Szervezettan – Részekből egész
Célcsoport: 5-8. évfolyam
rövid leírás
Az öt tanórából álló tematikus terv a sejt, az állati és a növényi szövet felépítésével, mikroszkópos vizsgálatával foglalkozik. A diákok által végzett, digitális eszközökkel támogatott tevékenységekben az önálló tudásépítés és a csoportban való együttműködés egyszerre jelenik meg.
részletes ismertető
A tematikus egység során a gyerekek önállóan, illetve egymással kollaborálva dolgozzák fel a szervezettannal kapcsolatos ismereteket. A megszerzett tudás elmélyítése, újraalkotása különböző digitális eszközök segítségével történik. A diákok tudáskártyákat készítenek a Padlet, feladatokat, teszteket pedig a LearningApps alkalmazás segítségével. Az elkészült feladatokból feladatmátrix készül, a Socrative feladatlap pedig a digitális szövegértés fejlesztését támogatja. Az önálló tanulást egy online, megosztott Google-táblázat segíti, amelyben a tananyag (az egész téma) elérhetősége, legfontosabb fogalmai, valamint a megoldandó feladatok találhatók. A megosztott dokumentumban a diák a tanulás során a megfelelő szám beírásával visszajelzést ad arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. Feltételes formázással beállítható az is, hogy a program színekkel jelezze az elsajátítás szintjét, így már az óra közben láthatjuk, kinek van szüksége segítségre egy-egy fogalom, összefüggés megértése során. A táblázat segítségével az óra végi ellenőrzés, értékelés is leegyszerűsödik. A projekt során a tanulók különböző kötelező (pl. Socrative tesztek), illetve általuk választott tevékenységekkel gyűjthetnek pontokat, és ezeket válthatják át a téma végén jegyekre.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
- A rendszerszemlélet fejlesztése rendszer és környezete kapcsolatának elemzésén keresztül.
- A rész és egész viszonyának felismerése az élő egységes egész és a benne összehangoltan működő szerveződési szintek összefüggésében.
- A növényi és az állati sejt hasonlóságainak megállapításával a természet egységére vonatkozó elképzelések formálása.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
A téma a 8. osztályos biológia tantárgy bevezetője, megalapozója. A 7. osztályos biológia tananyag során tanítottam, épít az 5–6. osztályos természetismeret tananyagra
Tantárgyi kapcsolatok
- 5–6. osztályos természetismeret
- 8. osztályos biológia
- kémia tantágy: sejt anyagai
Az ellenőrzés-értékelés tervei
- A tananyag feldolgozása során minden tanuló vezeti az online visszajelző táblázatot (Tanulási ösvény). Ez egy olyan megosztott online táblázat, amely tartalmazza a tananyag alapfogalmait, feladatait, és minden gyereknek van benne egy oszlopa. Tanulás során a tanulók az adott fogalomnál jelölhetik a megértés szintjét, és jelezhetik azt is, hogy szükségük van segítségre. Létrehozása, használata részletesen megtekinthető itt: Tanulás támogatása – tanulási ösvények.
- A témában végzett tevékenységért pontokat kapnak a tanulók, a téma végén ezt jeggyé alakítjuk (Pontgyűjtő)
- A digitális szövegértés fejlesztése Socrative-tesztek segítségével történik – erre pontokat kaptak a tanulók, de akár külön kisjegyként értékelésre is lehet használni.
- Az elkészült közös munkák, melyekért pontokat szerezhetnek a gyerekek:
- Fogalomkártya Padleten: Szervezettan
- LearningApps alkalmazással elkészített feladatok, játékok: Szervezettan – játék, Feladatok 1, Feladatok 2
- Tanulókártyák közös felületen LearningAppsben: Készíts tankártyát!
Eszközigény
Technológia – hardver
számítógép/laptop/tablet
Technológia – szoftver
- Google-eszközök: táblázat, blog, űrlap, dokumentum
- Közös felület: Padlet, LearningApps,
- Digitális szövegértés/pontgyűjtés/számonkérés: Socrative, Google-űrlap
- Feladatok készítése, feltöltés: LearningApps, StoryBoardThat, edmodo.com digitális osztályterem
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Saját blog: Barangolások a bolygónkon és a szervezetben
Kropog Erzsébet: Biológia – Egészségtan 8. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.
Nyomtatott források és eszközök
Kropog Erzsébet–Németh Andrea: Biológia – Egészségtan 7. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.
A 2018/2019-es tanévben még ebben a tankönyvben volt a témakör, az új kiadásban csökkentették az ismereteket, a tananyag egy részét áthelyezték a 8. osztályos tankönyvbe. Mivel a hatályos 2012-es Kerettanterv nem határozza meg, hogy melyik évfolyamon tanítsuk a témakört, a 8. évfolyamon is taníthatjuk.
Kropog Erzsébet: Biológia – Egészségtan 8. Tankönyv. Eszterházy Károly Egyetem – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2017.
Részekből egész. In: Jámbor Gyuláné–Csókási Andrásné–Horváth Andrásné–Kissné Gera Ágnes: Biológia 7. Kerettantervi kiegészítő tananyag. Mozaik Kiadó, Szeged, 2015.