Valószínűségi kísérletek micro:bit eszközzel
Célcsoport: 3-3. évfolyam
rövid leírás
A valószínűségszámítás és a programozás két olyan fejezet, amely talán a legújabb eleme a tantervek által előírt tananyagnak. Az óraterv ezeket kapcsolja össze és hoz létre egy olyan tevékenységegyüttest, amely széleskörű kompetenciafejlesztést tesz lehetővé mind a szaktárgyi, mind pedig a többi 21. századi kompetenciaterület tekintetében. A tanulók minden bizonnyal élvezni fogják az órát, és szinte észrevétlenül bővítik mind a matematikai, mind pedig a programozási ismereteiket.
részletes ismertető
Az utóbbi időben egyre fontosabb szerephez jut a tantervi követelmények között a valószínűségszámítás, és ezzel együtt az is, hogyan tudjuk mérlegelni egy esemény bekövetkeztének lehetőségét. Ugyanez mondható el az algoritmikus gondolkodás fejlesztéséről, a kódolásról és a programozásról. Az óraterv azt mutatja be, hogyan lehet együtt foglalkozni ezzel a két népszerű témával.
A tanóra célja elsősorban a valószínűségszámítás alapjainak megismerése és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése. A témaválasztást az is indokolja, hogy a különböző felmérésekben és felvételi feladatsorokban is egyre inkább találni ilyen jellegű feladatokat. A mai gyermekek, akik már szinte rutinszerűen használják a számítógépet, nagyobb kedvvel végeznek el egy feladatot, ha azt digitális környezetben tehetik.
Az információkat a tanulók saját tapasztalatuk alapján szerzik egy már ismert, és szerencsés esetben kedvelt programozható kis eszköz – jelen esetben a micro:bit – segítségével. Az eszközzel végzett feladatok a tanulók matematikai érdeklődésének felkeltésére kiválóan alkalmasak, ugyanakkor a digitális eszközök használatát is megkövetelik. A sikeres programozás után a feladatok megoldására is használhatják az eszközt, ami nagy sikerélménnyel jár. A tanulók tippjeik megfogalmazása, majd az események kimenetelének vizsgálata után tudatosabban lesznek képesek kikövetkeztetni és megfogalmazni az események bekövetkezésének valószínűségét. Eközben fejlődik megfigyelő és rendszerező képességük, logikus és algoritmikus gondolkodásuk, ami a későbbiekben segítségükre lehet más jellegű problémák megoldásában is.
Az óra/foglalkozás cél- és feladatrendszere
Fejlesztendő attitűdök, készségek, képességek
- a kezdeményezőképesség, az együttműködés, a kommunikáció fejlesztése;
- a problémamegoldó készség és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
- a logikus gondolkodás fejlesztése és a valószínűségi gondolkodás alapozása, a figyelem fejlesztése, összefüggések felismerése;
- a precíz, átgondolt munkavégzés fejlesztése;
- minták felismerése és alkalmazása a munkafolyamatokban;
- az algoritmikus gondolkodás fejlesztése.
Elsajátítandó ismeretek
Előzetes ismeretek:
Matematika
- az adatgyűjtés módjának ismerete;
- megfigyelő- és rendszerező képesség;
- a hétköznapi élet során használt, valószínűséggel kapcsolatos fogalmak ismerete.
Informatika
- a micro:bit eszköz részeinek ismerete;
- az eszköz számítógéphez való csatlakozásának ismerete;
- a micro:bit oldalon lévő ismertető feladatok (Smile Buttons, Dice) animációi alapján program megírása.
Elsajátítandó ismeretek:
- a micro:bit elemeinek megismerése, egyszerű programok megírása és feltöltése egy micro:bit eszközre;
- az interaktív kapcsolattartás eszközeinek használata, a számítógép és a készségfejlesztő számítógépes szoftverek ismerete;
- a számítógéppel való interaktív kapcsolattartás ismert programokon keresztül, oktatóprogramok futtatása és használata a tanórán és otthon;
- adatok ábrázolása, egyszerű következtetések levonása adatok tanulmányozásából digitális eszközök segítségével;
- a valószínűségszámítás alapvető fogalmaival kapcsolatos jártasság megszerzése.
Elérendő fejlesztési szint, tudásszint
- egyszerű programok írása micro:bit eszközre; események elindítása rázással, A és/vagy B gomb nyomásával, a micro:bit grafikus megjelenenítési funkcióinak használata;
- az események biztos, lehetetlen, lehetséges bekövetkeztének megállapítása;
- események gyakoriságának vizsgálata (a pénzérme feldobásakor ugyanakkora a valószínűsége, hogy fejet vagy írást dobunk);
- a valószínűségszámítás alapjainak megismerése;
- adatok kezelése, az adatok vizsgálatából egyszerű következtetések levonása.
Eszközigény
Technológia – hardver
asztali számítógép vagy laptop, micro:bit eszköz telepekkel és kábelekkel, megbízható internetelérés
Technológia – szoftver
böngészőprogram (asztali gépre, laptopra vagy tabletre)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Programozási felület: micro:bit
LearningApps-tankocka: Valószínűség
Az online kvíz képeinek forrása: What is a micro:bit?, Start Your Micro:bit Programming Trip
Micro:bit-csatlakozás: Communication over Wires
USB-kép: Newark.com
Nyomtatott források és eszközök
Árvainé Libor Ildikó–Lángné Juhász Szilvia–Szabados Anikó: Sokszínű matematika 3. második félév. Mozaik Kiadó, 2015. Szeged.