Tóth Árpád élete és költészete
Célcsoport: 8-12. évfolyam
rövid leírás
A tematikus terv megvalósításával pontos képet kaphatnak a tanulók a „szelíd bánat költőjének” életéről és munkásságáról, változatos tevékenységek során ismerkedhetnek meg Tóth Árpád rendkívüli formaművészetével és bravúros nyelvtechnikájával, stílusának játékos-szomorú kedvességével, képzelete szépséget teremtő erejével.
részletes ismertető
Az órákon a tanulók a XX. század legnagyobb magyar elégiaköltője, Tóth Árpád lírájának jellemzőivel (tematikája, hangnemei, formái) ismerkednek meg. A terv változatos és sokszínű tevékenységre ösztönző módszereket alkalmaz, és az értékelésben is arányosan jelennek meg a kompetenciákra, az ismeretekre és attitűdökre irányuló mérési szempontok. A szerző kiemelt célja az anyanyelvi kommunikáció, szóbeli és írásbeli kifejezőkészség, a digitális és művészeti kompetencia, kooperáció, rendszerezés, szövegértés, emlékezet, kreatív gondolkodás fejlesztése.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
A tanulók megismertetése a költő életének főbb adatival és eseményeivel, irodalmi és publicisztikai munkásságával, költészetének főbb jellemzőivel; néhány ismertebb versének elemzése, értelmezése.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
A Nyugat c. folyóirat és az első nemzedék képviselői, klasszikus modernség stílusirányzatai, kapcsolódó verstani fogalmak.
Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv (szövegértés és -alkotás, stilisztika, művészi nyelv), művészettörténet (impresszionizmus, szecesszió), történelem (első világháború)
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A tanultak ismétlése, felidézése és alkalmazása folyamatosan történik; néhány tanuló szóban, írásban vagy digitálisan ad számot a tudásáról az egyes órákon. Az órai munka értékelése a témakör végén a füzetek és a digitális tartalmak segítségével történik majd; az ötödik órán egész órás felmérőt tervezek. A konkrét kritériumok, módszerek kifejtése az egyes óratervek adott feladatainál találhatók.
Eszközigény
Technológia – hardver: interaktív tábla/panel, tanulói tabletek/okostelefonok/laptopok
Technológia – alkalmazások:
Google Drive, Google Dokumentumok, Google Diák
gondolattérkép-készítő (pl. Coggle, Mindmap Maker, MindMap)
szófelhőkészítő (pl. WordArt), Wordwall, Nearpod
fotószerkesztő program (pl. Pixlr, Online Photo Editor/Fotor)
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
2. óra
Tóth Árpád: Meddő órán. Előadja: Venczel Vera. YouTube. 2010. december 28. (Utolsó megtekintés: 2020.02.26.)
Tóth Árpád lírája. zanzatv (videós oktatóportál középiskolásoknak). (Utolsó megtekintés: 2020.07.27.)
Kulturális Enciklopédia ’Tóth Árpád’. [online] (Utolsó megtekintés: 2020.04.09.)
3. óra
Elégia egy rekettyebokorhoz. YouTube. 2016. március.1. (Utolsó megtekintés: 2020.04.09.)
4. óra
Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú. Előadja: Szalóczy Pál. YouTube. 2019. május 29. (Utolsó megtekintés: 2020.04.09.)
Esti sugárkoszorú. YouTube. 2016. február 21. (Utolsó megtekintés: 2020.04.09.)
5. óra
Redmenta feladatsor: Tóth Árpád élete és költészetének jellemzői. (Utolsó megtekintés: 2020.07.27.)
Nyomtatott források és eszközök
tankönyv (Mohácsy Károly: Színes irodalom 11. Krónika Nova, Bp., 2017.)
szöveggyűjtemény (Mohácsy Károly: Irodalmi szöveggyűjtemény 11. Krónika Nova, Bp., 2017.)
füzet