Túl az Üveghegyen
Célcsoport: 1-2. évfolyam
rövid leírás
A gyermekek az alkotás és a játék örömére alapozó változatos tevékenységformák során mélyülnek el a mesék világában. A projekt hozzájárul az értő olvasás fejlődéséhez, és segíti az olvasóvá nevelést, az olvasással kapcsolatos pozitív viszonyulások kialakulását.
részletes ismertető
A projekt során a gyerekek megismerkednek három mesével, a mesék legfontosabb jellemzőivel. Szövegértelmezési, olvasásstratégiai feladatokat végeznek; felismerik a cselekmény legfontosabb elemeit, a szereplőket és helyszíneket, meghatározzák a történetben rejlő problémát és az arra adott megoldást. Dramatikus játékok során megjelenítik a szereplőket. Illusztrációt és plakátot készítenek a mesékhez és a projektzárás alkalmára. A tevékenység megvalósításában igénybe vesszük az IKT nyújtotta lehetőségeket: számítógépen vagy interaktív táblán oldanak meg feladatokat a tanulók, fényképet készítenek, és azokat felhasználják történetek elmeséléséhez könnyen kezelhető programok segítségével.
Tartalmi követelmények
A tartalmi követelmények a Nemzeti alaptanterv (A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról alapján) céljait tartalmazzák:
Beszédkészség, szóbeli szövegek megértése, értelmezése és alkotása
Olvasás, az írott szöveg megértése 3. – a szövegértő olvasás előkészítése Irodalmi kultúra, az irodalmi művek értelmezése
Az ítélőképesség, az erkölcsi, az esztétikai és a történeti érzék fejlesztése
Tárgy- és környezetkultúra – Környezetünk valós terei és mesés helyek
Kifejezés, képzőművészet – Valós és képzelt látványok
Az informatikai eszközök használata Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
Tanulási célok/tanulási eredmények
Az alábbi készségek fejlesztése/fejlődése várható a projekt tevékenységeinek elvégzése során:
- Gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése szóban és írásban
- Együttműködő-készség különböző csapatokkal
- A technológia, mint eszköz alkalmazása a kutatás és az információk rendszerezése, értékelése és kommunikációja érdekében
- Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
- A csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben
- A társak erősségeinek felhasználása a közös cél eléréséért
- Szövegértés és beszédértés
- Gondolatok kifejezése vizuális eszközökkel
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések
Alapkérdés: Élnek-e az Üveghegyen túl? (Milyen lehet az élet az Üveghegyen túl?)
Projektszintű kérdések: Van-e kapcsolat a valóság és a mesék között? Hogyan hatnak ránk a mesék?
Tartalmi kérdések:
- Milyen csodás szereplői vannak a meséknek?
- Milyen hétköznapi szereplői lehetnek a meséknek?
- Milyen mesebeli helyszínek lehetnek a mesékben?
- Milyen segítői lehetnek a mesék hőseinek?
A részletes projekttervet lásd a letölthető fájlok között.