A görög mitológia, a homéroszi eposzok és a görög líra
Célcsoport: 9-9. évfolyam
rövid leírás
A tematikus terv változatos tanulói tevékenységekre (szóbeli/írásbeli/kreatív-alkotó, egyéni/csoportos, szövegértés/szövegalkotás) építve célozza meg a „görög szellemmel” való ismerkedést, az irodalmi alapformák, történetek és motívumok hatásának tudatosítását a tanulókban.
részletes ismertető
A tematikus terv célja, hogy a diákok változatos szövegfeldolgozási módszerekkel ismerjenek meg görög mitológiai történeteket, mitológiai alakokat, hősöket, tapasztalják meg a homéroszi történetmesélés magával ragadó erejét, ismerjék fel a görög kultúra máig tartó hatását.
A tanórákon számos csoportos munkaforma, kooperatív feladat, digitális technológiával támogatott közös alkotótevékenység (pl. filmforgatás, blogírás, képregénykészítés) segíti az együttműködési készség és a felelősségvállalás kialakítását. Az irodalmi művek, műfajok, motívumok és eposzi konvenciók élményszerű befogadása, a szövegekkel való játék során a tanulók megtapasztalhatják saját kreativitásukat, mozgósíthatják képzelőerejüket. Ez támogatja az olvasóvá, tudatos kultúrabefogadóvá nevelést, ezen keresztül pedig a kritikus gondolkodás, az önreflexió, a világgal való nyitott kapcsolat kialakítását.
Az értékelési rendszerben arányosan jelennek meg a kompetenciákra, az ismeretekre és az attitűdökre irányuló mérési szempontok, amelyek a tanulók számára előre ismertek és átláthatók. A fejlesztő visszajelzések között a társak értékelése ugyanúgy szerepet játszik, mint a pedagógusé.
A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere
- az irodalmi műveltség bővítése,
- a tanulási képesség fejlesztése az önállóság növelésével,
- fogalmi háló kialakítása – szakkifejezések,
- a szövegértés gyakorlása,
- a gondolkodási képesség fejlesztése,
- a kifejezőkészség fejlesztése,
- a digitális kompetencia gazdagítása,
- jegyzetelés, kiemelés, súlypontozás gyakorlása,
- együttműködés, kommunikáció.
A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei
Előzmény: Szövegvilágok – általános bevezetés az irodalmi szövegek világába
Következő téma: Színház- és drámatörténet – az antik színház és dráma
Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, történelem, földrajz, etika
Az ellenőrzés-értékelés tervei
A 12 tanóra során komplex értékelési rendszer működött. A tanulók egyéni és csoportos munkáját is értékeltem a következő szempontok alapján:
1. Tanulói prezentáció a görög istenekről (1. és 2. óra)
A feladatot még a görög irodalomról szóló tanulmányok megkezdése előtt adtam ki, hogy az első órán már tudjuk ezek alapján tanulni az isteneket. Elvárás volt egy görög isten bemutatása a származása, születése, családtagjai, isteni szerepköre, jelképei, más istenekkel való kapcsolatai, története(i) segítségével. A bemutatók értékelése az előbbi szempontok teljesülése alapján történt, továbbá az elkészült ppt-k minősége (olvashatóság, vázlatjelleg, képválasztás, elrendezés) is szempont volt. A diákok önkéntes alapon vállalhatták a feladatot. Az igényes munkákat jeles érdemjeggyel jutalmaztam.
2. Pontverseny
A csoportok megalakulásától csoporverseny zajlott az órákon, melynek eredményhirdetésére a 11. órán került sor. A tanulók közösen vagy egyénileg oldották meg a feladatokat, ezzel pontot szerezve saját csapatuknak. A csoportversenybe az órán végzett feladatok és a házi feladat is beleszámított. A házi feladatok többnyire digitális feladatvégzést jelenetettek, melyek során egy-egy online programmal kellett a tanulóknak megismerkedni. A házi feladat megoldását is végezhették csoportosan, és ezt általában meg is tették.
Pontozás:
- Órai online feladatmegoldás: LearningApps-tankockák feladatainak megoldása vagy Kahoot!-kvíz formájában működött az órákon. Minden esetben ponttal díjaztam a leggyorsabb hibátlan csapatot, továbbá a hibátlan megoldásokat.
A tankockák megoldása időre történt. (2., 3., 6., 7. és 10. óra)
3 pont: leggyorsabb hibátlan megoldás,
2 pont: hibátlan megoldás,
1 pont: kevés hibával történő megoldás.
A Kahoot!-kvíz esetében csak az első három csoport kapott pontot. (1., 4. és 10. óra)
3 pont: az első helyen végzett csoport,
2 pont: a második helyen végzett csoport,
1 pont: a harmadik helyen végzett csoport.
- Versírás: Hexameter vagy pentameter írása volt házi feladat (9. óra). Minden egyénileg elkészített megoldásért járt a csoportnak pont.
3 pont: disztichon megfelelő ritmussal, érvényes jelentéssel,
2 pont: jó ritmusú, értelmes jelentésű verssor,
1 pont: QR-kódolás
- Gondolattérkép: A 2. órán a mítosz fogalmát, a 8. órán Odüsszeusz jellemét lehetett grafikus rendező segítségével szemléletessé tenni. A feladat elkészítése digitáliseszköz-használatot igényelt (XMind: ZEN letölthető program, vagy MindMeister online program). A feladat választható volt, de a pontversenybe beleszámított.
4 pont: igényes, hibátlan gondolattérkép,
1 pont: hibás, hiányos vagy nem eléggé összetett munka.
- Családfa: Választható házi feladat (2. óra) az istenek családi kapcsolatainak bemutatása Microsoft SmartArt program segítségével (az Office csomag része, a Word tartozéka a program). A családi kapcsolatok egy részlete is elég a pontszerzéshez (pl.: Zeusz és szerelmei).
3 pont: összetett, legalább 20 szereplős családfa,
1 pont: hiányos vagy kevés szereplőt felvonultató családfa.
- Szófelhő: Választható házi feladat (5. óra). Akár a csoport minden tagja elkészítheti. Ajánlott program: WordClouds.com. A kiválasztott részlethez vagy szereplőhöz kapcsolható jellemző szavakból kell állnia a szófelhőnek.
2 pont: minden, a témához kapcsolódó igényes munka.
- QR-kódolás: A 6. órára egy fontos, jellemző vagy kedvelt idézetet kellett kiemelni, majd kódolva az osztálynak bemutatni, indokolni a választást. Ajánlott program: QR Code Generator
1 pont: minden releváns, kódolt idézet.
- LearningApps-feladat készítése: Választható házi feladat (3. óra). A társaiknak készíthettek tetszőleges LearningApps-tankockát a diákok.
3 pontot kapott minden elkészült, hibátlan tankocka.
- Időegyenes: Választható házi feladat. Az eposzok eseménytörténetének időbeli rendezésére alkalmas feladat. Javasolt program: Timetoast. A 7. órára készített néhány diák időegyenest.
3 pont: minden elkészült, hibátlan megoldás,
1 pont: kevés hibával elkészített megoldás.
3. Csoportos alkotások
A 4. órán kiadott házi feladat az, hogy kb. két hét alatt készítsenek el egy közös alkotást.
A választható feladatok:
1. Facebook profilok alkotása az eposzok szereplőihez
2. Film készítése az eposzok epizódjaiból
3. Képregény rajzolása
4. Blog írása Odüsszeusz utazásairól
A feladat nagyon fontos része az ütemezés, melyet közös megbeszélésen rögzítettek a diákok. A tanár feladata, hogy a kéthetes időtartam során ellenőrizze a feladatvégzés folytonosságát.
A házi feladat értékelésének szempontjai:
– Mennyire követi a produktum az eposzok eseményeit?
– Mennyire ötletes az ókori történet modern műfajokra való adaptációja?
– Mennyire felel meg a választott műfaj (film, blog stb.) elvárásainak?
– A kidolgozás igényessége, alapossága, részletessége.
– Milyen mértékű a csoportok együttműködése a produktumok elkészítésében?
Az elkészült produktumokat érdemjeggyel értékeltem, meghallgatva az osztály véleményét is. Az érdemjegyet a csoport valamennyi tagja megkapta.
4. Egymás munkájának értékelése értékelőlappal
A csoportok tagjai lehetőséget kaptak arra, hogy egymás munkáját értékeljék. A 11. órán értékelőlapot (11./2. melléklet) töltöttek ki minden csoporttársukról, melyen pontozással nyilatkozhattak a közös munkavégzésről. A diákok korrekten, reálisan és felelősen végezték ezt a munkát. Minden tanulóról 3 értékelés (csoporttársak) született, melyeknek az eredményét érdemjegyekre váltottam át.
Az értékelőlapokat nyomtatott formában osztottam ki, de van lehetőség digitális megoldásokra is például Google-űrlap formájában. Javaslom ennek kipróbálását is.
5. Témazáró dolgozat
A tanultak számonkérése témazáró dolgozat formájában történt a 12. órán (12./1. melléklet). A számonkérésnek ez hagyományosabb, már bevált formája. A mellékletben a pontértékek érdemjegyre váltását is közlöm.
Eszközigény
Technológia – hardver: 1–11. óra: számítógép, projektor, wifi, tanulói mobiltelefon
Technológia – alkalmazások:
- Microsoft PowerPoint
- Microsoft Word
- Microsoft Word SmartArt
- Keamk
- Classroomscreen
- Kahoot!
- XMind: ZEN
- LearningApps
- QR Code Generator
- Timetoast
- WordClouds.com
A megvalósítás során használt online tartalmak, források linkjei
1. óra: Kahoot!-kvíz: Mitológia
2. óra: LearningApps: Istenek és jelképeik
3. óra: LearningApps: Görög mitológia, Eposzi kellékek
4. óra: Kahoot!-kvíz: Homéroszi eposzok
5. óra: LearningApps: Iliász
Van még valaki / Trója. YouTube. 2018.03.16. (Utolsó letöltés: 2020.09.28.)
6. óra: LearningApps: Odüsszeusz útja
7. óra: LearningApps: Akhilleusz és Odüsszeusz
Timetoast: Iliász
8. óra: –
9. óra: Az ókori görög líra (Anakreón, Szapphó). Zanzatv. (Utolsó letöltés: 2020.09.28.)
10. óra: LearningApps: Ókori görög líra
Kahoot!-kvíz: Lírai műfajok
11. óra:
–Nyomtatott források és eszközök
Pethőné Nagy Csilla: Irodalom 9., I. rész. Eszterházy Károly Egyetem – OFI, Budapest, 2017.)
Tanári feladatlapok (mellékletben)