Seholország
Célcsoport: 10-10. évfolyam
rövid leírás
A történelmi-irodalmi témájú projekt célja, hogy a diákok csoportokban dolgozva digitális eszközök segítségével egy virtuális világot: egy utópiát vagy disztópiát építsenek fel, megalkotva annak történelmi, földrajzi, vizuális és egyéb struktúráját.
részletes ismertető
A projekt során a tanulók azon tudáselemeiket mozgósítják, amelyek a különféle államelméletekhez, a felvilágosodás során megfogalmazott, és azóta is a demokrácia alapját képező emberi jogok fogalmához, Voltaire Candide-jének, Defoe Robinsonjának, Swift Gulliverjének és Orwell 1984-ének olvasási tapasztalatához kötődnek.
A tanulók által elképzelt világ az általuk elkészített wikiszócikkeken keresztül válik hozzáférhetővé a PBWorks oldalon. Google Dokumentumban naplót írnak egy kitalált állampolgár egy vagy több napjáról, illetve életrajzot találnak ki ehhez a karakterhez. Kitalált történelmi eseményeket alkotnak a Time Graphics digitális idővonalon, elkészítik a kitalált világ himnuszát, címerét és zászlaját, ez utóbbi kettőt, ha nem digitálisan készítették, beszkennelik, és így jelenítik meg a wikiben. A projekt lezárásaként imázsfilmet készítenek fiktív országukhoz a VideoPad programban, és egy Google Diák prezentációs sablont alkalmazva bemutatják munkájukat nagyon röviden. A diákok a közös csoportmunkát a Trello felületén hangolják össze.
A munka során fontos szerephez jutnak a formatív értékelőeszközök, így a kitűzők, az ellenőrzőlisták és az önreflexiót segítő tanulási napló. A munka végeztével egy összegző értékelő táblázat segítségével értékeli a tanár a diákok munkáját. A sikeres megvalósításhoz elengedhetetlen a csoporton belüli feladatok, szerepek önálló kijelölése, a folyamatos egyeztetés, a korábban tanultak kreatív alkalmazása, valamint az időkeretek kijelölése és betartása. A projekt a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban valósult meg Kerek Roland és Mezei Mónika vezetésével a 2019-es Digitális Témahét keretében.
A projekt pedagógiai alapjai
Szükséges előismeret és készségek
Szükséges előismeretek
- az utópia, disztópia (ellenutópia, antiutópia) fogalmai
- különféle államelméletek
- a felvilágosodás során megfogalmazott és azóta is a demokrácia alapját képező emberi jogok fogalma
- a reneszánsz és a felvilágosodás utópiafogalma
- különböző államszervezeti struktúrák, a hatalommegosztás formái
- a felvilágosodás regényirodalmából Voltaire Candide vagy az optimizmus című regénye
- Daniel Defoe Robinsonja és Jonathan Swift Gulliver utazásai (szemelvényeken keresztül)
- az emberi jogok és az utópia/disztópia fogalmaihoz kapcsolódóan George Orwell 1984 című regénye
Készségek
- alapvető HTML-szerkesztési (vagyis kódolási) ismeret
- alapvető gépelési képesség
- kreatív szövegalkotás rögzített szempontok alapján
- videófelvevő és -vágó eszköz használata
- szóbeli tömör összefoglaló készség
Tartalmi követelmények
- A felvilágosodáskori és a 20. századi utópikus/disztópikus irodalmi művekből megismert tudás felhasználása egy képzeletbeli állam vázlatos megalkotása érdekében
- Az államok kialakulásával kapcsolatos tudás beépítése a képzeletbeli államba
- Különböző fiktív emberi magatartástípusok, élethelyzetek bemutatása
- A fentiek alapján a következő tartalmi elemek megjelenítése (nagyrészt) wiki formájában:
- A kitalált ország történelme
- A kitalált ország földrajza
- A kitalált ország államszervezete
- A kitalált ország állampolgárainak élete
- A kitalált ország szimbólumai: címere, himnusza, zászlaja
- A kitalált országról készített imázsfilm
Tanulási célok/Tanulási eredmények
- A környező világhoz való kritikus viszonyulás erősödése.
- Az absztrakt, szimbolikus gondolkodás fejlődése.
- A közös munka alapelveinek lefektetése, elfogadása.
- A hatékony internetes keresés gyakorlása.
- A szabálykövetési készség erősítése.
- A hatékony időmenedzsment gyakorlása.
- A saját munkára való reflektálási képesség fejlesztése.
- Az adott szövegműfajnak megfelelő hangnem választásának gyakorlása.
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés: Mit tartalmazhatnak számunkra a változások?
Projektszintű kérdés: Hogyan működik a legjobb vagy legrosszabb társadalom?
Tartalmi kérdések:
- Melyek a legfontosabb alkotóelemei az utópiák/disztópiák irodalmi példáiban megjelenő világábrázolásnak?
- Hogyan kapcsolódnak egymáshoz egyes történelmi események?
- Hogyan befolyásolja a földrajzi helyzet egy állam kialakulását és működését?
- Melyek az államszervezet legfőbb intézményei?
- Mi a hatalmi ágak egymáshoz való viszonya?
- Milyen hatása van az állami berendezkedésnek a polgárok mindennapi életére?
- Milyen szimbólumok fejezik ki legjobban egy adott állam legjellemzőbb vonásait?
- Milyen tartalmi és formai elemek szükségesek egy az államot népszerűsítő propagandafilm megalkotásához?
Eszközigény
Technológia – hardver:
- laptop
- asztali számítógép
- okostévé
- okostelefon
- internet-hozzáférés
- szkenner
Technológia – alkalmazások:
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
Jamendo: ingyenesen letölthető, szabad felhasználású zenék tára.
Wikimedia Commons: ingyenesen letölthető, szabad felhasználású képek tára.
Nyomtatott források és eszközök
Orwell, Gerorge: 1984
Pethőné Nagy Csilla: Irodalom 10. I. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2013.
Voltaire: Candide vagy az optimizmus