Útkeresők a Római Birodalomban
Célcsoport: 9-9. évfolyam
rövid leírás
A Római Birodalommal kapcsolatos történelmi és irodalmi ismereteket komplex módon feldolgozó, digitális eszközökkel támogatott oktatási projekt.
részletes ismertető
Az Útkeresők a Római Birodalomban történelmi-irodalmi fókuszú projekt, amely a 2018-as Digitális Témahéten valósult meg Kerek Roland és Mezei Mónika vezetésével. Célja, hogy a diákok egymással szorosan együttműködve mélyebben megismerjék a 3. századi Római Birodalom hanyatló császárkorának mindennapjait, az emberek élet- és gondolkodásmódját a birodalom különféle lakói bőrébe bújva, akik más-más módon viszonyulnak az új valláshoz, a kereszténységhez. A diákok kreatív írás keretében felépítik a római karaktereket, háttértörténetet találnak ki hozzájuk, és online útvonaltervezők (Google Térképek, Omnes Viae) segítségével elküldik őket Mediolanumba (a mai Milánóba) különféle indokkal. Utazásukról útinaplót készítenek, melyhez Time Graphics-idővonal is kapcsolódik. A karakterekről és szűkebb környezetükről rajzok születnek, melyeket a tanulók beszkennelnek. Ezeket a képi és szöveges anyagokat feltöltik egy online faliújságra a Padleten, végül pedig a szereplő bőrébe bújva mobilos videóban összegzik tapasztalataikat. A projekt végére két fő produktum készül el: egy rendkívül információgazdag Padlet, valamint egy rövid videó. A projekt elindításához szükséges előzetes tudást Mentimeter segítségével mérjük fel, és ezt követően is fontos szerephez jutnak az értékelés formatív módszerei, így az ellenőrző listák, a tanulási naplók és a kitűzők. Szummatív értékelést a kilépőkártya és az ellenőrző listák összessége biztosít. A sikeres megvalósítás kulcsa a munka részekre osztása a csoporton belül, a vállalt feladat elvégzése a kijelölt és megbeszélt kereteken belül, a pontos időkezelés, valamint természetesen a szóban forgó korról és műfajokról való előzetes tudás kreatív alkalmazása.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek
Szükséges előismeretek
- a Római Birodalom utolsó évszázadainak jellemzői
- a kereszténység kialakulása, főbb tanításai
- római életmód
- a Biblia, azon belül az Újszövetség ismerete (részletek)
- Henryk Sienkiewicz Quo vadis című regényének részletei
Készségek
- információ-visszakereső olvasás
- a globális megértést segítő olvasás
- az interneten való alapvető tájékozódás
- alapvető gépelési képesség
- csoportmunka szabályainak elfogadása
- képi illusztráció alkotása szöveg alapján
- saját és mások munkájára való reflektálási képesség
- kreatív szövegalkotás rögzített szempontok alapján
- internetes térképhasználat
- videófelvevő és -vágó eszköz használata
- szóbeli összefoglalás készsége
Tartalmi követelmények
A projekt a Nemzeti Alaptantervben megfogalmazott kulcskompetenciák közül elsősorban a következőkhöz kapcsolódik:
- anyanyelvi kommunikáció
- digitális kompetencia
- szociális és állampolgári kompetencia
- esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség
- a hatékony, önálló tanulás
A NAT műveltségi területei közül a projekt szempontjából a legrelevánsabbak:
- magyar nyelv és irodalom
- digitális kultúra
- vizuális kultúra
- informatika
A projekt nagyrészt a magyar nyelv és irodalom, illetve a történelem egyes kerettantervi moduljaihoz illeszkedik, de a fent felsorolt további három tantárgy témáit is érinti.
Kerettantervi kapcsolódás:
Magyar nyelv és irodalom: A Biblia mint kulturális kód
Történelem: A római civilizáció; A kereszténység kezdete
A diákok megismerkednek:
- a római kori névadási, étkezési, öltözködési szokásokkal, utóbbi alapján rajzot készítenek,
- különféle római kori lakóhelyekkel (domus, villa), melyekhez szintén illusztrációt készítenek,
- az Újszövetség fontos szövegeivel, és összefüggésbe hozzák ezeket karakterük személyiségével, történetével,
- Henryk Sienkiewicz Quo vadis című regényének részletével, amely egy keresztény katakombában játszódik a Nero uralkodása alatti nagy római tűzvész alatt.
A fentiek alapján a következő tartalmi elemek megjelenítése a cél:
- Kreatív írásgyakorlat keretében:
- egy karakter kiválasztása a hét megadott lehetőség közül (bővebben erről ld. A projekt menete részt),
- az adott római kori karakter jellemének, élettörténetének felépítése,
- a karakter családi és baráti kapcsolatainak feltárása,
- a karakter lakhelyének és közvetlen környezetének a leírása,
- levél írása a karakter barátjának a karakter kereszténységhez fűződő kapcsolatáról és arról, miért kell Mediolanumba (Milánóba) utaznia,
- útinapló készítése egy digitális idővonalon (Time Graphics),
- a választott saját és két másik karakter részvételével dialógus írása, amely egy keresztény katakombában játszódik.
- Térképek és megfelelő honlapok segítségével a karakter útjának megtervezése lakhelyétől Mediolanumig (Milánóig).
- Videó készítése, melyben a karakterek bőrébe bújva a diákok körkérdésekre válaszolnak a hét folyamán felépített jellemzések és történetek alapján.
Tanulási célok/Tanulási eredmények
- a csoportmunka szabályainak elfogadása
- empátia fejlesztése
- időmenedzselés képességének fejlesztése
- hatékony internetes keresés
- reflektálási képesség a saját és mások munkájára
- szerepjáték kipróbálása
- különböző műfajok stílusának művelése (napló, levél, dialógus)
- makro- és mikrotörténelem összeillesztése
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés
Melyik út a miénk? Milyen hatással vannak az egyéni sorsra a világban zajló események?
Projektszintű kérdések
Hogyan határozza meg az egyén életét társadalmi hovatartozása a Római Birodalom korában?
Hogyan hatnak életünkre a történelmi események (mint például államunk hanyatlása)?
Mit tudunk a római kori emberek életéről? (Hogyan öltözködtek, utaztak, hol laktak?)
Hogyan befolyásolhatja az ember gondolkodását egy újonnan kialakult értékrend (mint például a kereszténység terjedése a Római Birodalomban)?
Tartalmi kérdések
Milyen volt a kereszténység helyzete az üldözés korában?
Miért tudott mégis annyira elterjedni?
Értékelés
A projektmunka megkezdése előtt létrehozunk és az okostévén kivetítünk egy Mentimeter-kérdést: Hogyan élhettek az emberek a 3. században a Római Birodalom különböző részein? A diákok csoportokban válaszolnak okostelefonok segítségével, ezzel összegyűjtjük és megbeszéljük az előzetes tudást.
Ezt követően a diákok megismerkednek a projekt témájával és szerepjátékos, kreatív írásos jellegével, valamint azzal, hogy munkájuk során a csoport Google Classroom-falára feltöltött ellenőrző listák segítségével követhetik nyomon a projekt összetevőinek elkészültét, minőségét. Ellenőrző listát a munka során a következő projektelemekhez kapnak:
- A karakter jellemzése
- A karakter szűkebb és tágabb környezete
- A karakter egy tipikus napja
- A nagy utazás (Mediolanumba), vagyis az Útinapló és az idővonal elkészítése
- Mások munkájának értékelése, kommentálása
- Beszélgetés a katakombában
A tanulók minden projektszakasz végeztével tanulásinapló-bejegyzést írnak egyénileg, előre kapott kérdéskezdeményekkel. A naplóbejegyzést Classroom-feladatként kell megoldaniuk és beküldeniük. Az utolsó szakaszhoz tartozó bejegyzés hosszabb és összetettebb, hiszen a teljes projektre visszatekintő kilépőkártyaként szolgál. (Fontos megjegyeznünk, hogy a projekt létrehozásának és megvalósításának az apropója a Digitális Témahét volt, ezért tartalmazzák a tanulásinapló-sablonok a „DTH 2018” címrészt. A projektet eredetileg ötnaposra terveztük; a naplóbejegyzés sablonokat ennek megfelelően első, második stb. napként neveztük. Egy-egy napnak ebben a projekttervben egy-egy szakasz felel meg.)
Az első kivételével mindegyik projektszakasz elején a csoportok a padletjükre vagy más hasonló felületre digitális kitűzőket (badge-eket) kapnak annak megfelelően, hogy az előző szakaszbeli feladatmegoldásaik milyen szempontból kiemelkedőek. A projekt során használt kitűzők: Forgatókönyvíró, GPS-guru, Humorzsák, Időutazó, Janus Indianus, Kritikus, Lakberendező, Levelező, Mesélő, Naplóíró, Névadó, Nyomozó, Öltöztető, Pszichológus, Rajzoló, Reflektáló, Szakács, Tájépítész, Teológus, Tervező.
A kitűzőket tartalmazó Drive-mappa elérési útvonala: itt.
A projekt végeztével összegezzük a csoportok minden munkájának és produktumának az eredményét, amely összegzés során a következőket vesszük figyelembe:
- Padlet – ellenőrző lista
- A napi tanulásinapló-bejegyzések színvonala
- A társpadletek negyedik napon történő kommentelése, illetve az ezekre adott válasz
- Az utolsó napi videó minősége
- A csoportmunka minősége
A projekthez szükséges anyagok és eszközök
Technológia – hardver
- laptop vagy asztali számítógép
- okostévé vagy kivetítő
- okostelefon
- internet-hozzáférés
- szkenner
Technológia – szoftver
eszköz |
útvonal |
leírás, felhasználás |
Fényképek → Egyéni videó zenével (Windows 10) |
(számítógépes alkalmazás) |
A videóproduktum létrehozására a Windows 10 egyes verzióiban található egyszerű videószerkesztőt is használhatjuk. |
Google Classroom vagy más hasonló rendszer |
A Google Classroom (Tanterem) alkalmazás közös kommunikációs felület, a tanulási naplók kiosztására és beszedésére, valamint az ellenőrző listák megosztására használjuk. |
|
Google Drive |
Google-dokumentumokként itt készülnek a tanulásinapló-sablonok és az ellenőrző listák. |
|
Google Térképek |
Az útvonal térképes tervezésére használjuk. |
|
Mentimeter |
Prezentációkészítő eszköz, amelynek segítségével megjeleníthetjük a közönség azonnali válaszait. Ebben a projektben az előzetes tudás felmérésére használjuk. |
|
Omnes Viae |
Ókori római útvonaltervező, amelyet egy holland történész készített. A karakterek utazásának térképes tervezéséhez használjuk. |
|
Padlet |
Digitális parafatábla. Ebben a projektben ezen a felületen osztjuk meg a csoportokkal a feladatokat, a diákok ide töltik fel produktumaik jó részét. Megjegyzés: a Padlet ingyenes verziójában 8 különböző táblát készíthetünk, ami éppen megfelel ehhez a projekthez: az egyik táblát próbapadletnek használhatjuk, a többit megoszthatjuk az egyes csoportok tagjaival. Figyeljünk a láthatóság és a szerkeszthetőség beállításaira! |
|
Time Graphics |
Sokoldalúan személyre szabható idővonalkészítő eszköz. A projektben szereplő karakterek utazását jelenítik meg vele a diákok. |
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Ingyenesen letölthető, szabad felhasználású képek tára.
Nyomtatott források és eszközök
- Pethőné Nagy Csilla: Irodalom 9. II. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2013. (A Biblia világa. A középkor irodalmából. A reneszánsz irodalmából.)
- Szent Biblia
- Henryk Sienkiewicz: Quo vadis