Ismerkedj a kódolással!
Célcsoport: 5-12. évfolyam
rövid leírás
A tematikus terv akár távtanulási környezetben is megvalósítható. Ebben támogatja a pedagógusokat a tervhez készített letölthető adaptációs összefoglaló.
részletes ismertető
A pedagógiai terv kész, a diákok kezébe adható kártyacsomagot tartalmaz, amelyek segítségével megismerkedhetnek a kódolás alapjaival. A tanuló az önálló tanulás során a kártya kihívásának mintamegoldása alapján elkészíti a programkódot. Futtatja a programot és értékeli, hogy a futási eredmény megfelel-e a kihívásnak. Ha nem, a mintakód alapján hibakeresést végez. A kész futó programot bemutatja a tanárnak. Az önálló kihívásokkal is egyedül próbálkozik, ha elakad, a kártya hátoldalán talál megoldást, vagy társaitól, illetve a tanártól kér útmutatást. A saját kód bemutatása során értékeli a saját munkáját, társaitól, valamint a tanártól kap szóbeli visszajelzést. A tematikus tervet alkalmazó tanárok a hagyományostól eltérő szerepbe kerülnek, a foglalkozások túlnyomó részében nem ők adják át az ismereteket, a tanulók általában jól elboldogulnak nélkülük. Az órákon van módjuk megfigyelni, kérdésekkel segíteni tanulóik gondolkodását, kreativitását.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
Adott informatikai környezet tudatos használata. A problémamegoldás lépéseinek ismerete. Az informatikai eszközök és módszerek alkalmazási lehetőségeinek ismerete. Problémák megoldása önállóan, illetve irányított csoportmunkában. Csoporttevékenységben való részvétel. Adott feladat megoldásához tartozó algoritmusok megfogalmazása, megvalósítása számítógépen, a feladat megoldásához algoritmuselemek, algoritmusok tervezése, végrehajtása.
A tematikus tervben visszatérő elem a feladatkártyákon szereplő tevékenységek elvégzése. A tevékenységekhez kapcsolódó pedagógiai célok:
A szöveg értelmezése, az elsajátított ismeretek szóbeli megosztása fejlesztheti az anyanyelvi kompetenciát, az angol nyelvi utasítások használata az idegennyelvi kompetenciát. A kódolás során fejlődik az algoritmikus és a kritikai gondolkodás. A számítógép és a micro:bit kezelése a digitális kompetenciát fejleszti.
A kártyák használata épít a tanulók belső motivációjára, felelősségére, és hatással van időbeosztásuk, önszabályozásuk képességére. A tanulók a kihívások teljesítése során sikerélményhez jutnak, ez jelentős motivációt jelent a további ismeretek megszerzéséhez. Fejlődik az önálló tanulás képessége. A kártyák használatával kialakulhat a tanulók közötti tapasztalatcsere. Büszkék arra, ha önállóan fedezhetnek fel valamit, megszerzett tudásukat szívesen adják át társaiknak, így fejlődik szociális kompetenciájuk. A kártyák utolsó feladata arra buzdít, hogy a tanulók az frissen tanultak segítségével új programot írjanak, így fejlődik kezdeményezőképességük, kreativitásuk.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
A tanulási-tanítási egység az éves fejlesztési folyamat bármely szakaszában használható, konkrét előzetes tudásra az alapfokú számítógépkezelői ismereteken (pl. programok futtatása, weboldal megnyitása, fájlkezelés, mentés) kívül nincs szükség.
Tantárgyi kapcsolatok: matematika, magyar nyelv, angol nyelv, vizuális kultúra
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A tanulási folyamatban a tanuló a kártyák alapján önállóan tud haladni, ha igényli, tanárától vagy társaitól kérhet segítséget. A tanuló az önálló tanulás során a kártya kihívásának mintamegoldása alapján elkészíti a programkódot. Futtatja a programot és értékeli, hogy a futási eredmény megfelel-e a kihívásnak. Ha nem, a mintakód alapján hibakeresést végez. A kész futó programot bemutatja a tanárnak. Az önálló kihívásokkal is egyedül próbálkozik, ha elakad, a kártya hátoldalán talál megoldást, vagy társaitól, illetve a tanártól kér útmutatást. A saját kód bemutatása során értékeli a saját munkáját, társaitól, valamint a tanártól kap szóbeli visszajelzést.
A tematikus tervet alkalmazó tanárok a hagyományostól eltérő szerepbe kerülnek, a foglalkozások túlnyomó részében nem ők adják át az ismereteket, a tanulók általában jól elboldogulnak nélkülük. A foglalkozásokon van módjuk megfigyelni, kérdésekkel segíteni tanulóik gondolkodását, kreativitását. A tanár irányított kérdései értékelik a tanuló kritikai gondolkodását, kiderül, hogyan képes a hasonlóságok, törvényszerűségek önálló vagy irányított felismerésére, következtetések levonására. Lehetőséget nyújt a tehetség felismerésére, a hiányosságok fejlesztésére.
A tanulási folyamat kézzel fogható bizonyítékai az elkészült, jól működő programkódok.
Eszközigény valamennyi órára
Technológia – hardver: Tanulónként micro:bit mikrokontroller, USB-kábel, számítógép, lehetőség szerint elemtartó
Technológia – alkalmazás: Makecode for micro:bit app/Microsoft store vagy makecode.microbit.org online alkalmazás
Nyomtatott források és eszközök: A5 méretű feladatkártyák a tanulók számára (laminálással tartóssá tehető)