz

5. óra Kahoot! – összefoglaló teszthez

5. óra Redmenta – online írásbeli felelethez

Nyomtatott források és eszközök

1–5. óra: füzet, íróeszköz

1. óra: nyomtatott szövegrészletek (a párosítás megoldható LearningAppsben is)

2–3. óra: nyomtatott, hiányos táblázatok, ragasztó

5. óra: írásbeli felelet nyomtatott papíron (megoldható Redmentán is)