Szervezettan – Részekből egész

Célcsoport: 5-8. évfolyam

rövid leírás

Az öt tanórából álló tematikus terv a sejt, az állati és a növényi szövet felépítésével, mikroszkópos vizsgálatával foglalkozik. A diákok által végzett, digitális eszközökkel támogatott tevékenységekben az önálló tudásépítés és a csoportban való együttműködés egyszerre jelenik meg.

részletes ismertető

A tematikus egység során a gyerekek önállóan, illetve egymással kollaborálva dolgozzák fel a szervezettannal kapcsolatos ismereteket. A megszerzett tudás elmélyítése, újraalkotása különböző digitális eszközök segítségével történik. A diákok tudáskártyákat készítenek a Padlet, feladatokat, teszteket pedig a LearningApps alkalmazás segítségével. Az elkészült feladatokból feladatmátrix készül, a Socrative feladatlap pedig a digitális szövegértés fejlesztését támogatja. Az önálló tanulást egy online, megosztott Google-táblázat segíti, amelyben a tananyag (az egész téma) elérhetősége, legfontosabb fogalmai, valamint a megoldandó feladatok találhatók. A megosztott dokumentumban a diák a tanulás során a megfelelő szám beírásával visszajelzést ad arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. Feltételes formázással beállítható az is, hogy a program színekkel jelezze az elsajátítás szintjét, így már az óra közben láthatjuk, kinek van szüksége segítségre egy-egy fogalom, összefüggés megértése során. A táblázat segítségével az óra végi ellenőrzés, értékelés is leegyszerűsödik. A projekt során a tanulók különböző kötelező (pl. Socrative tesztek), illetve általuk választott tevékenységekkel gyűjthetnek pontokat, és ezeket válthatják át a téma végén jegyekre.

A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere

  • A rendszerszemlélet fejlesztése rendszer és környezete kapcsolatának elemzésén keresztül.
  • A rész és egész viszonyának felismerése az élő egységes egész és a benne összehangoltan működő szerveződési szintek összefüggésében.
  • A növényi és az állati sejt hasonlóságainak megállapításával a természet egységére vonatkozó elképzelések formálása.

A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei

A téma a 8. osztályos biológia tantárgy bevezetője, megalapozója. A 7. osztályos biológia tananyag során tanítottam, épít az 5–6. osztályos természetismeret tananyagra

Tantárgyi kapcsolatok

  • 5–6. osztályos természetismeret
  • 8. osztályos biológia
  • kémia tantágy: sejt anyagai

Az ellenőrzés-értékelés tervei

  1. A tananyag feldolgozása során minden tanuló vezeti az online visszajelző táblázatot (Tanulási ösvény). Ez egy olyan megosztott online táblázat, amely tartalmazza a tananyag alapfogalmait, feladatait, és minden gyereknek van benne egy oszlopa. Tanulás során a tanulók az adott fogalomnál jelölhetik a megértés szintjét, és jelezhetik azt is, hogy szükségük van segítségre. Létrehozása, használata részletesen megtekinthető itt: Tanulás támogatása – tanulási ösvények.
  2. A témában végzett tevékenységért pontokat kapnak a tanulók, a téma végén ezt jeggyé alakítjuk (Pontgyűjtő)
  3. A digitális szövegértés fejlesztése Socrative-tesztek segítségével történik – erre pontokat kaptak a tanulók, de akár külön kisjegyként értékelésre is lehet használni.
  4. Az elkészült közös munkák, melyekért pontokat szerezhetnek a gyerekek:

Eszközigény

Technológia – hardver

számítógép/laptop/tablet

Technológia – szoftver

  • Google-eszközök: táblázat, blog, űrlap, dokumentum
  • Közös felület: Padlet, LearningApps,
  • Digitális szövegértés/pontgyűjtés/számonkérés: Socrative, Google-űrlap
  • Feladatok készítése, feltöltés: LearningApps, StoryBoardThat, edmodo.com digitális osztályterem

A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei

Saját blog: Barangolások a bolygónkon és a szervezetben

Kropog Erzsébet: Biológia – Egészségtan 8. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.

Nyomtatott források és eszközök

Kropog Erzsébet–Németh Andrea: Biológia – Egészségtan 7. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.

A 2018/2019-es tanévben még ebben a tankönyvben volt a témakör, az új kiadásban csökkentették az ismereteket, a tananyag egy részét áthelyezték a 8. osztályos tankönyvbe. Mivel a hatályos 2012-es Kerettanterv nem határozza meg, hogy melyik évfolyamon tanítsuk a témakört, a 8. évfolyamon is taníthatjuk.

Kropog Erzsébet: Biológia – Egészségtan 8. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.

Részekből egész. In: Jámbor Gyuláné–Csókási Andrásné–Horváth Andrásné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Kerettantervi kiegészítő tananyag. Mozaik Kiadó, Szeged, 2015.